Pohmoždění svalů, naražené kosti, modřiny, oděrky nebo poranění obličeje patří k těm banálnějším úrazům, které se nám při cyklovýletu můžou přihodit třeba následkem nárazu. K těm závažnějším patří zlomeniny, zejména klíční kosti a úrazy hlavy včetně otřesu mozku. Pozor, každý rok je na českých silnicích usmrceno několik desítek cyklistů, z toho drtivá většina v důsledku poranění hlavy. U cyklistů je až 75 % smrtelných úrazů způsobeno zprávě poraněním hlavy a mozku s krvácením.Víte, že cyklisté bez přilby podstupují téměř 20krát vyšší riziko smrti?
Bez přilby nikdy
U úrazů hlavy totiž může jít skutečně o život nebo je v sázce těžké postižení. „Pokud máme na hlavě helmu, nedojde k tak velkému nárazu a poranění mozku, a tím lze předejít vážnějším úrazům. Vybírejte takovou helmu, která splňuje bezpečnostní atesty a poskytne vám účinnou ochranu v případě pádu. Helma by měla především chránit hlavu po celém jejím obvodu. Dobré je, když také chrání oblast uší a brady,“ říká primářka MUDr. Jarmila Zipserová z Neurorehabilitační kliniky Axon a dodává, jak je důležité, aby helma na hlavě dobře a pevně seděla, protože pouze tak může účinně ochránit hlavu. Proto je důležité zvolit správnou velikost helmy. Většina výrobců poskytuje tabulky velikostí, nebo si nechte poradit přímo na prodejně, kde si helmy i vyzkoušíte.
Reflexní prvky, abyste byli vidět
K více než čtvrtině smrtelných úrazů u cyklistů dochází v noci. A co si budeme povídat, když je venku hezky, může se cyklovýlet protáhnout bez mrknutí oka. Zvláště po setmění by kolaři měli nosit pestré světlé oblečení s reflexními prvky. Reflexní materiál je při osvětlení reflektorem auta vidět až na 200 metrů, tedy až na 3× větší vzdálenost než bílé oblečení a na 10× větší vzdálenosti než oblečení modré. Až 30 % cyklistů by mohlo zůstat naživu, pokud by používali reflexní prvky, uvádí web Národního zdravotnického informačního portálu. Bezpečnost zvýšíte i světelným označením kola. Vpředu musí být bílá odrazka, vzadu červená a na pedálech a v paprscích kol oranžová. Pro zvýšení bezpečnosti je vhodné vše doplnit ještě reflexními proužky na botách, oblečení a přilbě.
Dávejte pozor na mrtvé úhly a nepijte alkohol
Především řidiči rozměrnějšího vozidla, jako je autobus nebo kamion, které začíná odbočovat nebo vyjíždět ze zastávky, kvůli mrtvému úhlu ve zpětném zrcátku prakticky nemají šanci cyklistu za sebou vidět. Proto nikdy nepodjíždějte odbočující vozidla a neobjíždějte zleva vozidla, která signalizují, že se rozjedou. Nezapomínejte také, že rozměrnější vozidla při zatáčení vybočují do stran.
Mějte na paměti, že cyklista je ze zákona o silničním provozu považován za řidiče. To pro něj znamená, že během jízdy nesmí konzumovat žádné alkoholické nápoje nebo být pod vlivem omamných látek. Praxe ovšem bývá úplně jiná. Běžně můžeme na hospodských zahrádkách vídat cyklonadšence, kteří si během výletu dělají pravidelné zastávky na „jedno“. Pivo sice uhasí žízeň, ale limonáda také. Tady se opět hodí něco ze statistik: Už půl promile v krvi s sebou nese dvojnásobné riziko účasti na zaviněné dopravní nehodě u promile a půl pak riziko narůstá 22násobně!
Nic se nemá přehánět, hrozí úrazy kolen i krku
Zranění kolene, hlavy či krku může být často způsobeno příliš častým tréninkem, varuje web welovecycling.com. Podle studií je padesát až šedesát procent zranění v cyklistice způsobeno právě přetrénováním, ať už se jedná o rekreační, nebo profesionální kolaře. Rekreační cyklisté přitom trpí bolestmi krku a beder výrazně víc. Jde o důsledek špatného nastavení kola a nedostatečné síly v těchto partiích těla.
U amatérů je nejčastější zranění kolene. Důvod? Opět přetrénování. Bolestem kolene můžeme předcházet posílením hýžďových svalů a kvadricepsů, protože jde o svalové skupiny, které obstarávají většinu práce při šlapání. Někdy pomůže i změna nastavení výšky sedla. Dlouhé hodiny v poloze přes řídítka se vytváří tlak na dolní část zad. Nejlepší prevencí je cvičení, protahování, strečink. Pokud se problémy prohlubují, může pomoct návštěva fyzioterapeuta, osteopata nebo chiropraktika dříve, než vás ischiatický nerv, respektive jeho zánět, zcela ochromí. Jednou z variant, jak zkusit bolest odstranit, je zvednout řídítka.
Cyklisté se setkávají také s úrazy krční páteře, které často vznikají při prudkém nárazu. Proto je potřeba stále dbát na maximální opatrnost. „Před jízdou je dobré protáhnout tělo. Pokud jste na kole po delší době, seřiďte si výšku sedátka a řídítek. Při špatném nastavení si můžete přivodit nejen nejistější a tím pádem nebezpečnější jízdu, ale i bolest zad a svalů. Výška sedla by měla být nastavena tak, aby noha jezdce byla téměř natažená, když je pedál dole. Pokud je sedlo příliš vysoko nebo příliš nízko, může to způsobit nadměrný tlak na dolní část zad,“ doporučuje primářka MUDr. Jarmila Zipserová z Neurorehabilitační kliniky Axon.
Mějte u sebe cyklolékárničku
Odřeniny ke sportování patří a běžně postačí, když je omyjete pitnou vodou. Zásadně studenou, protože teplá způsobuje rozšíření cév, čímž dojde k obnovení krvácení. Pokud se do rány dostaly nečistoty, odstraňte je pinzetou. Byť může jít o nepříjemnou proceduru, zabráníte tím infekci. Následně ránu vydezinfikujte a zalepte či obvažte. Mějte u sebe na cestách vždycky cyklolékárničku s dezinfekcí, náplastmi, obvazy, hydrogelovou náplastí na odřeniny i obinadlem. Jestliže je tržná rána či odřenina příliš velká nebo hluboká, nebojte se vyhledat lékaře, případně i přivolat sanitku. Lékař ránu vyčistí, velkou ránu zašije a může i naordinovat antibiotika.
Zdroje: