Trénink mindfulness pomáhá na homeofficu i v těžkých životních situacích

Marcela Roflíková
Anglické slovo mindfulness u nás posledních pár let zdomácnělo. Do češtiny se překládá jako všímavost – souvisí s naší spokojeností, schopností zvládat stres, zlepšuje pracovní výkonnost, kvalitu spánku nebo imunitu. Jak poznáme, nakolik jsme všímaví? A jak začít trénovat všímavost? To prozradí zakladatelka Českého mindfulness institutu Marcela Roflíková.

Proč potřebujeme trénovat všímavost?

Řekla bych, že naše západní společnost je docela málo všímavá. A není to ani tak vina nás, jednotlivců, ale spíš systému a toho, jak je naše západní společnost vystavěná. Jsme orientovaní na plnění cílů, očekávání. Od malička jsme vedeni, abychom dosahovali výsledků ve škole, projektů, později abychom plnili kvartální roční cíle a obchodní plány... A tohle všechno nás odvádí od toho, abychom žili v přítomnosti. Spíš žijeme v tom, co musíme, co nás čeká. Připravujeme se na to, jak to všechno zvládnout. Tvoříme na to spoustu scénářů a pak, když se to úplně nepodaří, tak přemíláme minulost a hledáme, jestli jsme někde nemohli něco udělat lépe. A to pak vede k tomu, že průzkumy ukazují, že v přítomnosti trávíme možná méně, než 50 % času. Což snižuje naši výkonnost, produktivitu, ale zároveň nás to nedělá šťastnými. Protože ve výzkumech se potvrzuje, že přítomná mysl je cesta k větší spokojenosti a ke štěstí. A to bez toho, aniž bychom žili jenom to šťastné období, nebo byli spokojenější jenom tehdy, když se vše okolo daří a všechno se nám podaří splnit a děje se podle našich představ.

Rozumím tomu tedy správně, že všímavost je schopnost být tady a teď?

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.