Nejčastěji nás záda bolí kvůli nevhodnému životnímu stylu, to je prostě fakt. Konkrétně jde o převážně sedavý způsob trávení pracovního i volného času, kdy chybí kompenzační aktivita v podobě zdravého pohybu. Když se přidají stresové situace, ať už rodinného nebo pracovního charakteru, může být zaděláno na malér. „V důsledku stresu jsou určité svalové skupiny ve stavu zvýšeného napětí a jiné naopak oslabené. Představit si držení těla člověka ve stresu není určitě těžké. V této fázi jsme stále ještě ve fázi takzvaného postižení funkce. Pokud taková situace trvá příliš dlouho, dochází v důsledku uvedené svalové nerovnováhy a nevhodného držení těla k vyššímu opotřebení kloubních struktur a přetěžování vazů, šlach i svalové tkáně,“ vysvětluje MUDr. Jindřich Maršík, MBA, primář lázeňského hotelu Radium Palace v Jáchymově.

Když se ucho utrhne…

Lékař dodává, že později stačí menší zátěž, než bychom si chtěli připustit. Zkrátka pokud svá záda „týráme“ dlouho, budou nám sloužit stále méně ochotně. Pak už lékaři hovoří o postižení struktury. Nezapomínejme na skupiny pacientů se skutečným onemocněním, které se bolestmi zad také může projevovat. „Řadíme sem zánětlivá onemocnění, jako je skupina spondylartritid, stavy po úrazech, degenerativní postižení meziobratlových kloubů i plotének. Ani u těchto skupin nelze opomenou funkční podíl potíží,“ doplňuje primář.

Víceúrovňová péče

Dobrým řešením na bolavá záda jsou lázně. Dětem právě teď prázdniny končí, vy byste s nadcházejícím podzimem měli začít uvažovat, jak zrekreovat svá záda. Platí totiž, že když je péče komplexní, výsledek bývá výrazně lepší.

Lázně v tomto ohledu mohou působit na všech výše zmíněných úrovních:

· Díky využití přírodních léčivých zdrojů pomáhají k relaxaci přetíženého svalstva, dochází ke zlepšení prokrvení ve tkáních, mají protizánětlivý efekt.

· Cílená fyzioterapie napomáhá obnovit či korigovat nevhodné pohybové návyky, uvolní stažené svaly a posílí ty oslabené.

· Skupinová cvičení navíc zesilují motivaci k vlastní aktivitě. Terapeuti také naučí pacienty vhodné cviky pro domácí cvičení.

· Doplňkové procedury vodoléčby přispívají k celkové regeneraci organismu.

Vzdálit se od zdroje stresu

Můžete si být jistí, že minimálně polovina úspěchu bývá zajištěna vytržením ze zajetých kolejí: důležité totiž je vzdálit se od denních příčin stresové zátěže, zkrátka změnit každodenní režim a opravdu si odpočinout. „Částečně lze uvedené postupy praktikovat i v domácím prostředí. Ale jen v lázních lze dosáhnout plnohodnotného účinku bez nutnosti dojíždění,“ konstatuje primář Jindřich Maršík. Individuální lázeňská péče může mít charakter léčebného pobytu, ale také jen krátkodobé regenerace či relaxace. Vše závisí na tom, zda je člověk skutečně nemocen, či jen dlouhodobě přetížen. V lázních prostě každá záda najdou to svoje.

Zdroj: