Premium obsah

Chůze pod drobnohledem. Opravdu potřebujete ujít 10 000 kroků za den?

Chůze pod drobnohledem. Opravdu potřebujete ujít 10 000 kroků za den?
10 000 kroků denně – podmínka pevného zdraví nebo náhodný výmysl, který zapustil kořeny, a lidé mu slepě věří?

PROČ ZROVNA 10 000?

Nečekejte klinickou studii publikovanou v renomovaných odborných časopisech. Historie mýtických deseti tisíc kroků denně sahá do roku 1964, kdy byl v Japonsku vynalezen krokoměr. Říkalo se mu tenkrát Manpo-kei, v doslovném překladu měřič deseti tisíce kroků. A ta číslovka se v myslích lidí zabydlela. Představovala cíl – reálný, ale nikoliv snadný.

Je tedy nad slunce jasné, že pokud se chůzí chcete dostat do dobré formy, není nutné držet se ikonických 10 000 kroků denně. Všichni moc dobře víme, že…

NENÍ KROK JAKO KROK

Svižná procházka v náročnějším terénu bude bezpochyby efektivnější, než když se vycházkovým tempem vypravíte po chodníku do hypermarketu. Z toho jasně vyplývá, že vliv na zdraví a kondici není měřitelný výhradně počtem kroků. Když se rozhodnete pořídit si krokoměr, dejte si pozor, abyste se příliš neupnuli právě na údaj o množství provedených kroků.

Určitě bude mít dobrou výpovědní hodnotu, když si během jednoho obvyklého dne změříte, kolik vlastně zvládnete kroků. Řada lidí se k oněm mýtickým deseti tisícům vůbec ani nepřiblíží a pro ty zde máme několik dobrý tipů, jak počet kroků za den navýšit:

  •        Zapomeňte na výtah a choďte po schodech. Tím navíc přidáte i poměrně náročnou aktivitu.
  •        Čeká vás dlouhý telefonát? Vyjděte ven a během hovoru se procházejte.
  •        Když jedete na nákup, zaparkujte o pár uliček dál od vchodu.
  •        Tak jako si jde někdo zaběhat, vy můžete vyzkoušet „walking“ – i desetiminutová procházka po náročném dni udělá s vaší psychikou divy a stane-li se nedílnou součástí vašeho denního plánu, brzy se odrazí i na fyzičce.

DOJDĚTE SI PRO ZDRAVÍ

Jakkoliv se vám zdá chození obyčejné a nedůležité, se zdravím dokáže divy. Vliv na psychiku je navíc neuvěřitelně rychlý. Během chůze totiž dochází k lepšímu prokrvení mozku a ke zlepšení kognitivních funkcí. Klesá riziko úzkostných stavů i depresí, můžete se těšit na stabilnější náladu a kvalitnější spánek.

A že není třeba se dostat až na opěvovaných 10 000 kroků, o tom svědčí výsledky studie, v rámci níž sledovaní jedinci denně zvládli 4 000-8 000 kroků a výrazně tak snížili riziko onemocnění srdce či propuknutí některých onkologických chorob. Velmi slibné jsou výsledky výzkumů, které se zaměřily na snížení rizika diabetu a vysokého krevního tlaku. Pochopitelně je také možné pravidelnou chůzí příznivě ovlivnit obezitu.

Jestliže jste tedy doposud nepovažovali chůzi za sportovní aktivitu, je na čase tento názor přehodnotit.

CO SE SKRÝVÁ ZA 10 000 KROKY DENNĚ

Především tento počet zhruba odpovídá 8 kilometrům. Jestli si chcete obratem spočítat, kolik při trase dlouhé 8 kilometrů spálíte kalorií, odložte tabulky i kalkulačku a raději se nad tím zamyslete.

Nejde o túru, kterou ujdete prakticky bez zastavení v poměrně stabilním tempu. Jde o počet kroků zvládnutých během několika hodin. Tudíž o aktivitu prokládanou odpočinkem a také příjmem kalorií. Určitě se shodneme, že bude rozdíl, jestli pochodujete po horské stezce, nebo rozvážně kráčíte od špajzu s koblihou v ruce.

Množství takto spálených kalorií také ovlivní vaše tělesná hmotnost. Hýbat s velkým těžkým tělem je náročnější, dalo by se tedy předpokládat, že mohutné tělo spálí při chůzi více kalorií. Rozdíly zde budou, byť ne tak dramatické, jak byste možná čekali.

Mnohem více promluví do množství spotřebované energie rychlost chůze a terén. Víme, že pokud půjdete rychlostí 8 kilometrů za hodinu, budete schopni během hodiny spálit více než 420 kcal. Pomalejší chůze (5-6 kilometrů v hodině) si vyžádá 200-400 kcal.

Do reálného výsledku pak promluví ještě genetické dispozice a tím pádem je asi jasné, že pokud vám krokoměr udává i množství spálených kalorií, měli byste toto číslo brát s rezervou. Půjde o zprůměrovaný výpočet, nikoliv o konkrétní reakci vašeho těla. A určitě uděláte lépe, když se místo počtu kalorií budete spíše zajímat o to, co konkrétního vám chůze přináší – jestli si během procházky vyčistíte hlavu, zda se po pár týdnech zlepšila vaše celková kondice, jestli dobře spíte a máte lepší náladu.

KAŽDÝ KROK SE POČÍTÁ

Ale abychom si odpověděli na otázku, zda je třeba se urputně snažit, abyste těch kroků za den opravdu udělali deset tisíc. Není!

Budou lidé, kteří zvládnou bez potíží dvojnásobek, jiným k lepší kondici a psychické pohodě pomůže 8 000 kroků denně. Bylo by hloupé upínat se k jednomu číslu, když jsme každý jiný.

S každým krokem, který za den uděláte, jste blíž pevnému zdraví, dobré formě a radosti ze života.

 

Zdroje:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18562971/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17152246/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2894114/

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/14038190903214530

 

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.