Vaše dítě sedí poprvé nad domácím úkolem a jeho výraz jasně svědčí o jeho bezradnosti? Nenechávejte ho v tom samotné. Právě tento okamžik má totiž zásadní význam pro jeho budoucí chuť se učit a plnit úkoly. Vysvětlete mu, co se po něm chce, a pomozte mu s vypracováním úkolu. Na závěr ho nezapomeňte pochválit, jak všechno krásně zvládlo. Věřte tomu, že s dalším úkolem si už poradí mnohem samostatněji. Jestliže vašemu potomkovi plnění domácích úkolů zpočátku nejde tak, jak byste si představovali, rozhodně na něj nezvyšujte hlas. Obrňte se trpělivostí a vzpomeňte si na své vlastní začátky.

Nastavte jasné hranice

Stejně jako pro vás je důležité rozdělit si striktně čas na práci a na zábavu, je to důležité i pro vaše děti. Nerozhodujte ale za ně. Domácí čas vyhrazený práci na školních povinnostech by měl být výsledkem diskuze a měl by vyhovovat jak vám, tak dítěti. Jestliže se například váš potomek snaží splnit školní úkoly do puntíku i za cenu toho, že nemá čas na hraní s kamarády anebo se nestíhá ani najíst, zasáhněte. Měli byste mu vysvětlit, že není nutné všechno dělat na 100 %, ale naučit se přijímat kompromisy. Do budoucího života mu toto poznání dá mnohem více než přílišné puntičkářství. Kromě toho, že se nebude stresovat, ve vás začne spatřovat spíše podporovatele než tyrana. A naučí se také stanovovat priority a nezabývat se hloupostmi. Hranice mezi motivací a demotivací je velmi tenká. Učte se od dětí, jak ji nastavit.

Škola není to nejdůležitější

Nelpěte tolik na školních výsledcích a nenuťte dítě, aby domů nosilo samé jedničky. Pro jeho budoucí život to není nutné. Mnohem důležitější je, aby si ve škole našlo to, co ho baví, a toho se do budoucna drželo. Přílišným tlakem na prospěch budete jen stresovat sebe i dítě, kterému tak navíc plnění školních povinností zošklivíte. Větší význam, než aby dítě do detailu zvládlo všechno učivo, má váš vzájemný vztah a psychická vyrovnanost vašeho potomka. Pro tu je důležitý nejen školní prospěch, ale také vztahy s kamarády, zdraví, jídlo, spánek a v neposlední řadě i zábava. Pamatujte na to, že dětství má člověk jenom jedno a měl by si ho užít.

Nastavte dítěti i jiné povinnosti

K tomuto kroku byste měli přistoupit ještě před zahájením školní docházky. Ať už určíte vašemu potomkovi, že právě a jen na něm je každodenní prostírání k večeři anebo starost o psa či kočku, pozdvihnete jeho osobní důležitost a nenásilně také smysl pro plnění povinností. Vaše dítě získá po splnění úkolu dobrý pocit, který bude chtít zažívat stále častěji. Školní povinnosti pak budou jen příležitostí, jak ze sebe mít opět dobrý pocit. Některé děti potřebují zvláštní přístup. Poslechněte si příběh naší čtenářky.

Chvalte, chvalte a zase chvalte

I dospělému člověku dělá dobře, když ho jeho nadřízený pochválí za dobře splněný úkol. Co teprve dítěti. Jestliže se vašemu potomkovi něco opravdu povedlo, nezapomeňte to dostatečně vyzdvihnout a pochválit ho nejlépe před zbytkem rodiny. Kromě toho, že se bude dmout pýchou, získá také chuť do plnění dalších úkolů a jeho školní prospěch tím jenom získá. S pochvalami byste ale zároveň měli šetřit a měli by být upřímné. Jakmile začnete dítě chválit za každou drobnost anebo nebudete svá slova myslet opravdově, pozná to a spíše jej to demotivuje.