Je pravda, že jetsurf vymysleli Češi?

Ano, motorové prkno jetsurf pochází přímo z Brna, vymyslel ho inženýr Martin Šula, který se zabýval konstrukcí závodních spalovacích motorů. Výhodou takového prkna je, že k němu nepotřebujete vlny ani vítr. Martin mě také oslovil s nabídkou, abych se stal jezdcem jeho továrního týmu.

Zdroj: Youtube

Jakou rychlostí se na vodě proháníte?

Moje maximální rychlost z posledního měření byla 63 km/h, což je na vodě docela dost.

Dříve jste dělal závodně snowboardcross, proč jste se rozhodl vyměnit sníh za vodu a přesedlat na motorové prkno?

Cítil jsem, že potřebuji změnu a že je to velká příležitost, jak se posunout po všech stránkách. Snowboardcross byl fajn, vzpomínám na něj v dobrém, závodil jsem několik sezón, zajel jsem dobré výsledky, byla to velká dřina a výborná škola do života v tak mladém věku! To, co jsem ve snowboardcrossu dokázal, mě dovedlo tam, kde jsem teď. Nastal ale čas jít dál.

Jaké byly vaše začátky?

Nejdřív jsem se změny bál, ale zpětně to hodnotím velmi pozitivně. Ve snowboardingu bych se určitě nedostal na takovou úroveň, na jaké jsem dnes v jetsurfu. Zajímají se o mě velcí partneři, protože jetsurfing je velmi atraktivní sport. Cestuji díky němu po celém světě a organizátoři mistrovství světa se o nás výborně starají. Okolo jetsurfu je parta super lidí, na které se vždy těším. Musím říct, že jsem opravdu spokojený.

Kdy jste tenhle sport viděl vůbec poprvé a co vás na něm zaujalo?

Myslím, že v roce 2016. Okouzlil mě ten nádherný stroj a vlastně celková image toho sportu. Vypadalo to fakt dobře, moře, pěkné počasí, motorové prkno, rychlost – dlouho jsem to nemohl dostat z hlavy.

Přece jenom jde o extrémní sport, protože prkno nemá brzdu, ačkoli je na motor, že?

Nejhorší je, když jezdec spadne do vody a okolo něj je spousta dalších závodníků. Hrozí tam pak nepříjemná srážka ničím nechráněného těla s těžkým předmětem, jako je jetsurf, který se na vás řítí obrovskou rychlostí! Pod vodou má navíc jetsurf 3 ploutve, které slouží k lepšímu zatáčení, jsou opravdu tenké a v tak velké rychlosti se přemění doslova na nože. Dokáže vám to lehce rozříznout neopren a pěkně zranit.

Co vy a zranění?

Já sám se naštěstí zraněním poměrně vyhýbám. Jednou mě z tréninku ve Španělsku odvážela záchranka, protože jsem si při pádu lehce posunul obratle, ale za pár týdnu jsem to se svým fyzioterapeutem Jindřichem Jarým dal všechno do stavu, kdy jsem se mohl na prkno zase vrátit. Dlouho mě pak hlavně při jízdě bolela záda ve spodní části, ale s tím se muselo pracovat a trénovat dál. Dneska už je vše tak, jak má být.

Kde vůbec v Česku trénujete, když tu máme půl roku zimu?

V Česku máme dvě tréninkové základny. Jetsurf Aréna Hradec Králové a valtická Race Aréna. Já jsem k zastižení na obou z nich, častěji asi v Hradci, protože to mám blíž z domova, ale snažím se to střídat. Obě místa mám moc rád a jsou super pro trénink. Většina mého tréninku se ale stejně odehrává v cizině. V posledních letech převážně ve Spojených arabských emirátech, konkrétně v Abú Dhabí.

Jaký je rozdíl mezi klasickým surfingem a jetsurfem, když pomineme to, že prkno na jetsurf je poháněné motorem?

Já nikdy normální surfing nezkoušel, takže nedokážu přesně říct. Na první pohled je ale rozhodně největší rozdíl v tom, že na jetsurfu nemusíte chytat vlnu, stačí vám přidat plyn a jedete. Jetsurf má asi celkově víc věcí, které si jezdec musí hlídat, ať už to je práce s plynem, technika nebo celkové nastavení stroje. Je s tím určitě více starostí.

V surfingu jde často o dlouhé čekání na tu správnou vlnu. U jetsurfu je to podobné?

Vůbec ne, stačí nastartovat, přidat plyn a jít na to. My naopak vlny moc rádi nemáme. V trati chceme co nejklidnější vodu, abychom mohli jet co nejrychleji a vlny nám nekazily techniku.

Jak trénujete na závody?

