Generace Z stárne. Lidé narozeni na přelomu milénia byli vždycky tou nejmladší generací ve společnosti. Podle někoho možná moc přecitlivělí a křehcí, proto také dostali - dnes už dvacátníci - přezdívku „sněhové vločky.“ Pyšní na svou jedinečnost a individualitu, zároveň s nízkou životní odolností. Jako lidstvo jsme prošli hladomory, válkami, epidemiemi, tisíce let jsme žili v divočině a lovili a nakonec se bojíme slov. Sněhové vločky jsou extrémně citlivé na jakoukoliv kritiku nebo nekorektní politické názory.

Zastánci mladších dospělých zase vyzdvihují jejich schopnost empatie a citlivosti v tom dobrém slova smyslu. Jsou asertivní, umí lépe komunikovat, nebojí se formulovat svoje myšlenky a pocity. Oproti jejich rodičům nebo prarodičům se nebojí otevřít.

Generace Z stárne, střídá ji Alfa

Ať tak či onak, už nejsou těmi nejmladšími, střídá je generace Alfa. To jsou dnešní děti kolem deseti let a zatím toho o nich moc nevíme. Někteří z generace Z už mají sami rodiny a čelí reálnému životu, kterým je odpovědnost, práce, hypotéka i strach o stárnoucí rodiče. A k tomu jim přibývají vrásky i faldy na břiše a chytají se za hlavu. S hrůzou zjišťují, že jich se stárnutí také týká.

Úzkost ze stárnutí je sice všeobecná, ale v poslední době se někteří příslušníci generace Z vyjadřují, že je to velmi trápí. Několik široce rozšířených příspěvků na sociálních sítích rozvířilo teorii, že generace Z "stárne jako mléko", což znamená, že ne dobře.

V jednom videu na TikToku, které bylo zhlédnuto téměř 20 milionkrát, Jordan Howlett, 26letý mladík s hustým plnovousem a profesorskými brýlemi, říká, že si myslí, že on a další příslušníci generace Z vypadají starší kvůli stresům, které se na tuto generaci valí. A bojí se stárnutí.

Není překvapením, že generace vychovaná na sociálních sítích, která dospěla v éře výplní a faceliftů, může být obzvláště vnímavá k přirozeným fyzickým změnám, k nimž dochází s věkem. Kolem dvaceti let si nechávají aplikovat botox a žijí v zajetí filtrů umělé inteligence, která jim vyplivne jejich podobiznu o deset mladší (ale klidně i o 20 let starší). To vše podpořené marketingem, kdy někteří dermatologové dokonce nabízejí „baby botox.“ A krémy proti vráskám propagují čtrnáctiletí adolescenti.

Vypadat stále na 25 let

Generace Z vyrostla na nekonečném procházení idealizovaných verzí svých vlastních tváří a tváří ostatních. Setkali se online s větším množstvím obrázků lidí s kosmetickými zákroky proti stárnutí a s menším množstvím příkladů tváří, které přirozeně zestárly.

Tato generace je první, která vyrůstala s internetem a sociálními médii, což znamená, že jejich životy jsou neustále pod drobnohledem. Zejména u mladých žen je impuls k zestárnutí na internetu brzy zastíněn společenským tlakem vypadat mladší. V podstatě se předpokládá, že od 13 do 40 let vám bude 25 let.

Strach ze stárnutí není jenom produktem narcismu na sociálních sítích, byť je to vliv, který takové úzkosti umocňuje. Pro generaci Z se blíží období vstupu do opravdové dospělosti a brzy se budou muset vzdát mládí jako své identity. Pokud jsou uvnitř křehčí a nevytvořili si návyk překonávat překážky, může to pro ně být výzva a problém. Svět se přestává točit kolem nich, naopak oni sami se stanou tím, kdo by tu měl být pro ostatní. Ať už pro své děti nebo stárnoucí rodiče.

Tyto nejistoty jsou staré, ale stále častěji se zpracovávají před zraky milionů diváků. Dříve se obavy ze stárnutí odehrávaly v soukromí domova, nyní se k tomu přidalo publikum.

Autorský text

Zdroj: Wikipedie, Tiktok