CYKLISTIKA

Při jízdě na kole posilujete svůj kardiovaskulární systém, zlepšujete svoji kondici a také předcházíte mnoha civilizačním chorobám. Díky jízdě na kole navíc získáte pěkně vytvarované nohy, paže a také hýždě (ty nejlépe vytvarujete při jízdě vestoje do kopce). A to vše, aniž byste při tom zatěžovali své klouby – na kolo tak můžete usednout s nadváhou nebo třeba po operacích pohybového aparátu.

Trochu překvapivým bonusem pak může být fakt, že rekreační cyklistika má blahodárný vliv na sexuální život. Zlepšuje totiž cirkulaci krve v oblasti genitálií. Velkou výhodou je i to, že na kole můžete jezdit takřka kdekoli a kdykoli – poznáte z něho své okolí, přírodu a třeba i nové přátele. Dávejte si ale pozor na to, abyste si špatným posedem na kole nepřetížili svaly v oblasti krční páteře a zádových svalů. Krční páteř může být namáhána i při otřesech při jízdě v terénu.

Zdroj: Youtube

POSILUJEME:

  • Převážně svaly dolních končetin (stehna, lýtka, částečně i hýždě)
  • Částečně svaly horních končetin
  • Srdce

PŘETĚŽUJEME:

  • Svaly hrudní páteře
  • Svaly krční páteře – může docházet k častým bolestem hlavy
  • Zádové svaly

JAK KOMPENZOVAT?

  • Protahovací i posilovací cvičení na zádové svalstvo celkově
  • Protahovací cvičení na uvolnění svalů krční páteře a trapézů
  • Posilovací cvičení svalů středu těla a paží
  • Protahovací cvičení na prsní svalstvo

VYBAVENÍ:

kolo (dle terénu, ve kterém plánujeme jízdu), cyklistická helma a rukavice, funkční oblečení, vhodná obuv, brýle

NÁKLADY:

V řádu pár tisíc až několika set. Nejdražší položkou se zde stává samotné kolo.

BADMINTON

Celoroční sport, který můžete provozovat i venku, posílí váš kardiovaskulární systém, zlepší vaši kondičku, postřeh, rychlost, taktické myšlení nebo schopnost se soustředit. Zpevnění těla a redukce hmotnosti jsou jen další plusy této skvělé aktivity. A cena vybavení? S badmintonem zažijete hodně muziky za málo peněz. Jedinou nevýhodou (nebo možná i výhodou) badmintonu je fakt, že potřebujete spoluhráče, takže jste vlastně na někom pořád ‚závislí‘ a vždy musíte mít nějaký vhodný prostor ke hře. Pro sportovního začátečníka je badminton zpočátku vcelku náročná kratochvíle. Je k němu totiž potřeba lepší kondice, než se zdá. Jelikož u badmintonu většinou používáte pouze jednu paži a více zatěžujete jednu polovinu těla, může toto jednostranné zatížení vést k svalovým dysbalancím.

POSILUJEME:

  • Svaly dolních a horních končetin
  • Kondici a kardiovaskulární systém

PŘETĚŽUJEME:

  • Přední strany stehen, zádové a prsní svaly, ramenní svalstvo a svaly krční páteře, trapézový sval, svaly předloktí, prstů a ohybačů zápěstí

JAK KOMPENZOVAT?

•Všeobecně posilovat více druhou stranu těla, tedy tu, ve které nedržíme raketu

•Protahovat trapézy a zdvihače lopatek, prsní a zádové svalstvo, lýtkové svaly, paže, vzpřimovače trupu, svaly předloktí, stehenní svalstvo a hýždě

•Posilovat břišní svaly a střed těla, mezilopatkové svaly, hýždě, paže, stehna (především zadní), ramena, svaly nožní klenby

VYBAVENÍ:

badmintonová raketa, míčky, síť, kvalitní obuv a funkční oblečení

NÁKLADY:

cena rakety: 1000–4000 Kč, míčky 400–800 Kč

CANICROSS

Canicross je skvělý sport pro utužení vztahu mezi vámi a vaším pejskem. Jde vlastně o běh se psem, přičemž běžec i pes na sobě mají speciální postroj a jsou spojeni odpruženým vodítkem. Díky canicrossu zlepšíte kondičku nejen svoji, ale také svého psa. Pevné svaly dolních končetin, formování celé postavy, možná i pár shozených kil můžete brát jako skvělý bonus. Canicross je navíc velmi variabilní, můžete si vybírat z různých terénů a obtížností zvolené trasy.

