Vybrat tu nejzdravější pro vaše děti může být složitý úkol. Trh nabízí širokou škálu mražených výrobků, od vodových, ovocných až po smetanové, přičemž každý z nich má své výhody i nevýhody. V podcastu se společně s Monikou Bartolomějovou, zakladatelskou Nutričního institutu podíváme na různé druhy zmrzlin a nanuků a poskytneme vám praktické tipy, jak si vybrat, pokud možno ty nejzdravější.

Zdroj: Youtube

Vodové vs. smetanové zmrzliny 

Základní dělení zmrzlin je na vodové a smetanové. Vodové zmrzliny může v horším případě představovat voda smíchaná s cukrem a barvivy s minimálním obsahem ovoce. „Mezi nimi však můžete najít i sorbety, které jsou sice dražší, ale za to jsou vyrobené přímo z ovoce a jsou celkem dobré. I ty je však třeba brát jako sladkost, a ne jako běžnou součást jídelníčku. Sorbety jsou spíše doplňky, které si člověk dopřeje, když je horko nebo na výletě,“ zamýšlí se Monika Bartolomějová, která je zároveň poradkyní pro výživu.

Smetanové nebo mléčné zmrzliny mohou mít různou kvalitu. Kromě klasických smetanových zmrzlin jsou na trhu i tvarohové zmrzliny a nanuky jež jsou často doplněné ovocnou složkou. „Existují také různé kornouty s čokoládovou nebo kakaovou polevou a dalšími přísadami, jako jsou ořechy nebo různé druhy posypu,“ vyjmenovává další sortiment Monika Bartolomějová. Zde bych si dala pozor právě na polevy, a to platí nejen u kornoutkových zmrzlin, ale také u nanuků. Kakaová nebo čokoládová poleva často obsahuje ztužené tuky, které našemu zdraví zrovna neprospívají. Zajímavé složení mají kolikrát i různé barevné posypky, kterých je také lepší se v některých případech vyvarovat.

Kvalita a složení zmrzlin 

Podle ní je důležité se při výběru zmrzlin zaměřit na kvalitu použitých surovin. Například tvarohové zmrzliny s ovocnou dření mohou být lepší volbou, protože obsahují tvaroh bohatý na bílkoviny a také méně cukru a tuku. „U smetanových zmrzlin je důležité, aby byly skutečně smetanové a neobsahovaly náhražky nebo rekonstruované mléko. Jedné se o sušené mléko, které se buď přidává v sušené podobě, nebo se při výrobě rozmíchává s vobou a používá se tímto způsobem.  Toto mléko je pak již ochuzeno o některé výživové složky jako například vitaminy rozpustné v tucích, nebo některé minerální látky.

U smetanových zmrzlin bych si dávala pozor na velikost a opět na polevy. Některé z nich jsou kaloricky opravdu velmi nabité, obzvlášť pokud mají větší velikost již samotné zmrzliny, navíc mají bohatou polevu a třeba ještě v čokoládové polevě jsou nějaké ořechy. S takovou to dobrotou je již potřeba zacházet opatrně a s rozmyslem komu a v jakém množství zmrzlinu dáváme.

Domácí výroba zmrzliny 

Jednou z nejlepších možností, jak mít pod kontrolou složení zmrzliny, je její domácí výroba. Domácí zmrzlinu můžete snadno připravit pomocí mixéru. Stačí smíchat mražené ovoce (například borůvky, jahody nebo maliny), zmražený banán nakrájený na kolečka, trochu smetany nebo tvarohu a osladit čekankovým sirupem. Tato domácí verze je nejen chutná, ale také zdravější, protože máte kontrolu nad použitými surovinami.

Na co si dát pozor při výběru zmrzlin

Vždy čtěte složení na obalech. Vyhýbejte se zmrzlinám s umělými barvivy, konzervanty a ztuženými tuky. Dávejte přednost zmrzlinám a nanukům s vyšším obsahem skutečného ovoce nebo tvarohovým a jogurtovým variantám. Sledujte obsah přidaných cukrů. Vždy regulujte množství nanuků a zmrzlin, které vaše dítě sní. Na osvěžení stačí jeden kopeček zmrzliny nebo jeden nanuk denně.

„Zmrzlina může být součástí letního jídelníčku dítěte. Ten by měl být vždy pestrý a kvalitní. Pokud chcete, aby mražené mlsání bylo pro vaše dítě co nejkvalitnější, vyrobte si zmrzlinu doma,“ doporučuje na závěr poradkyně pro výživu.

Z podcastu se dále dozvíte:

  • Proč není dobré dávat dětem sladkosti za odměnu.
  • Které sušenky jsou „nejzdravější“.
  • Jak se vyznat v „gumových medvídcích“.
  • A proč je nezbytné vnímat jídelníček dětí vždy jako celek.

Zdroje: