1. Že si uvědomíte, že se chováte, jednáte a mluvíte jako oběť (to je hrozný, podívejte se, jak je to možné, že jsem onemocněla, třetí chemoterapie, litujte mne, nikdy se nevyléčím, všechno mě bolí…, věnujte mi svoji pozornost, energii, )

2. Že si uvědomíte, že už NECHCETE být oběť (máte možnosti, můžete změnit postoj, přístup ke své nemoci, můj kolega MUDr. Jan Vojáček se svých klientů ptá: jste ochotní se vzdát věcí, kvůli kterým jste nemocní? Nemoc je jen důsledek, jste ochotní hledat příčiny a změnit to, z čeho nemoc přichází? Zaměřit se na změnu životního stylu, na změnu ve svém mentálním nastavení….)

3. Začnete KONAT, začnete dělat něco – jako tvůrce svého života. Na to potřebujete energii. Jako první, co svým klientům dávám za úkol je sepsat si svých 80 energetických zdrojů: to, co mne činí šťastným klidným, spokojeným. Skutečně si je sepsat, dát do excelovské tabulky, najít je, rozdělit si je třeba na fyzické, psychické, emoční a spirituální a ještě si je rozlišit podle časové náročnosti: (Když mám jen minutu, který ze zdrojů můžu použít? Dech, motlitbu? Když mám pět minut? Když mám půlhodinku, hodinu? Když mám volný půlden nebo den? Když mám dovolenou?) Často život prožíváme s vymlácenou baterkou, naše dobíjení vypadá, jako že při signalizaci těla na chvilku dáme ten pomyslný kabel do zásuvky a při první nabité čárce kabel zase vyrveme a jedeme stejným tempem dál. To není dlouhodobě udržitelné. Tedy pokud chcete žít změnu, musíte udělat změnu. K novým věcem, nemůžete dojít starou cestou. To prostě nejde.

Zdroj: časopis Květy, Jitka Ševčíková