Ájurvéda dokáže se stresem pracovat poměrně efektivně – umožní nám porozumět tomu, kde se bere a co nám způsobí, a učí nás s ním pracovat.

Lidé se do určité míry dokážou se stresem vyrovnat, protože s náročnými momenty se potkávali po celý vývoj lidského druhu – tělo vyplaví stresový hormon kortizol a nastaví člověka do módu „uteč nebo bojuj“. Jenže problém nastává, když jsme ve stresu často nebo dlouhodobě, aniž nastane čas na relaxaci.

Důsledky nadměrného stresu se projevují mnoha způsoby, od bolestí zad přes problémy s trávením až po potíže s imunitou či plodností. Patří k němu potíže psychického rázu. Chronický stres způsobuje, že je naše tělo neustále v pohotovosti a tím paradoxně zranitelnější, pokud jde o zvládání následků stresu.

Vsaďte na protiklady

Ájurvéda nabízí způsob, jak se stresem pracovat. Jeden ze základních principů ájurvédy říká, že podobné zvyšuje podobné a že protiklady se navzájem oslabují. Pro představu, i přírodní jevy popisuje jako protiklady, které se navzájem oslabují. Pokud jde o stres, usiluje ájurvéda o to, abychom uměli využít protichůdné síly k návratu do rovnováhy.

Doporučuje proto pět kroků, které jsou navzájem propojené a měly by vám dohromady pomoci. Měly by fungovat jako protiklad stresové reakci, a proto jsou uzemňující, pomalé, vyživující a stabilizující.

1. Zpomalte

Pro člověka, který je zvyklý žít rychle, je něco podobného hodně těžké. Ale stojí za to o tuhle změnu usilovat. Jedním z nejlepších způsobů, jak zpomalit tempo našich životů, je oddaná a cílevědomá péče o sebe. Každý den si udělejte čas na to, abyste byli v klidu, soustředění a zaměření sami na sebe. Je to základ, na který navazují další kroky.

2. Dopřejte si kvalitní péči o sebe

Existuje nespočet způsobů, jak o sebe pečovat, následující doporučení by měla mírnit následky stresu, i když je hodně individuální, co komu bude vyhovovat.

Koupel – uvolňuje nervový systém, snižuje napětí a pomáhá zklidnit mysl. Pokud chcete, můžete do vody přidat třetinu šálku zázvorového prášku a třetinu šálku jedlé sody, tato kombinace povzbuzuje krevní oběh, pocení a detoxikaci.

Bylinkový čaj – jeden z nejjednodušších způsobů, jak zpomalit a zbavit se stresu pomocí bylinek. Ve specializovaných obchodech najdete přímo ájurvédské čaje, můžete si vybrat podle příchutí i podle toho, na co by měly pomáhat.

Kloktání oleje – kloktání teplým sezamovým olejem nebo kokosovým olejem pomáhá odstranit napětí z čelisti, zlepšuje chuťové vnímání a odstraňuje toxiny z úst, zubů a dásní.

Olejová masáž – každé ráno před sprchou nebo koupelí vmasírujte do pokožky asi čtvrt až půl šálku teplého organického oleje, můžete si také masírovat olejem nohy před spaním.

Pobyt v přírodě – dopřejte si krátkou procházku, posezení u potoka, nádherný výhled nebo si jednoduše lehněte do trávy.

Prostě si lehněte – v naší kultuře se odpočinek občas považuje za hřích, ale není nic špatného na tom se občas i během dne jen tak natáhnout.

3. Zavažte se k denní rutině

Ájurvéda doporučuje určitou denní rutinu pro každého, ale je zvláště důležitá pro toho, kdo bojuje s nadměrným stresem. Je to totiž uklidňující. A proto vstávejte, jezte a usínejte pokud možno každý den ve stejnou dobu, stejně jako se držte pravidelného rozvrhu činností během dne.

Součástí vaší denní rutiny by se měl stát i nějaký pohyb, nějaké cvičení, které pomáhá uvolnit nahromaděné napětí, rozpohybovat stagnující mentální a emoční energii a podporuje krevní oběh.

4. Utište mysl i organismus

Chronický stres způsobuje, že naše tělo reaguje zbytečně silně i na podněty, které za to nestojí. Rozetnout tento bludný kruh můžete třeba pomocí jógy, zaujmout by vás mohla také pránajáma, jedna z technik práce s dechem. A doporučit se rozhodně dá i meditace.

5. Jezte podpůrnou dietu

Nemusíte znát podrobné principy ájurvédy, pokud jde o jídlo, pro začátek stačí, abyste jedli v klidu zdravá a kvalitní jídla, omezili spotřebu těch průmyslově zpracovaných, fast foodu a podobně. Dobrou volbou bývají polévky a další jednoduchá jídla, vhodnou úpravou je dušení.