Na co si dát pozor? Canicross může být náročným sportem pro plemena, která na to nejsou fyziologicky uzpůsobena. Jelikož se při canicrossu hodně naběháte, může dojít i k přetížení svalů dolních končetin, případně k bolestem kloubního aparátu, pokud není zvolena správná technika běhu, a to nejen u osob s nadváhou.

POSILUJEME:

  • Svaly celého těla. Aktivně zapojujeme nejen svaly dolních končetin, ale i břišní svalstvo a core, svaly paží, zad
  • Kondici, kardiovaskulární systém

PŘETĚŽUJEME:

  • svaly dolních končetin, včetně achilovek, lýtek a chodidel

JAK KOMPENZOVAT?

  • Protahování lýtkových, stehenních svalů, hýždí, svalů chodidel, zádových svalů
  • Posilování svalů středu těla a paží, nácvik pohybu do stran a dozadu (unožování, zanožování, šikmé rotace trupu a posilování šikmých břišních svalů)

VYBAVENÍ:

canicrossový sedák, odpružené vodítko, postroj pro psa, běžecká obuv

NÁKLADY:

Náklady na vybavení se pohybují v rozmezí 1000–4000 Kč, cena běžeckých bot je individuální.

KOLOBĚH

Jízdu na koloběžce milovala už princezna Koloběžka první. A měla recht! Je to aktivita vhodná i pro začínající sportovce nebo pro osoby trpící problémy s pohybovým aparátem. Koloběh totiž může sloužit i jako rehabilitační prostředek pro kolena, kyčle nebo ploténky, jako preventivní sport na blokaci SI skloubení, a pomáhá dokonce i skoliotikům. Pozitivně působí na klenbu chodidla, stabilizuje kyčle a svaly dolních končetin. Při jízdě na koloběžce dochází k aktivnímu zapojení svalů středu těla i pánevního dna. To vše ovšem za předpokladu, že při koloběhu střídáte obě strany a nepreferujete pouze jednu polovinu svého těla. Jinak může dojít ke svalovým dysbalancím. Bohužel tento sport není moc vhodný do terénu a jste tedy ‚odkázáni‘ pouze na cyklostezky nebo jiná vhodná místa.

POSILUJEME:

  • Zádové a břišní svalstvo
  • Svaly hlubokého stabilizačního systému
  • Dolní končetiny a hýždě, včetně svalů okolo kyčle
  • Propojení pravé a levé mozkové hemisféry
  • Svaly paží a ramen

PŘETĚŽUJEME:

  • Při nestřídání dolních končetin můžeme přetěžovat právě svaly dolních končetin: stehna, lýtka, hýždě nebo i zádové svalstvo

JAK KOMPENZOVAT?

  • Dbát na techniku a pravidelné střídání odrazových končetin

VYBAVENÍ:

koloběžka, kvalitní obuv a oblečení, helma

NÁKLADY:

Náklady na pořízení koloběžky se pohybují v rozmezí od 3000 Kč výš.

NORDIC WALKING

Chůze s holemi je skvělý sport pro posílení horních končetin a vrchní části trupu. Zpevníte při ní zádové i břišní svaly, naučí vás správnému držení těla, rozhýbete ramenní klouby, které bývají často ‚zatuhlé‘ nebo i ‚zmrzlé‘. Pokud si se svým krokem nejste zcela jisti, pomůže vám nordic walking udržet rovnováhu a jistotu v chůzi.

S tímto sportem pracujete na své vytrvalosti, kondici, posilujete své srdce a celý kardiovaskulární systém. Chůze s hůlkami navíc rozpohybuje a otevře váš hrudník a díky tomu si prohloubíte dýchání. Jen pozor na dodržení správné techniky. Raději si nechte poradit od zkušeného instruktora, abyste předešli zbytečným zraněním ramen a přetížení horních končetin.

POSILUJEME:

  • Svaly horních končetin a ramen
  • Střed těla a břišní svalstvo
  • Zádové svaly
  • Svaly dolních končetin včetně hýždí

PŘETĚŽUJEME:

  • Při nesprávné technice a nadměrné zátěži (tak jako u každého sportu) můžeme přetížit svaly dolních končetin, lýtka, zádové svaly nebo i ramen

JAK KOMPENZOVAT?

  • Strečink lýtek, zadní i přední strany stehna, vnitřních stehen, chodidel, zádových svalů, krční páteře, tricepsů, ramen a prsních svalů

VYBAVENÍ

nordic walking hole, rukavice, obuv

NÁKLADY:

pořizovací cena holí se pohybuje v rozmezí 1000–3000 Kč.

Zdroje: