Jak nelitovat toho, co se stalo v minulosti?

Zkusme se zaměřit na to, že minulost už nezměníme. Budoucnost je nejistá, ale to, co rozhodně můžeme ovlivnit je tady a teď.
Litujeme vlastních chyb, promarněných příležitostí, špatných rozhodnutí, ale i nedostatečného věnování času svým blízkým. Zkusme se zaměřit na to, že minulost už nezměníme. Budoucnost je nejistá, ale to, co rozhodně můžeme ovlivnit je tady a teď. „Sama jsem litovala odkládání výběru vysoké školy, vyřčených slov, které ublížily druhým, nepovedených vystoupení před veřejností i třeba nevhodných investic. Bohužel nás mohou trápit jak prkotiny, tak i situace, které ovlivňují zbytek našeho života,“ říká Barbora Vacková, senior konzultantka a lektorka GrowJOB Institute. Jde tedy nelitovat minulosti? 

„Jeden z mých klientů litoval nezvládnuté zkoušky z angličtiny, která ho dělila od získání titulu inženýr. Snižovalo mu to sebevědomí a cítil se oproti kolegům v práci méněcenný. Uvědomil si, že to i po několika letech může změnit. Znovu se přihlásil na studia, prošel intenzivním kurzem angličtiny a povedlo se. Školu zdárně dokončil,“ vypráví Barbora Vacková.

Druhý příběh se vztahuje k účastnici Bářina kurzu, která litovala zejména toho, že se ve svém životě zaměřovala hlavně na práci, děti, domácnost a nevěnovala dostatek času svému staršímu tatínkovi, který umřel. Proto se nyní snaží o vykompenzování a věnuje veškerý svůj čas mamince. Neustále jí volá, navštěvuje a sama maminka se tomu směje: „Cože? Ty už si zase tady? To asi brzo umřu.“ Účastnice si uvědomila, že je její chování přehnané a svých výčitek se nezbaví tím, že zahltí svou přítomností maminku.

Znovu a lépe

Zkusme se z toho, co se nám stalo ponaučit a naši zkušenost vyhodnotit: Co se povedlo a co se naopak nepovedlo? A co z toho mohu využít jako ponaučení? Pokud to mohu zkusit příště znovu, tak mohu pokračovat dál zkušenější a ponaučenější. Díky tomu je větší šance, že příště vše lépe dopadne. O tom, jak správně zkoušet „příště znovu a lépe“ skvěle píše psycholožka Carol Dweck ve své knize Nastavení mysli.

Zabývá se psychologií úspěchu. Ve svých studiích poukazuje na to, že existují dva typy lidí. Ti, kteří věří, že snaha, vzdělávání, sbírání zkušeností a hledání ponaučení jsou nezbytná pro překonání jakýchkoliv překážek. A druhá skupina lidí, která věří, že když se to nepovede hned, tak se jedná o neměnný stav, který může vést k větší lítosti nad nevydařenou minulostí. 

Pokud novou příležitost nedostanu, mohu sdílet své zkušenosti s druhými, aby se vyvarovali stejné chyby a nemuseli něčeho litovat podobně jako já. Ve sdílení nepovedených zkušeností lze najít užitek pro druhé a něco negativního přetavit v prospěšného pro druhé. V posledních letech začali i úspěšní podnikatelé, herci, sportovci více sdílet, co všechno je pod špičkou ledovce s názvem úspěch, který jde povrchově vidět. Celosvětový fenomén Fuckup Nights, během kterých známé a zdánlivě vždy úspěšné osobnosti v deseti minutách mluví nikoli o svých výhrách, ale naopak o věcech, které se zrovna dvakrát nepovedly. Tyto večery probíhají i v Česku. 

Připomenout si smysl

Proč dělám to, co dělám? Má to vůbec cenu? Je to pro mě důležité? Pokud ano, mohu zkusit za lítostí nad minulostí udělat tlustou čáru a zkusit pokračovat dál ponaučený. Pokud nedostanu novou šanci, naučím se s tím žít. To je základem logoterapie, terapie smyslem, kterou založil Viktor E. Frankl. Máme svobodu volby, jak na různorodé situace zareagujeme. A můžeme se popasovat i s neférovou minulostí tak, že co mohu změnit, změním. Co nemohu změnit, s tím se naučím žít. 

Odreagovat se a dobít baterky

Jedná se o chvilkový pokles nálady? Pomoci může jednoduchá metoda. Zkuste si sepsat seznam deseti aktivit, které vám obvykle dělají radost. „Pro hodně lidí to jsou například horká koupel s pěnou a svíčkami, vanilková zmrzlina, poslechnout si oblíbenou píseň, pustit si film, procházka v lese, povídání s kamarádkou, sportovní trénink či dlouhý spánek,“ vysvětluje Barbora. Zkuste si to sami sepsat a realizovat. Pokud vás náhodou doteď nic nenapadlo, možná jen potřebujete upustit páru – třeba se z toho vykřičet (sám v místnosti či v přírodě bez omezování hlukem druhých) nebo se prostě pořádně vyspat. 

Vzácná zkušenost

Minulost nevrátím, ale mohu se zeptat sama sebe: v čem mě to obohatilo? I na tom největším dnu můžeme najít něco, co mi pomohlo být tím, kým jsem dnes. Uvědomila jsem si, co je pro mě v životě nejdůležitější? Jaké osoby mi pomohly, když mi bylo nejhůř? Stalo se něco, co jsem nemohla ovlivnit, ale díky té zkušenosti jsem silnější?

„Mojí známé se stalo, že jí u běžného zákroku bohužel způsobili otravu těla a na sále málem zemřela.  Nemůže chodit do práce, tělo je zesláblé a bude muset na další operaci. I tak se snaží nevyčítat situaci zdravotnímu personálu. Je to moment, kdy ji nejvíce podržel manžel. Stará se o ni, mají na sebe najednou více času, když nechodí do práce a užívá si více obyčejných radostí života. Objevila, jaké hodnoty jsou pro ni v životě klíčové: vztahy, zdraví, láska, péče o druhé,“ říká Bára Vacková.

Dejme si novou šanci

Ačkoliv to může znít jako klišé, zkusme si sem tam dát novou šanci. Druhým kolikrát odpustíme snáze než sami sobě. „Na školeních to řeším velmi často - nezvládám chodit pravidelně cvičit, nemám na to. Nezvládla jsem zkoušku napoprvé, nejsem studijní tip. Máme na sebe přísný metr, porovnáváme se s druhými a při sledování dokonalých  známých a celebrit máme pocit, že se nedaří snad jen nám. Proto na sebe nebuďme tolik přísní a dejme si šanci na nový začátek. Je to skvělé. Máme možnost neopakovat staré chyby, dává nám to naději, že bude lépe,“ uzavírá Bára.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.