Můj trénink zahrnuje jak trénink na vodě, tak suchou přípravu. Přes zimu létáme většinou do Emirátů, abychom byli pořád v kontaktu s prknem. V Čechách pak trénuji většinou 3x týdně dopoledne v posilovně, odpoledne mám pak trénink na vodě v trati. A zbylé dny pouze posilovna, abych měl trochu prostor pro odpočinek.

Pořádá se hodně závodů v tomto sportu?

Závodů je spousta, každý rok je to ale trochu jiné. Záleží na vypsání kalendáře mistrovství světa. Ten zahrnuje zhruba 5–6 zastávek po celém světě. Na všech z nich se ukážu. Je to nejvyšší světová soutěž, kde chce každý jezdec jednou startovat. Jako srdcovku mám určitě mistrovství Spojených arabských emirátů, kde jsem v roce 2022 vyhrál titul. Tam se jede 4–6 závodů. Dál se také objevuji v sérii závodu Motosurf Continental Cup, který je převážně v Evropě, a ten zahrnuje zhruba 4 zastávky.

Jak dlouhá je tedy vaše závodící sezóna?

Ta může být tedy pěkně dlouhá, vždy záleží na organizátorech. Mně závodění moc baví, i když na konci té minulé sezóny jsem byl už pěkně unavený. Sezónu 2022 jsem zahájil 1. února v Abú Dhabí a končil jsem až 22. listopadu také tam. Bylo to fakt dlouhé, ale zase velmi úspěšné…

Co se vlastně při kvalifikaci hodnotí, je to rychlost a vyhýbání se překážkám, jako třeba u slalomu?

Kvalifikace se jede na čas, stejně jako například F1 nebo MotoGP. Máme vytyčený okruh z bójek. V kvalifikační jízdě máme 2 měřená kola a počítá se nám nejrychlejší čas.

Kvůli závodům často cestujete, stalo se vám někdy, že by vaše prkno nedorazilo včas, nebo vám ho letecká společnost nechtěla odbavit?

Stávalo se to spíš dříve, dnes už víme, jaké aerolinky a jaká letiště dělají problémy při odbavování. Máme různá potvrzení a dokumenty, na kterých jsme s aerolinkami dohodnutí a ty jim před odletem předkládáme, aby přeprava proběhla v pořádku. Je to také dost o dobrém plánování logistiky v sezóně, protože opravdu hodně létáme a nikdo nechce závodit bez svých jetsurfů. Pokud se ale prkno zasekne například na letišti, kde zrovna přestupujeme na navazující let, tak s tím bohužel nic dělat nejde. Občas se to stane a my pak musíme komunikovat s aerolinkami, abychom prkno dostali co nejdříve.

Nepřemýšlel jste o tom přestěhovat se třeba na Floridu nebo do Dubaje? Přece jen podmínky pro trénování tam jsou asi lepší.

Amerika mě moc nevzala, ale v Dubaji jsem strávil několik měsíců, když jsem tam kvůli trénování žil. Musím říct, že jsem si to tam opravdu zamiloval i kvůli perfektnímu zázemí pro trénink. Moc rád bych tam létal na celou zimu, takže bych se tam prakticky na půl roku přestěhoval. Člověk tam ale potřebuje stálé zázemí, takže ideálně svůj vlastní apartmán. Už na tom s rodinou pracujeme, mám několik možností a dělám vše proto, aby to dopadlo. Tak snad to vyjde.

Vaším vzorem v dětství prý byla Eva Samková, nezkoušel jste ji vytáhnout na jetsurf a společně si zazávodit?

S Evou jsem se o jetsurfu bavil, ale je to už docela dávno. Vzpomínám si, že v té době měla první ježdění za sebou. Zase tolik ji to asi ale nenadchlo. Holky někdy doplatí na to, že je nebaví i všechny ty povinnosti okolo, jako například starání se o motorový prostor, palivo a tak dále. Přece jen Evka je specialistka na ty hory!

Pokud chce někdo s tímto sportem začít, co byste mu poradil? Je lepší vzít si trenéra, nebo si to člověk může zkusit i sám?

Určitě je fajn být nejdřív s někým, kdo rozumí jak ježdění na jetsurfu, tak péči o jetsurf, jinak se může velmi rychle stát, že po prvním pokusu o ježdění už svoje prkno ani nenastartujete. Kdo by to chtěl vyzkoušet, doporučuji sledovat můj Instagram, kam dávám informace v rámci Summer X Fest Tour, se kterým objíždím celou republiku. V mojí akademii si lidé mohou zajezdit společně se mnou a naučit se základy jetsurfingu. Loni to byla fakt sranda, a tak se letos těším, že se s fanoušky opět uvidím na čtyřech zastávkách začátkem července.

Zdroje:

  • Autorský článek
  • Matyáš Kulich patří mezi naše nejlepší jetsurfisty a pravidelně se účastní světových šampionátů