Není málo lidí, kteří líčí svou práci jako koníček, kterému s radostí věnují většinu svého času. Další považují za správné, když se přizpůsobují své práci, protože jinak by o ni třeba mohli přijít. Ale z dlouhodobého hlediska si člověk podobným přístupem může ublížit. A proto je potřeba hledat rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem neboli work-life balance. Bez toho, abyste si vyčítali, že kašlete na práci a nejste dostatečně výkonní. Jen jí není potřeba obětovat příliš mnoho.

Občas ano, pořád ne

Samozřejmě, může se stát – a je to normální –, že občas je potřeba se práci věnovat více, protože se blíží nějaká uzávěrka, je potřeba dokončit projekt a podobně. Ale podobné nasazení by mělo mít nějaký konec. V běžném životě byste vedle práce měli mít čas sami na sebe, na svou rodinu a přátele, ale třeba i na to, abyste mohli vymalovat byt nebo předělávat starou chalupu.

Pokud však většinu vaší energie pohlcuje práce, kvůli níž navíc musíte dokonce ukrajovat i ze svého spánku, neděláte dobře – negativním důsledkem může být třeba vyhoření. Nemusí být hned tak zle, ale nic moc není ani únava nebo třeba napětí v partnerském vztahu, které také patří mezi negativní důsledky toho, když se vám nedaří najít rovnováhu mezi pracovním a osobním životem.

Týká se vás to taky? Možná víte, že ano, možná tušíte, že by mohlo. Tak schválně, kontrolujete maily i mimo oficiální pracovní dobu, odcházíte zvedat pracovní hovory během večeře s rodinou a o víkendu doháníte pracovní resty, místo abyste šli do lesa? Pak to u vás s tou rovnováhou nebude nejlepší. V potaz vezměte i to, jak se cítíte fyzicky, emocionálně a mentálně.

Hledání work-life balance v 5 krocích

1. Zhodnoťte svou situaci

Zamyslete se nad tím, jaké jsou vaše nejdůležitější hodnoty a jak chcete trávit čas. Možná vám skutečně práce přináší naprosté uspokojení a nic ve vašem životě kvůli ní netrpí, ale lidí, kteří to takhle mají, je ve skutečnosti naprosté minimum. Často do práce unikají před něčím, co nechtějí řešit, nebo si jí kompenzují něco, co jim chybí.

Každopádně, váš případ to nejspíše není. Pokud přesto zjistíte, že se prací zabýváte více, než chcete a než je zdravé, začněte malými změnami. Výpověď s teatrálním odchodem z kanceláře středem si většinou mohou dovolit jen filmové hrdinky, vy začněte třeba tím, že si i uprostřed pracovního hukotu najdete čas na klidné jídlo, že si uděláte polední pauzu na malou procházku nebo že nebudete vyřizovat žádné pracovní maily po šesté večer.

2. Mějte pod kontrolou očekávání ostatních

Stanovte hranice třeba tím, že řeknete kolegům a klientům, kdy budete a kdy nebudete pracovat, aby neočekávali, že budete k dispozici dvacet čtyři hodin denně po sedm dní v týdnu. A buďte upřímní ohledně svých osobních potřeb – i váš šéf by měl vědět třeba to, že večer ukládáte děti a nemůže vám volat a úkolovat vás s tím, co ho zrovna napadlo. Upřímně, neustálé pracovní nasazení bylo cool možná v devadesátkách, teď už je to spíš projev neschopnosti.

3. Pečujte o své zdraví

Zaměřte se na to, abyste měli dostatek spánku, zařaďte do své denní rutiny pohyb a celkově věnujte čas a péči sami sobě, zasloužíte si to. Možná budete muset část toho, co máte na starost, ať už doma, nebo v zaměstnání, delegovat na někoho jiného. To je naprosto v pořádku, jen se to možná nejdříve budete muset naučit.

4. Naučte se říkat ne

Další dovednost, která mnohým z nás chybí. Pokud nezvládnete svou práci v běžné pracovní době, ačkoli se neflákáte a víte, že děláte dost, proberte to se šéfem, protože vás zjevně přetěžuje. Pokud jste sami sobě nadřízeným, platí vlastně to samé, musíte si někde ubrat. Pokud máte tendenci upřednostňovat potřeby ostatních před těmi svými, naučte se občas říkat NE dalším závazkům, které budou ubírat váš čas, který chcete nebo potřebujete věnovat sami sobě a svému okolí.

5. Naplánujte si volný čas

Možná máte konečně volno a teď nevíte, co s ním. Plánujte předem, co budete dělat, aby to neskončilo tím, že budete prostě hodiny a hodiny surfovat na internetu. Naopak zkuste být co možná nejvíce online. Mimo jiné vám to pomůže se lépe soustředit sami na sebe i na lidi kolem.