Někteří lidé zprávy skutečně nečtou, a tudíž se jimi nestresují, ale ona to taky není ideální cesta. Lepší je zajímat se o to, co se děje, ale nepřehánět to a najít způsoby, jak si od toho odpočinout. Stres zmírňuje třeba procházka venku, zvláště v přírodě, nebo alespoň v parku. Platí na něj i čas, který trávíme odpočinkem se svými nejbližšími, někomu pomáhá, když něco dělá rukama, jinému třeba prohlížení alb z dovolené.

Každopádně nejste jediní na světě, kdo pociťuje nějaké obavy. „Myslím, že každý zažívá určitou míru úzkosti z toho, co se děje ve světě,“ citovaly zahraniční weby Michaela Ziffru, docenta psychiatrie a behaviorálních věd z Northwestern University v Chicagu. Podle něj jde o zcela normální lidskou reakci. Problém nastává, když vás strach pohltí nebo když vám neustálé sledování zpráv začne komplikovat život, protože na nic jiného nemáte čas nebo se na nic jiného nedokážete soustředit.

Kdy už je to za hranou

Pokud se od zpráv neumíte odtrhnout, máte nejspíš problém – pochopitelnou výjimkou například byly první dny ruského útoku. Problém nejspíš máte i tehdy, když trávíte spoustu času přemítáním o negativních zprávách, i když je zrovna nesledujete, a když vymýšlíte jeden negativní scénář za druhým. „Je zřejmé, že to, co zažíváme, je bezprecedentní, protože je toho hodně najednou – vleklá pandemie, politické nepokoje, válka, změna klimatu,“ připouští Ziffra. Čím déle přitom podobné stresory na člověka působí, tím horší bývá úzkost.

Lidé reagují různě, ale celkově lze říci, že přibývá těch, kdo mají deprese, úzkosti, poruchy spánku a trpí únavou. Stresující událost mívá začátek a konec, což obvykle pomáhá k tomu, aby ji člověk zvládnul – bohužel, současné hrozby takové nejsou, a proto s sebou nesou větší a déletrvající nejistotu.

Žádné fotky, žádná videa

Pokud jde například o válečné zpravodajství, sledujte jen to psané nebo audio, ale nesledujte fotky a videa – nedozvíte se z nich víc, nikomu tím nepomůžete, a přitom vás to mnohem citelněji zasáhne. Nesnažte se získat informace ze všech možných úhlů pohledu, sledujte jen několik málo médií nebo třeba účtů na Twitteru, kterým důvěřujete. Sociální sítě pokud možno omezte. Je zdravé mít zájem o zprávy a aktuální události, ale obsedantní konzumace zpráv a informací může být nebezpečná pro vaše duševní zdraví.

Kromě toho Ziffra doporučuje, aby každý, kdo pociťuje více stresu nebo úzkosti než obvykle, častěji vyhledával své přátele a další sociální kontakty. Covidová opatření už jsou naštěstí mírnější, a tak se můžeme více potkávat. Naučte se některé techniky zvládání stresu. Patří sem pravidelné cvičení, dostatečný spánek a kvalitní strava.