A teď čas pro vás! Objevte pro sebe znovu radost ze života

Neprošvihněte chvíle, kdy je třeba dopřát si čas sama pro sebe a cítit se dobře.
Zdroj: lzf / Shutterstock
Velká část žen je na tom teď podobně. Vzpamatovávají se po několika měsících různých omezení, kdy toho často musely zvládnout víc než obvykle. Život se vrací k normálu. To mimo jiné znamená, že se všechno zase zrychluje. Neprošvihněte tenhle moment a dříve, než bez jakéhokoli odpočinku zase naskočíte do rutinního kolotoče, myslete na sebe. Tohle sobectví vám prospěje a nakonec, vašemu okolí taky.

Psychologové a lékaři to znají. Člověk zvládne různá náročná období, aniž by ho to nějak viditelně zasáhlo. A pak, po nějaké době, kdy už je všechno zase v pořádku, se složí, vyhoří, ztratí všechen drajv. Přesně to hrozí všem, kdo v období pandemie jeli na sto padesát procent na více bitevních polích a pak se jen přehodili do běžného tempa.

„Když jsou nějaké krizové situace nebo traumata, chrání nás hormony, zejména kortizol a dehydroepiandrosteron neboli DHEA,“ vysvětluje psycholožka Lenka Čadová, jak to funguje. Ochranný efekt může trvat klidně půl roku i déle, ale pak se o to více mohou projevit zejména psychické následky mimořádného nasazení, obav o blízké či třeba o práci. O důvod víc zatáhnout za záchrannou brzdu a trochu to všechno zastavit. Nebo aspoň na nějaký čas zpomalit ze svištění mezinárodního rychlíku do poklidného tempa zapomenuté lokálky.

Pojďte si dát takový restart, spočinout si a znovu objevit radost ze života. Jak na to? Najděte si způsob, který vám bude nejvíc vyhovovat, my jsme pro vás dali dohromady něco té inspirace.

Mimochodem, víte, jak zní pravidlo číslo jedna v podobné situaci? Seznamte se svými plány okolí, lidi, s nimiž žijete, vysvětlete jim, proč tohle všechno potřebujete – nejspíše vás podpoří, případně se budete mít na co odvolat. Je to rozhodně lepší, než doufat, že vám někdy navečer ta vaše vysněná hodina nebo alespoň půlhodina jen pro vás zbude a pak být naštvaná, když se tak nestane.

Tohle chtějte už napořád

Pokuste se zachovat něco, co jste pro sebe během pár minulých měsíců objevila a nechcete to ztratit. Což může být třeba zvyk cvičit každý den alespoň čtvrt hodinu jógy, stejně jako osaměle procházky podvečerním lesem stejně jako návyk si každý den alespoň hodinu číst nějakou hutnou knihu. Když to šlo v karanténě, půjde to určitě i pak.

A ven, do přírody!

Můj oblíbený Petr Vacík, jezuitský kněz a průvodce duchovními cvičení tohle říká jednoznačně. Jděte do přírody a nic od toho nečekejte. Neberte si mobil, nefoťte si květiny, nesdílejte to na sociálních sítích, nepočítejte kroky, neřešte tempo. Jděte tam sami. Vnímejte les nebo louky, vnímejte sami sebe. Pokud se sami v přírodě bojíte, začněte po kouskách, někde v lesoparku, na kraji lesa hned za vesnicí. Vážně to funguje, hlavu si při tom vyčistíte jako málokdy. Aby to fungovalo dlouhodobě, musíte to dělat už napořád. Ale proč ne?

Spěte, pijte, hýbejte se

Petr Vacík doporučuje i spoustu dalších dobrých věcí, které člověku umožní dostat se blíže sám k sobě, což je přesně to, o co vám jde. Na prvních místech to podle něj je dostatek spánku, dostatek tekutin a dostatek pohybu. Prospěje to vašemu zdraví a tím i vaší psychice. Vy to vlastně určitě víte, ale v běžném životě se na to snadno zapomíná. Naučte se na to myslet, a když už musíte zase brzy vstávat, choďte o to dříve spát. Nepracujte večer. Neslibujte nikomu, že s ním večer po telefonu budete řešit jeho soukromá trápení, když víte, že budete unavení. Nechte to na jindy.

Sociální sítě? Minuty, ne hodiny

Omezte čas trávený na sociálních sítích – když jste museli bát zavření doma, dalo se to omluvit a pochopit, ale když už nemusíte? Vyhněte se nesmyslným diskusím, nezabíjejte čas projížděním životů jiných lidí, nesledujte, kdo koho zrovna nenávidí. Máte přece svůj život. Prokrastinování na sociálních sítích je časové náročné, únavné a ještě si ho budete vyčítat.

Když vyrazit, tak teď!

Možná jste si s kamarádkou během hovorů na sociálních sítích během karantény slibovaly, že až to skončí, užijete si nějaký víkend daleko od lidí, zejména od rodiny. Tak teď je nejvyšší čas to udělat. Vzhledem k nejistotě zahraniční dovolené ubytování v Čechách rychle mizí a tak pokud můžete, vyrazte někam během týdne, spíše něco seženete a bude tam méně lidí. Vůbec to nemusí být wellness víkend nabitý všelijakými procedurami, pokud vám to nesedí, nenuťte se do toho. A možná vůbec nebudete chtít jet s kamarádkou, ale sama. Hlavně to neodkládejte.

Hledejte malé radosti

Zní to jako klišé, ale vy to určitě potřebujete – naučte se radovat z maličkostí. Je pořádku, když vás potěší nové šaty nebo balík knih, není to hřích. Ale naučte se radovat i z vůně čerstvé ranní kávy třeba tak, že si ji skutečně v klidu vychutnáte, ne, že ji budete pít za pochodu. Zaposlouchejte se do předení vaší kočky, těšte se pohledem z vašeho okna. Ne všechno musí být takhle éterické a nemateriální, těšit se samozřejmě můžete i na víno s kamarádkou nebo na to, že zase pozvete na grilování kamarády.

Překonejte strach

Pandemie přinesla i něco, co jsme celá desetiletí vlastně moc neznali – strach z velkého průšvihu, který může napáchat velké škody. Není třeba se s ním probouzet či usínat, zkroťte ho. Třeba tím, že omezíte přísun informací na toto téma na stručný přehled ze zdrojů, kterým věříte. Nepotřebujete znát podrobnosti, jen někoho, kdo vám vyloží, jak to zrovna je.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.