První nástrahou bývá představa, že kolo jede samo. Že to tak úplně není zaskočí i zběhlé cyklisty. Baterie sice citelně pomáhá, ale jen pokud také šlapete. A to poměrně rychle, takže pokud se chcete „zmáčknout“ tep vám poletí překvapivě vzhůru. „Elektrická přípomoc funguje nejlépe při 80 nebo 90 otáčkách za minutu. Nefunguje tedy tak, že když nemůžete, dáte si silnější přípomoc, ale musíte pracovat i s přehazovačkou a dát si lehčí převod,“ doporučuje Richard Gaspi Gasperotti, profesionální cyklista na horských kolech a ambasador Bosch eBike Systems. Na cyklostezkách si často všímá lidí, kteří šlapou velmi ztěžka a dohánějí to nejsilnější možnou přípomocí. To samozřejmě rychle vybíjí baterii, a pokud by člověk podobnou strategii volil třeba pro zdolání kopce, hrozí navíc, že při pokusu dát si později snazší převod, přetrhne řetěz a poškodí celou pohonnou jednotku.
Jak se vybavit?
U elektrokola platí totiž to samé jako u kola běžného: před kopcem si přehoďte na snazší převod, stejně tak pokud nevíte, co vás čeká za zatáčkou, terén je nepřehledný nebo vám docházejí síly. Stejně tak je dobré mít na mysli, že byste se na elektrokolo měli oblékat podobně jako na kolo klasické. „Ideální jsou boty s pevnou plochou podrážkou, takový typ skejtových bot,“ doporučuje profesionální biker a přidává osobní tip – některé firmy se dnes specializují na oblečení a obuv vhodné přímo na elektrokola jako dopravní prostředky do města. Jejich modely jsou sportovně ležérní a bez toho, abyste budili pozornost jako v běžném cyklistickém odění, můžete klidně slézt z kola a jít do práce nebo do kavárny. Pozor si dejte s barefoot botami ale i dnes moderními farmářkami. První typ chodidlo dostatečně nepodepře a to se pak celé neustále zatíná. U druhého typu zase hrozí, že podrážka zapadne na pedál v nějaké nevýhodné poloze a po několika kilometrech vás dožene bolest kolen nebo kyčlí.
Na co si dát pozor
Obzvlášť pozor byste si měli ale dávat na ochranu hlavy. „I když je u nás zákonem předepsaná helma jen do 18 let, měla by to pro vás být samozřejmost,“ varuje Richard Gasperotti. Stejně tak doporučuje používat cyklistické brýle, které chrání nejen před sluncem, ale i před větrem a hmyzem. I malá muška v oku dokáže velmi potrápit, větší hmyz už vás z kola může doslova sundat. Zkušení cyklisté zajisté vědí. U elektrokola je nutné počítat s tím, že pohyb na něm je rychlejší a geometrie kola se od toho běžného trochu liší. V kombinaci s vyšší váhou stroje to znamená delší brzdnou dráhu a pomalejší schopnost reagovat, třeba pokud přejedete správnou odbočku a máte v plánu rychlou otočku.
Tipy na závěr
Poslední varování patří všem, kdo by si z elektrokola onu slibovanou motorku chtěli udělat svépomocí. Dle legislativy baterie cyklistovi může pomáhat do 25 km/hod. Pokud byste jeli rychleji, pak pouze za své. Na černém trhu je možné si nechat kolo „načipovat“, což je nejen trestné, ale i krajně nebezpečné. „Pohybovat se po cyklostezce rychlostí 50 km/hod znamená nebezpečí i pro vaše okolí. Pokud vám do cesty vběhne dítě nebo pes na vodítku, nemáte šanci to zastavit,“ varuje Gaspi. My v redakci jsme se osobně přesvědčili, že podobné úpravy nejsou ani třeba. Moderní elektrokolo vás dokáže včas a nezpocené bezpečně dopravit, kam potřebujete. Třeba i v džínách, kožené bundě, notebookem na zádech a s vidinou toho, že musíte ze školy a školky vzdálené 25 km vyzvednout tři děti. Do cíle dorazíte včas, s úsměvem na rtech a vědomím, že jste místo sezení v autě či MHD udělali i něco pro svou kondici.
Zdroje: