Možná si s sebou už od dětství nesete nevhodné pohybové stereotypy, možná běháte přespříliš a k tomu chybujete v technice. Nebo se do toho chcete opřít a běh ve vašem rozvrhu vytěsnil veškeré další sportovní aktivity. Jednostranné zatížení je každopádně nutné vyrovnat, tedy zapojit a protáhnout ty svalové skupiny, které běh upozaďuje. K tomu slouží kompenzační cvičení, díky kterému si zlepšíte držení těla a předejdete svalovým dysbalancím.

Zdroj: Youtube

Nepředstavujte si pod tím ovšem nic složitého. Jde o kombinaci posilovacích, protahovacích, balančních a uvolňovacích cviků. O kompenzaci se ovšem dá mluvit i v případě, že se vydáte třeba na lekci jógy nebo do bazénu. Pohybový aparát zkrátka potřebuje rozmanitost.

Vylaďte své tělo

„Zharmonizované, dobře posílené a protažené tělo může mnohem kvalitněji běhat. Zkrácené nebo slabé svaly vám neumožní ten správný pohyb,“ říká jablonecká fyzioterapeutka a trenérka kondičního běhu Eva Latislavová (www.abysrdcebylo.cz). Kompenzační cvičení také předchází zraněním.

Následující sestavu Eva Latislavová doporučuje zařazovat ve dnech běžeckého volna nebo po krátkém intenzivnějším tréninku. „Alespoň dvakrát týdně to je ideální. Cítím se pak narovnaná a pevná,“ přidává vlastní zkušenost. Samotné se jí zdá efektivnější protahovat se až den po tréninku. „Ale je to ryze individuální,“ podotýká.

Počet opakování a kol se odvíjí od výkonnosti každého, stačí deset až dvacet minut. Když cviky spojíte s dalším protahováním a rolováním na válci, může vám rutina zabrat klidně tři čtvrtě hodiny, a to už vydá na samostatnou jednotku ‚neběžeckého‘ dne. Stejně tak můžete vybrané cviky zařadit do posilovacího okna formou tabaty (vysoce intenzivní intervalový trénink): 20 vteřin práce – 10 vteřin odpočinek.

A co provozovat kromě běhu, abyste pro svůj sport číslo jedna čerpali samé benefity? Celoročně plavejte, v létě jezděte na kole, v zimě na běžkách. Vyzkoušejte koloběžku nebo lezení na umělé stěně. Nejenže prospějete své tělesné schránce, ale nestane se, že by vás schvátily nuda a stereotyp.

Zdroje:

Kondice 10/2020

https://www.medicalnewstoday.com/articles/muscle-groups-to-work-out-together

https://www.healthline.com/health/exercise-fitness/muscle-groups-to-workout-together