Breakdance, gymnastika, ale také meditace – to vše najdete v Animal Flow, který jeho tvůrce, americký trenér Mike Fitch, označuje za nový unikátní pohybový systém. Jedinečně plynulý způsob pohybu nevyžaduje žádné vybavení, cvičí se s vahou vlastního těla a jako odpor vám slouží gravitace. Vše vypadá jako lehounké plynutí těla, ale nenechte se mýlit, jedná se o velice precizní pohyby, které mají velký efekt na celé tělo. Zvýšíte si jimi jak sílu a stabilitu, tak i flexibilitu, pohyblivost a celkovou koordinaci.

Pro mnohé ‚flowisty‘, jak se vyznavači Animal Flow nazývají, je to ovšem také forma meditace. Jsou ve flow, stavu naprostého ponoření se do svého těla. Vizuální stránka tohoto cvičení je natolik silná, že jeho instagramový účet (animalflowofficial) sleduje více než 270 000 fanoušků a přidávají se i ti, kdo chtějí zažít Animal Flow na vlastní kůži, ať už na lekcích (probíhají i v České republice), v online programu, nebo na workshopech určených pro budoucí lektory.

Jednoho takového jsem se v Praze zúčast nila. Dva dny lektorského výcviku pro mě byly neskutečnou výzvou a cítila jsem každičkou část svého těla, ale zážitek to byl obrovský. Nejen pro tělo, ale také pro hlavu. Rozmanitost pozic i specifický jazyk mohou zpočátku nahánět strach. Pokyny v angličtině si ale brzy zapamatujete (zase tolik jich není), vždy se posouváte dále od naprostých začátků, postupně a po perfektním zvládnutí jednotlivých pozic. Do Animal Flow se tak může pustit každý bez ohledu na věk nebo kondici.

Jasně stanovená pravidla na druhou stranu dávají možnost lidem z celého světa, aby se zapojili. Toto cvičení tak pro mnohé bylo objevem koronavirové doby, kdy byly zavřené tělocvičny i fitka. Dnes počet flowistů roste enormním tempem.

POHYBY ZVÍŘAT OTEVÍRAJÍ CELÉ TĚLO

A v čem že je Animal Flow tak podmaňující? Jde o pohyb na zemi, který je zábavný a přitom náročný a velice efektivní. Vychází z pohybů zvířat, kdy přecházíte z jedné pozice do druhé. Postupně otevíráte celé tělo a používáte stabilizační svaly, zvětšujete možnosti svých svalů i kloubů. Když v roce 2010 začal Mike Fitch Animal Flow vytvářet, myslel hlavně na to, jak z lidského těla vytěžit co nejvíce.

Fitch už předtím vyvinul řadu tréninkových programů založených na práci s vahou těla, zkoumal a trénoval mnoho technik včetně kettlebellů, olympijských zdvihů a nejrůznějších forem takzvaného korektivního cvičení. Když mu bylo lehce přes třicet, dosáhl prý bodu, kdy se rozhodl, že je příliš mladý na to, aby se cítil neustále tak ‚zbitý‘. Začal s gymnastikou, přešel k parkouru, k breakdance a k balancování na rukou. A to vše pak v Animal Flow spojil.

Pro mnoho lidí je dnes toto cvičení řešením, jak zlepšit to, co jejich tělu chybí – od síly přes výkon, koordinaci, rovnováhu, rychlost až po vytrvalost, flexibilitu a pohyblivost. Dodá vám zkrátka to, co potřebujete, aby váš pohybový aparát mohl pracovat v dokonalé souhře. Animal Flow přitahuje lidi, kteří se jinak věnují nejrůznějším směrům cvičení. Na workshopu se nás sešlo několik jogínek, vyznavačů bojových umění, osobní trenéři, a dokonce bývalá profesionální boxerka. Většina z nich už Animal Flow někdy dřív praktikovala a teď se přišla připravit na lektorské zkoušky. Dnes má certifikát více než 10 tisíc fitness profesionálů ze 42 zemí.

