Premium obsah

Velký adventní úklid naší mysli. Než vysmýčíte celý byt, ukliďte s v hlavě

Velký adventní úklid naší mysli. Než vysmýčíte celý byt, ukliďte s v hlavě
Advent vstoupil do svého druhého týdne. Jak se máte? A jak se má vaše mysl? Je klidná, nebo zahlcená? Podléhá tlaku zvenčí? Pojďme nechat mysl odpočinout pomocí jednoduchých technik všímavosti. Než vezmete smeták s kýblem do ruky a vysmýčíte celý byt, ukliďte si v hlavě. Adventní čas si tak mnohem lépe vychutnáte.

Žádné zázračné tlačítko, kterým bychom vypnuli neustálý proud myšlenek, bohužel neexistuje. Často podléháme iluzi, že až všechny úkoly uděláme, dokončíme vše, co máme letos rozpracované, až, až…, tak si konečně my i naše mysl odpočineme. Nebudeme muset na nic myslet, nic plánovat. Asi nebude překvapením, že něco takového se nestane. Dost pravděpodobně jste se o tom měli možnost sami přesvědčit. Odpočívá vaše mysl automaticky, když si vezmete dovolenou?


Odpočinek pro mysl přichází podle lektorky mindfulness Marcely Roflíkové odjinud. Dokonce není ani podmíněný počtem myšlenek, které do našeho „království“ vstupují. „Velmi jednoduše bychom mohli říci, že mysl odpočívá, když není v budoucnosti ani v minulosti, ale v přítomnosti. Uvědomujeme-li si přítomný okamžik, přestáváme třást pomyslným sněžníkem a tím neustále vířit sníh uvnitř. Najednou jako bychom zastavili a dovolili vločkám se uklidnit,“ říká zakladatelka Českého mindfulness institutu Marcela Roflíková.


Co se honí vaší hlavou?


Někdo spočítal, že máme každou 1,2 vteřiny 1 myšlenku. To je pořádný počet na to, abychom automaticky pociťovali klid v mysli. Navíc myšlenky jako stavy naší mysli jsou něco, co nemůžeme ovlivnit. Přicházejí jakoby odnikud. Stejně jako mraky na obloze. Nemáme na ně žádný vliv. „To jediné, co můžeme, je pozorovat je. Dívat se na to, jaké jsou, jak se proměňují jejich tvary a velikosti, jak se objevují a mizí,“ říká Marcela.


Minulý týden jsme si v 1. díle našeho seriálu Adventní mindfulness představili kvalitu zvídavosti a to, co nám umožňuje v praxi mindfulness. Pokud ke svému království myšlenek, nebo chcete-li myšlenkovému prostoru, zaujmeme zvídavý postoj, znamená to, že otevřeme pozornost tomu, co tam přichází a objevuje se. Co se nyní honí mojí hlavou?

Umění nechat věci být


Pojďme se dnes věnovat dalšímu užitečnému postoji, a tím je nechávání být. „Ve vztahu k myšlenkám to znamená, že dovolíme, aby myšlenky přicházely, procházely a odcházely, aniž bychom se do nich zamotávali, začali o nich dále přemýšlet a rozvíjet je,“ vysvětluje dalsí užitečnou techniku mindfulness Marcela. Úkolem následujícího adventního týdne bude nechat myšlenky jen tak být a jít. „Tak, jak se objevují, jaksi „od nikud“, je nechme jít dál. A to i opakovaně, pokud se vrací znovu a znovu k naší pozornosti. Pokuste se dívat se na myšlenky, nikoli být těmi myšlenkami,“ zdůrazňuje nezbytnost nadhledu lektorka všímavosti.


Labelling, aneb Protřiďte myšlenky


Pomocníkem k tomu, abychom i atraktivní nebo akutní myšlenky nechali jít, může být tzv. labelling. „Labelling si můžeme představit jako označení myšlenky pomyslným post-it papírkem. A to podle charakteru myšlenky nebo jejího obsahu. Je to plánování, vzpomínání, přemílání, strachování se, analyzování, práce, projekt, problém..., co se právě objevuje v naší mysli?,“ navádí, jak na labelling v praxi, Roflíková. Labelling v mozku způsobuje snižování aktivity amygdaly a aktivaci čelního laloku mozku. Proto nám označování může být nápomocné při probouzení autopilotních vzorců, a pomáhá nám vymanit se z reaktivity našich emočních i myšlenkových vzorců, které už nám možná přestaly být užitečné. „Postupně můžeme pociťovat více klidu, lepší náladu a budovat si nový mód, ve kterém se k myšlenkám začneme vztahovat,“ slibuje Roflíková.


Umění přijetí


Když neusilujeme o změnu (např. stavu naší mysli z neklidné na klidnou), začínáme přijímat věci více takové, jaké skutečně jsou a jak se dějí. Dovolujeme jim přicházet, aniž bychom se jich tolik obávali. Umožňujeme jim projevit se a odcházet, aniž bychom se do nich zamotávali. „Necháváme tomu, co přichází, volný průběh, snadněji pouštíme to, co pro nás už není užitečné, a vzdáváme se toho, co nemůžeme mít. Dokonce i lehčeji odpouštíme druhým,“ říká Roflíková.


Zkuste ve druhém adventním týdnu nedělat si starosti. Představte si, jaké by to bylo, kdybyste si nemuseli dělat starosti s ničím a o nic. Vezměte to jako příležitost se zasnít. Jaké by to bylo, kdybyste si nemuseli dělat starosti, jak to všechno zvládnete: Jestli budou všichni okolo vás spokojení? Jestli budete mít v příštím roce práci, anebo jestli všechnu práci stihnete udělat? Jestli někoho nezklamete a jestli nebudete zklamaní vy? Všímejte si pocitu uvolnění a lehkosti, který to přináší. Možná jen na kratičký moment. Zkuste se k tomuto pocitu vracet v průběhu hektického dne tak často, jak to jen půjde.


Poslechněte si audio s meditací zaměřenou na nácvik všímavosti k myšlenkám a pusťte na chvíli všechny starosti z hlavy

Adventní mindfulness – týden 2: Odpočinek pro mysl Zdroj: archiv

Adventní mindfulness – týden 2: Odpočinek pro mysl

Zdroj: http://www.mindfulness-institut.cz

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.