Máte pocit, že byste na sobě měli trochu zapracovat, ale vlastně se vám teď během volnějších dnů zase tak moc nechce? Neodkládejte to na podzim, šlo by vám to hůř, protože budete nejspíš mít více pracovních povinností, honičky kolem rodiny nebo vám prostě budou scházet dny, kdy bylo světlo až dlouho do večera.

Pokud se k práci na sobě nemůžete odhodlat, neberte to tak vážně, ale zkuste si z toho udělat zábavu, jak to doporučuje třeba autorka blogu www.selfloverainbow.com Dominee Calderon, které zaměření se na seberozvoj mimo jiné pomáhá zvládat deprese a úzkosti, jimiž trpí od dětství. Zjistila ovšem, že pokud to něčím neodlehčí, je to velmi vyčerpávající, a proto všem doporučuje, aby neudělali stejnou chybu jako ona.

„Dělejte i zdánlivě hloupé maličkosti, užívejte si a zažívejte věci, které jste možná nedělali dlouhé roky, možná dokonce od dětství,“ doporučuje. Podle ní, pokud se na takové věci člověk zaměří a dělá je vědomě a s maximální možnou všímavostí, jsou stejně transformační, jako například hluboká meditace a podobně.

Do čeho by se člověk podle ní měl pustit?

  • Užijte si ovoce – jezte ho samotné, dělejte si z něj limonády, pečte koláče, na které někoho pozvete
  • Užijte si slunce – roztáhněte ráno závěsy a chvilku si zacvičte; aspoň jednou vstaňte dříve a vyrazte někam, kde budete moci pozorovat východ slunce, případně se zaměřte na jeho západ
  • Hledejte každodenní dobrodružství – může to být i poslech nových hudebních skladeb vaší oblíbené skupiny, nová kniha, kterou si budete číst v parku, nebo rozhovor s někým, koho jste náhodou potkali
  • Dopřejte si road trip – řídíte auto a baví vás to? Tak si naplánujte cestu, kterou si užijete i díky pouštění oblíbené hudby, co třeba něco z toho, co jste poslouchali, když vám bylo dvacet?
  • Krátká meditace – počítá se i chvíle, kdy si prostě lehnete do trávy a soustředíte se jen sami na sebe, zatímco se budete snažit oprostit hlavu od všech myšlenek
  • Grilujte, pořádejte pikniky – pro rodinu, pro přátele, doma stejně jako na grilovacích místech v parku
  • Pozorujte hvězdy – půlka srpna je na to ideální, protože se můžete dočkat i padajících meteorů
  • Přespěte venku – domluvte se s někým a jděte spát do lesa pod širák, spěte na terase, případně se aspoň občas vraťte domů až pozdě v noci
  • Vypněte sociální sítě – dopřejte si někdy day off, nebo když to dokážete, vypněte mobily i počítače na celý víkend

Když já nemám nikdy hotovo

Že jste letos dovolenou vlastně ještě neměli, protože si to kvůli množství práce nemůžete dovolit? Pak děláte velkou chybu, jak vám řekne každý odborník na lidskou psychiku, stejně jako každý lékař – může se to totiž podepsat na vašem psychickém i fyzickém zdraví.

Stává se to například lidem, kteří pracují duševně – nemohou si přece vzít volno, vždyť nemají hotovou práci. Jenže jak říká psycholog Dalibor Špok, duševní práce nemá pevné hranice, „proto si je musíme určit sami“, jak uvedl v rozhovoru pro E15.

Jinými slovy, pokud se v tom poznáváte, už sahejte po kalendáři a začněte si plánovat volno.

Zdroj:
https://www.selfloverainbow.com/2018/08/end-summer-self-care-challenge.html