„Na Animal Flow je krásné, že je pro všechny, od dětí po seniory – každý si může najít svou úroveň. Jeho největším přínosem je propojení s vlastním tělem a se zemí, což je základ, protože vycházíme z čtyřnožců. Na zemi se aktivuje mnohem více svalů, tělo nám funguje jinak, mnohem lépe, a my se do něho můžeme ponořit a vnímat ho,“ říká Mirosław Baściuk, Animal Flow Master instructor z Polska, který vedl lektorský kurz v Praze. Miro, jak mu ostatní ‚flowisté‘ přezdívají, je dnes mezi nimi pojmem. Přes dvacet let se věnoval trenérské praxi zaměřené na silové sporty a bojová umění. Animal Flow objevil v době, kdy měl velké zdravotní problémy s rameny a hledal vhodné rehabilitační a kompenzační cvičení. Výsledky Animal Flow na sebe nenechají nikdy dlouho čekat a nejinak tomu bylo v Mirově případě. Není tedy divu, že tomuto cvičení propadl a dnes ho sám vyučuje.

OD KRABA AŽ K FLOW

A protože Animal Flow probíhá na zemi a právě zápěstí jsou neustále v akci, každá lekce začíná příjemnými a ladnými pohyby zaměřenými na jeho aktivaci. Při správném provedení může toto cvičení vypadat jako hravý freestyle, klíčové je ale vždy správné zvládnutí techniky a začít základními formami celého programu, kterými jsou dvě aktivační pozice – Beast (zvíře) a Crab (krab).

„Právě v nich spolu svaly a jejich řetězce začnou komunikovat a vy si uvědomíte propojenost těla se zemí. Každý pohyb začíná v jedné z těchto základních pozic a postupuje přes různé koncové rozsahy pohybu,“ vysvětluje Mirosław Baściuk. Můžete se začít pohybovat v prostoru a přidat si ještě pozici Ape (opice). Následují dynamické pohyby (Underswitch, Side Kickthrough, Scorpion a Front Kickthrough), které lze spojovat do nekonečných kombinací, až začnete postupně plout z jedné pozice do druhé v choreografiích a ve svých flow, v nichž spojíte vše naučené. A tehdy si to začne užívat i vaše hlava.

„Jste ponoření do sebe, do hudby, je to forma meditace, kdy se ztišíte a zjistíte, co je uvnitř vás. Dříve jsem si při cvičení říkal ‚No pain, no gain‘ (bez bolesti není výsledků), dnes se soustředím na to, jak se cítím, a své tělo i mysl posouvám dál, protože Animal Flow je nekonečná výzva. Spojíte se sami se sebou, hýbete tělem tak, že se cítíte dobře. Jste soustředění na své tělo a pohyby, zjišťujete, kde se v prostoru nachází, co která jeho část dělá. Nemáte čas myslet na nic jiného. Musíte používat mozek i tělo a udržovat je v rovnováze. Je to zkrátka skvělý způsob, jak rozvíjet koordinaci mysli a těla, zlepšovat svou sílu i celkovou vyrovnanost,“ uzavírá Mirosław Baściuk.

Vyzkoušejte Animal Flow

Tip: Tyto cviky můžete spojit v plynulé flow.

1. Beast

Beast je jedna ze základních pozic Animal Flow. Začněte na všech čtyřech končetinách, ruce na šířku ramen, kolena na šířce boků a zvedněte je 2–3 cm nad podložku.

2. Underswitch

Začněte v pozici Beast, zvedněte nohu a opačnou ruku od země a přejděte jimi do rotace – pata nohy, která je na zemi, zůstává odlepená od země –, až se ocitnete tváří ke stropu. Dostanete se do pozice Crab, nejprve klesnete na zem patou a pak současně položte na zem končetiny, které byly ve vzduchu. Boky mějte stále 2–3 cm nad zemí.

3. Crab Reach

Začínáte v pozici Crab. Zvedněte jednu ruku a umístěte ji doprostřed obličeje, cca 15–20 cm od něj. Zahajte pohyb zvednutím boků co nejvýše, oči se dívají nahoru skrz ruku. Soustřeďte se na takzvaný tříbodový most se stabilní oporou na celých ploskách a dlani. Ruka stoupá, až rámuje hlavu v úhlu 90 stupňů, a zároveň hlavu vytáčejte směrem k zemi. Zpětný pohyb zahajte stažením ruky a klesnutím boků a vraťte se do pozice Crab.

Zdroje:

Kondice 12/2022

https://animalflow.com/