Zmíněné tři dóši, tři principy, jsou zastoupeny v každém člověku, ovšem vždycky jedna nebo kombinace dvou z nich převažuje. Existují tak jedinci s jasnou dominancí principu pitta, stejně tak jako jiní, u kterých je to kombinace váta–kapha. Každopádně platí, že když nejsou všechny tři ve vzájemné rovnováze, projeví se to negativně na psychickém nebo fyzickém zdraví.

Váta

  • energie, pohyb, vítr
  • flexibilita, kreativita, volně plynoucí duch
  • zaměřuje se hodně na dýchání, svalové kontrakce a srdeční funkce
  • lidé typu váta bývají hubení, zimomřiví, mívají suchou pokožku
  • nerovnováha může mít za následek úzkost, strach a zažívací problémy, jako je zácpa

Cvičení pro rovnováhu

Cokoli, co přináší stabilitu a uzemnění, je dobré držet se rutinních postupů, zaměřit se na uzemňovací meditaci, omezit používání moderních technologií.

Jídlo a pití

Těmto lidem prospěje více bílkovin a tuku v jídle, vhodná bývá kořenová zelenina, teplá smetanová jídla a různé druhy masa, zásadní je dostatek tekutin.

Pitta

  • oheň
  • výkonní, zaneprázdnění, stále v pohybu
  • tato dóša řídí endokrinní, metabolický a trávicí systém
  • mívají střední postavu, není jim zima, sklon k akné
  • nerovnováha může vést k hněvu, nadměrnému vypětí a vyhoření, podráždění kůže a vyrážkám

Cvičení pro rovnováhu

Prospějí jim ochlazující aktivity, jako je studenější sprcha a procházka podle vody, zvláště pokud je venku horko; v mnoha ohledech opak váty, lidé náchylní k dóše pitta by měli zvážit rozvolnění svých nabitých rozvrhů a najít prostor pro spontánnost.

Jídlo a pití

Tito jedinci by se měli vyhnout čemukoli horkému, kořeněnému nebo fermentovanému a tíhnout spíše k chladnějším potravinám – zvláště v letních měsících. Prospěje jim sladké ovoce a obiloviny.

Kapha

  • země, voda
  • klidní, uzemnění, odpouštějící
  • vliv na imunitní systém
  • nerovnováha v dóše kapha může vést k žárlivosti, pomalosti a přibírání na váze

Cvičení pro rovnováhu

Potřebuje množství péče o sebe sama, vyhovuje jí mentální stimulace, dostatek cvičení a všímavé aktivity, jako je meditace a soustředění se na dýchání.

Jídlo a pití

Měli by se vyhýbat mastným jídlům a těžkým, hustým sacharidům, jako jsou těstoviny a rýže. Místo toho jsou pro ně lepší hořké přísady a spousta čerstvého ovoce a zeleniny.

Ájurvéda klade velký důraz na prevenci a vede k udržení zdraví prostřednictvím pečlivé snahy o rovnováhu ve všech složkách života, včetně zdraví a psychiky. Znalost ájurvédy by měla umožnit člověku pochopit, jak vytvořit rovnováhu těla, mysli a vědomí podle vlastní individuální konstituce, a uvědomit si, jaké učinit změny životního stylu, aby se to povedlo.

Než se k něčemu podobnému rozhodnete, snažte se toho zjistit o ájurvédě co nejvíce, abyste si o ní udělali obrázek – zároveň vám to umožní ujasnit si, zda by vám to mohlo vyhovovat či ne. Pokud vám to například přijde příliš složité nebo zavazující, klidně zůstaňte třeba jen u samotné jógy. Je prospěšná i bez zázemí ájurvédy.

Zdroj: Základy ájurvédy (Fontána, 1998)