Každý rok to začíná stejně. Plni motivace vstupujeme do dalšího ledna v našem životě, ve kterém většina našich předsevzetí také skončí. Pokud jste se letos rozhodli, že začnete cvičit, najdete si nový sport nebo jen zintenzivníte tréninky a zlepšíte kondici, jste na správném místě! S našimi radami se totiž do sportu bláznivě zamilujete a budete s radostí cvičit celý rok i roky další.

Zdroj: Youtube

1. Nastavte si kvantitu

U každého rozhodnutí a předsevzetí, u sportu obzvlášť, je důležité nastavit si kvantitu, se kterou chcete pracovat. Já mám například letos v plánu vyzkoušet každý měsíc novou sportovní aktivitu, abych si rozšířila obzory a našla něco, co mě bude opravdu bavit. Pokud chcete se sportem začít, nestačí si říct: ,,Tento rok budu chodit více do posilovny." Nastavte si raději cíl kvantitativně - například, že budete chodit dvakrát týdně do posilovny a jednou plavat nebo na jógu. Cvičit můžete i podle našeho videoportálu:

2. Nejtěžší je začít

Ve sportu jsou pravděpodobně nejtěžší dvě fáze. První je fáze, kdy se musíte dokopat prostě jen začít. Další fáze je pak ta, když už nějakou dobu sport děláte a přestanete se zlepšovat. Řešením obou situací je nastavení si dosažitelných cílů. Nechtějte shodit za měsíc 15 kilo. Nastavte si realistické a splnitelné cíle, nejlépe takové, o kterých víte, že jich dosáhnete poměrně snadno. Naplánujte si na každý týden nějakou aktivitu, která vás baví, a začínejte postupně.

3. Vydržte!

Nemějte na sebe příliš velké nároky a neděste se, když vám to ze začátku příliš nepůjde. Čas, pravidelnost a správná technika dříve nebo později zajistí, že si tělo i hlava na sport zvykne, začnete se zlepšovat a zároveň vás pohyb začne i bavit.

Studie tvrdí, že člověku trvá 18 až 30 dní, než si vybuduje návyk. Se cvičením to tak platí také. Pokud vytrváte alespoň měsíc, uvidíte, že vaše vůle se hýbat se razantně zvýší. Začnete se na to těšit a reálně si to užívat.

4. Sledujte svůj pokrok

Se stanovením realistických cílů souvisí také to, že se za každý pokrok pochválíte. Hlavně se netrestejte za to, že jste například nezvládli uběhnout maraton. Naopak se pochvalte za to, že jste se o něj například pokusili. Každá snaha se počítá a u sportu to platí dvakrát tolik. Zapisujte si, co jste ve sportu dokázali a kdy, abyste se zpětně mohli podívat, jak se posouváte.

5. Najděte parťáka

Cvičit ve dvou nebo ve více lidech je nejen zábavnější, často je to i efektivnější. Sdílet můžete různé cviky, rady a zkušenosti a hlavně se můžete navzájem motivovat. Je to také ideální trávení času s přáteli - místo vysedávání v kavárně či v hospodě si můžete jít například zahrát squash nebo se projet na koních.

6. Překonejte vlastní výmluvy

Nejhorší jsou výmluvy a překážky, které si vytvoříme sami. Jsem moc unavená na to, abych šla cvičit? Měla bych tedy zapracovat na svém spánkovém režimu a nebo vzít v potaz variantu, že mi cvičení energii naopak dodá. Je to moc drahé? Existuje nespočet aktivit a sportů, na které vám stačí triko a kalhoty. Nemáte čas? Čas na sebe je důležité si prostě udělat, nikdo vám ho totiž nedá jen tak.

7. Buďte pozitivní

Pozitivní přístup k věci se téměř vždycky vyplatí. U sportu to platí tak, že by pro vás pohyb neměl být něco, co máte za trest. Naučte se cvičit s tím, že to děláte pro svou hlavu a pro své zdraví, nikoliv pro pevnější zadek nebo menší břicho. Pokud totiž budete sportovat s tím, že to děláte pro to, jak vypadáte, neděláte to ve skutečnosti pro sebe. Buďte nas sebe hodní, nemějte přílišná očekávání a do sportování se snažte vkročit s úsměvem a zájmem.

Zdroje:

https://www.nytimes.com/2023/01/30/well/move/fitness-loss-exercise.html

https://www.self.com/story/things-you-can-expect-when-you-start-working-out

https://www.healthline.com/health/how-long-does-it-take-to-form-a-habit