Premium obsah

Sebekoučink: Začněte klást správné otázky a dosáhněte svých cílů

Sebekoučink: Začněte klást správné otázky a dosáhněte svých cílů
Chybí vám pevná vůle a odhodlání? Vzdáváte se, sotva se pustíte na cestu za vysněnými cíli? Zkuste na to jít jinak – přes hlavu. Kdo chce něčeho dosáhnout, musí to mít správně nastavené v mysli. Objevte s námi tajemství úspěšného sebekoučinku.

I když si to možná neuvědomujete, sebekoučink praktikujete už od dětství. Vzpomeňte si na chvíle, kdy jste si hráli s hračkami, povídali si s nimi a zároveň si sami odpovídali na položené otázky. Sebekoučink funguje na stejném principu. Představte si ho jako hru, v níž zastáváte dvě role – úlohu kouče a koučovaného. Zatímco první pokládá otázky, druhý na ně odpovídá. Výsledkem tohohle vnitřního dialogu jsou uspořádané myšlenky, silnější motivace a také ucelená představa, jakou cestou se vydat k cíli.

Denně k sobě takhle hovoříme několikrát, děláme to přirozeně a ani si to neuvědomujeme. Jenže nevědomé jednání většinou nepřináší žádný výsledek. Proto je cílem sebekoučinku zvědomit si náš vnitřní dialog a naučit se ho využívat k vlastnímu růstu a rozvoji. Měl by nám pomoci v tom, abychom dokázali zrealizovat své vnitřní odpovědi.

TY SPRÁVNÉ OTÁZKY

Při sebekoučinku jednáme sami se sebou, nemusíme se tedy nijak přetvařovat, vymlouvat se nebo se obhajovat. Odhoďte všechny masky a buďte přirození. Koučink vám pomůže odhalit vaše silné i slabé stránky, směr, cíl a vizi.Jediné, co k tomu potřebujete, je chvilka času pro sebe. Také se vyplatí vzít si k ruce tužku a papír, jelikož napsané otázky a (především) odpovědi, mají přece jen větší váhu.

Jaké si klást otázky? Týkat by se měly oblasti, se kterou se trápíte, v níž to někam chcete dotáhnout nebo v níž toužíte něco změnit. Sami se sebou můžete probrat skutečně všechno: práci, partnerský vztah, vztah k dětem, hubnutí, sportovní cíl a výsledek nebo třeba transformaci vlastní mysli.

Otázky by měly být otevřené – to znamená předpokládat nějakou obšírnější odpověď. Začínat by měly na ‚co, kdo, čemu, jak, kde a kdy‘. Nachystat si je můžete i nějaký den dopředu nebo si je psát i v průběhu několika dní. Prostě tak, jak vás napadnou. Odpovědi by měly být pravdivé a řízené intuicí. Ne nadarmo se říká, že první myšlenka je správná.■

Z resumé do útoku

Koučink můžeme chápat i jako zhodnocení dosavadní situace nebo i jako resumé, proč jsme vlastně doteď žádný pokrok neudělali.

Vhodné otázky v tomto případě jsou:

Co je příčinou toho, že to nefunguje? Dosáhla jsem v dané oblasti vůbec nějakého úspěchu? Co se nepovedlo a proč? Co se naopak povedlo? Existuje nějaké ponaučení, které si z toho můžu vzít? Jak se cítím teď a jak se chci cítit poté? Chci být na stejném bodě i za nějaký čas?

Nakoučujme se k hubnutí

Ze začátku jsme motivovaní a říkáme si: „Tak si dneska ještě ten dortík dám a od zítra začnu…“ Pak začneme, ale často nevydržíme. Jak tedy na to, abychom neselhali a nastavili si správný ‚mindset‘?

Vezměte si tužku a papír, protože je nutné si vše poznamenat a vytvořit si tak VIDITELNÝ A REÁLNÝ bojový plán.

1) Stanovte si cíl

Cíl vašeho snažení musí být konkrétní a reálný v čase.

Jak ho zjistíte? Zeptejte se sami sebe:

Jak bych chtěla vypadat v létě? Odpověď: například skvěle v plavkách, mít pevný a kulatý zadek… Čeho chci dosáhnout? Například zhubnout 10 kg Co tím získám? Například více sebevědomí, možnost obléknout si vše, co chci, lepší zdraví…

2) Nechtějte vše hned, dejte si na splnění cíle čas

Hledejte reálné odpovědi na reálné cíle.

Zeptejte se sami sebe:

Za jak dlouho cíle dosáhnu? Stanovte si přesný časový horizont. Jak toho dosáhnu? Například přestanu jíst nezdravé věci, dám si je jen jednou týdně. Budu navštěvovat dvakrát týdně fitko… Co jsem pro to schopná udělat? Vypište vše, co vás napadne, například nebudu jíst čokoládu každý den, ale dám si ji jen příležitostně. Budu si více vařit doma a zdravě. Zaplatím si trenéra… Co budou nejtěžší překážky? Vypište všechno, co by vám ve vašem úmyslu mohlo bránit, například lenost, závislost na sladkém, nechuť k pohybu, málo času, děti nebo partner… Co mohu udělat v jiných oblastech života, abych svůj cíl podpořila? Například seznámím se svým plánem rodinu a okolí, aby mě podpořili, řeknu to kolegům v práci, aby mi nenosili jako revanš za pomoc bonboniéry, začnu více chodit pěšky, nebudu nakupovat hladová, vyberu si svoji fotku, na které jsem se cítila skvěle, a dám si ji na viditelné místo… Jak zjistím, že jsem se dostala tam, kam jsem chtěla? Odpovědí zde může být například lepší zdravotní stav, vyšlápnutí schodů bez zadýchání, obléknutí starých džín, pochvala od okolí…

3) Motivační otázky

Vždy najděte důvod, proč chcete svého cíle dosáhnout.

Jak najít důvod? Zeptejte se sami sebe:

Co mi změna přinese? Odpověď: například zdraví, pěkné tělo do plavek, sebeúctu, nebojácnost, chuť se svléknout před partnerem… Jak se budu cítit s každým splněným krokem? Jasná odpověď: LÉPE! Co ještě dalšího pro to udělám? Například si dám jen jednu skleničku vína týdně. Denně si vyjdu na procházku a ujdu tolik a tolik kilometrů… Naučím se něco s touto změnou? Například vážit si sama sebe. Co mě může nakopnout, když začnu selhávat? Například pocit, jak jsem se cítila před tím, než jsem vůbec začala.

Otázek a odpovědí najdete celou řadu. Vždy si ale pamatujte, že musí vycházet z vaší mysli. Vlastní odpovědi na vlastní otázky jsou předpokladem úspěšného cíle. Nikdo jiný vám nedá lepší odpovědi než vy sami! Neexistují špatné odpovědi, ale jen špatně položené otázky.

Zdroj:

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.