Máme teď doma nový projekt. Normálně bychom plánovali, do kterého města vyrazíme na vánoční trhy. Brno nebo snad Norimberk? A zvažovali bychom, zda si jen tak na pár dní kolem 17. listopadu nezajedeme třeba do Berlína, protože už jsme tam dlouho nebyli. Mezitím bychom vyráželi do galerií, divadel a kaváren s občasným výletem do přírody, kde to je na jaře a v létě přece jen přívětivější.

Projekt ASANACE

Letos tohle všechno padlo. V lese jsme pečení vaření, ale občas je na to zima, navíc je brzy tma. Takže jsme se rozhodli, že sebereme odvahu a zaměříme se na naši lehce zanedbanou domácnost. A konečně přebereme věci, které se nám tam za deset let, co bydlíme v tomhle domě, nashromáždily a nemají tam co dělat.

Chceme vytřídit dvě komory, oblečení, velkou knihovnu v hlavním obytném prostoru, dětskou ložnici a pak dětskou hernu, kde by měla podle skromného odhadu zbýt asi tak desetina věcí. Všechno dohromady je to projekt odvážný, ale pro děti trochu nudný – takže jsme mu dali jasné obrysy.

Projekt ASANACE musí být hotový do první adventní neděle, což je 29. listopadu. A výsledkem bude mimo jiné komora s novými policemi a průhlednými krabicemi a hlavně dětská ložnice s novými komodami a přebraným oblečením a jako zlatý hřeb herna, která bude tak trochu domácí tělocvičnou s pořádnými žebřinami, a když se hecneme, tak i kruhy a šálou od stropu. Přiznávám, najít odhodlání nebylo snadné, ale plán máme – teď už zbývá jen objednat kontejner na odpad a vrhnout se do díla.

Méně nepořádku, méně stresu, méně kortizolu

Mimochodem, pořádný domácí úklid doslova od podlahy v této době, kdy se pohybujeme mezi karanténou a lockdownem, doporučují i odborníci na lidskou psychiku. Protože pomyslné i skutečné vyčištění prostoru kolem nás může přispět k naší emocionální pohodě. Když kolem vás budou jen užitečné věci, a navíc roztříděné, může člověk snáze dospět k pocitu, že má svůj život pod kontrolou – výsledkem je méně stresu a tím pádem méně škodlivého hormonu kortizolu v těle.

1. Kam s nimi?

Vypadá to jako detail, ale je to věc, kterou musíte začít. Rozmyslete si, kam všechny přebytečné věci přijdou. Zatímco třeba kontejner se objednat dá, různá charitativní centra, kam by se dalo dát obnošené oblečení a podobně, mají teď spíše zavřeno. Počítejte s tím předem – věci i tak roztřiďte a připravte například do balíků, které tam odvezete později. Nedopusťte, aby vás to zastavilo. Balíky dejte na nějaké suché místo, ale rozhodně ne někam, kde je budete mít na očích.

Předem také zvažte, zda budete podstupovat martyrium pokusů prodat něco například na on-line bazarech nebo přes Facebook, nebo raději vše rovnou vyhodíte, případně pošlete dál. Domluvte se třeba s někým, kdo by převzal celé sady oblečení pro děti. Nekývněte na to, že by si k vám někdo přijel vybrat jen to, co se mu hodí. Knihy přijdou do knihobudek nebo prostě do sběru?

2. Zhodnoťte, jak jste na tom

Dejte svému úsilí o očistu domácnosti předem jasné obrysy. Ujasněte si, zda chcete dekontaminovat třeba jen hlavní obytnou místnost nebo celý byt, či dokonce dům? Udělejte si časový plán, domluvte se s partnerem nebo spolubydlícími, zda souhlasí a zda chcete nepořádek likvidovat společně, nebo zda se třeba na knihovnu vrhnete, když nikdo jiný nebude doma, a pošlete všechny na výlet do přírody.

3. Soustřeďte se vždy na jednu věc najednou

Mnoho lidí děsí představa, co všechno budou muset udělat, aby byli – pokud jde o stav domácnosti – spokojení. Proto si vše rozfázujte, zúžení jednotlivých záměrů zvyšuje pravděpodobnost, že vše dotáhnete do konce. Říct „uklidím ložnici“ ještě stále není ono, stanovte si třeba, že nejdříve přeberete komody s oblečením v této místnosti. Pak úložné prostory pod postelemi. Pak se podíváte na to, jaká máte doma povlečení, a zbavíte se těch, která jsou potrhaná nebo už se vám prostě nelíbí.

4. Kombinujte a konsolidujte

Při procházení věcmi se snažte mít přehled o tom, co všechno máte a kde to je uložené. Nemusíte si to psát, stačí jakési mentální poznámky ve vaší mysli. Napomůže to tomu, abyste si ujasnili, zda je způsob ukládání věcí logický a praktický nebo ne. Když věcem dáte ve svém domově smysluplnější místo, nejenže získáte spoustu volného prostoru, ale zároveň do budoucna znovu nebudete muset kupovat věci, které už máte, ale nemůžete je najít.

5. Vyhoďte všechno, co je rozbité

Neradi to přiznáváme, ale děláme to nejspíš všichni. Schováme doma věci, které nefungují nebo už jsou poněkud zastaralé, a tak je nepoužíváme. Ve skutečnosti by měly jít z domu okamžitě, jakmile je vyřadíme z provozu.

6. Jednou se to bude hodit… ne, nebude

Stejná pravidla jako pro rozbité fény nebo žehličky platí i pro věci, které „by se mohly někdy hodit“. Máme na mysli třeba krabici se starými účtenkami, nabíječky k přístrojům, které už nefungují, různé kabely nejasného určení a podobně.

7. Pořád máte doma CD a DVD?

Je načase, abyste některé věci přehodnotili. Řeč je třeba o CD a DVD, které spousta z nás má doma v překvapivém množství, často ve speciálních pořadačích a poličkách. Přiznejme si, že v době internetových televizí a mobilních aplikací na přehrávání hudby jde o anachronismus. Ale nemusíte je hned vyhodit, pokud je to pro vás třeba emocionálně těžké – pořiďte si jednoduché desky na disky, vejde se jich tam ohromné množství a v komoře nebo ve skříni na chodbě zaberou jen zlomek místa.

8. Proberte i suvenýry a vzpomínky

Profesionální organizátoři pořádku v našich domovech mívají obzvláště spadeno na všelijaké suvenýry a upomínkové předměty, protože jejich cílem je nastolit v našem životě pořádek, zen a minimalismus. To spoustu lidí odrazuje od toho, aby se pustili do očisty domácnosti, protože předem vědí, že některých věcí se prostě nebudou chtít vzdát, ačkoli neodpovídají pomyslným pravidlům feng-šuej, Marie Kondo a tak dále.

Ale nemusíte na sebe být tak přísní – jen si u každé sporné věci řekněte, zda je nějak užitečná nebo zda pro vás má sentimentální hodnotu. Pokud ani jedno, pryč s ní. Každopádně má smysl přehodnotit způsob ukládání všelijakých relikvií. Inspirovat se můžete třeba na internetu.