Možná jste si toho všimla také: nabídka veganské kosmetiky se v poslední době radikálně zvětšila. Není to náhoda, dorůstá generace zákaznic a zákazníků, která víc než ty předchozí řeší ekologický a etický rozměr svých nákupů. A i výrobci sami se k těmto hodnotám v čím dál větší míře hlásí. Zacházení se zvířaty je toho nedílnou součástí – část spotřebitelů už prostě nechce, aby jejich vzhled šel na úkor zvířat, a to v žádném ohledu.

Zdroj: Youtube

„Podobně jako u potravin i u kosmetiky v posledních letech stoupá zájem o veganské produkty. Především současná generace dvacátníků si dává záležet na etických aspektech přípravků, které si kupují,“ potvrzuje veganský boom Kristýna Volfová, brand manažerka české značky Poetiko, která až na výjimky nabízí právě veganské produkty.

Pojďme si ujasnit, co se vlastně ve flakonech s veganskou kosmetikou skrývá. „Jde o přípravky, které jsou striktně bez přísad živočišného původu, včetně jakýchkoli včelích produktů nebo třeba karmínu či shellacu,“ vysvětluje odbornice na ekologickou kosmetiku a zakladatelka úspěšného ‚zeleného‘ pop-up tržiště Green Beauty Market Andrea Vémolová.
To ovšem samo o sobě ještě neznamená, že kosmetika nebyla testovaná na zvířatech. „V rámci certifikace Vegan (pozn. red.: hledejte logo se slunečnicí) značka nějakou takovou formulku podepisuje, ale žádné subjekty ji nekontrolují. Pokud značka Vegan certifikaci nemá a označuje se jako veganská, tak potom už ani nemá povinnost vyhledávat suroviny netestované na zvířatech,“ upozorňuje Mouaddab Vémolová. Nejlepší cestou je pak podle ní dát na transparentnost komunikace, hodnoty a integritu konkrétní značky. „Jsou výrobci, kteří například přímo deklarují, že žádná jejich surovina nebyla ani během historie testována na zvířatech,“ podotýká expertka.

Vyplatí se také sáhnout po české nebo evropské kosmetice, protože v rámci Evropské unie je testování na zvířatech zakázáno. „U lokálních značek, pokud nedováží například do Číny a jiných zemí vyžadujících testování, si tak zákazníci mohou být celkem jistí, že produkty vznikly bez testování na zvířatech,“ upozorňuje Volfová. Úplnou jistotou je pak samozřejmě logo s králíčkem, známé jako Leaping Bunny. Pozor, to ale zase samo o sobě neznamená, že jste si koupila veganský přípravek! Flakon s králíčkem totiž látky živočišného původu klidně obsahovat může.

Vývojářské výzvy

Při výrobě kosmetiky se standardně používá celá řada látek živočišného původu – nejčastěji jde o včelí vosk, propolis (stavební materiál včelích úlů), med, lanolin (kožní maz zvířat poskytujících vlnu), nejrůznější druhy mléka a mléčných produktů, červené barvivo karmín (získává se z vysušených těl brouka červce nopálového) nebo keratin (vyrábí se z ovčí vlny). Pokud se tedy výrobci rozhodnou vydat se veganskou cestou, znamená to, že se musí pustit do hledání účinných rostlinných alternativ. Pro vývojáře to mnohdy může představovat skutečnou výzvu, ve výsledku však dostanete často opravdu vyladěný koktejl účinných látek na rostlinné bázi. Asi netřeba dodávat, že to posouvá celý kosmetický průmysl (včetně toho neveganského) neustále vpřed. Rozhodně se tak nemusíte bát, že by veganské složení automaticky znamenalo, že váš krém bude méně účinný.

„Díky neustálému vývoji na poli přírodní kosmetiky už umíme mnoho živočišných látek nahradit látkami rostlinnými. Příkladem může být v současnosti velice oblíbený a trendy squalan, který se dříve vyráběl ze žraločích jater. Dnes se zhotovuje z olivového oleje nebo cukrové třtiny. U balzámu na rty zase naše vývojářka nahradila včelí vosk směsí rostlinných vosků s podobnými kvalitami,“ popisuje posun ve výrobě veganské kosmetiky Kristýna Volfová.

Zdroj:

Kristýna Volfová, www.poetiko.cz

Andrea Vémolová, www.greenbeautymarket.cz

https://cosmeticsbusiness.com/consumers-demand-vegan-cosmetics-as-the-global-market

https://www.leapingbunny.org/