Nastal čas pro vás! Naučte se zásady zdravého sobectví

Neprošvihněte chvíle, kdy je třeba dopřát si čas sama pro sebe a cítit se dobře.
Zdroj: lzf / Shutterstock
Velká část žen je na tom teď podobně. Vzpamatovávají se po několika měsících různých omezení, kdy toho často musely zvládnout víc než obvykle. Život se vrací k normálu. To mimo jiné znamená, že se všechno zase zrychluje. Neprošvihněte tenhle moment, a dříve než bez jakéhokoli odpočinku zase naskočíte do rutinního kolotoče, myslete na sebe. Tohle sobectví vám prospěje a vašemu okolí nakonec taky.

Psychologové a lékaři to znají. Člověk zvládne různá náročná období, aniž by ho to nějak viditelně zasáhlo. A pak, po nějaké době, kdy už je všechno zase v pořádku, se složí, vyhoří, ztratí všechen drajv. Přesně to hrozí všem, kdo v období pandemie jeli na sto padesát procent na více bitevních polích a pak se jen přepli do běžného tempa.

„Když jsou nějaké krizové situace nebo traumata, chrání nás hormony, zejména kortizol a dehydroepiandrosteron neboli DHEA,“ vysvětluje psycholožka Lenka Čadová, jak to funguje. Ochranný efekt může trvat klidně půl roku i déle, ale pak se o to více mohou projevit zejména psychické následky mimořádného nasazení, obav o blízké či třeba o práci. O důvod víc zatáhnout za záchrannou brzdu a trochu to všechno zastavit. Nebo aspoň na nějaký čas zpomalit ze svištění mezinárodního rychlíku do poklidného tempa zapomenuté lokálky.

Dopřejte si takový restart, odpočiňte si a znovu objevte radost ze života. Jak na to? Najděte si způsob, který vám bude nejvíc vyhovovat – máme pro vás trochu té inspirace.

Mimochodem, víte, jak zní pravidlo číslo jedna v podobné situaci? Seznamte se svými plány okolí, lidi, s nimiž žijete, vysvětlete jim, proč tohle všechno potřebujete – nejspíše vás podpoří, případně se budete mít na co odvolat. Je to rozhodně lepší než doufat, že vám někdy navečer ta vaše vysněná hodina nebo alespoň půlhodina jen pro vás zbude, a pak být naštvané, když se tak nestane.

Tohle chtějte už napořád

Pokuste se zachovat něco, co jste pro sebe během pár minulých měsíců objevily a nechcete to ztratit. Může to být třeba zvyk cvičit každý den alespoň čtvrt hodinu jógy, dopřát si osamělou procházku podvečerním lesem nebo hodinu číst nějakou pěknou knihu. Když to šlo v karanténě, půjde to určitě i po ní.

A ven, do přírody!

Můj oblíbenec Petr Vacík, jezuitský kněz a průvodce duchovními cvičeními, jednoznačně radí: Jděte do přírody a nic od toho nečekejte. Neberte si mobil, nefoťte si květiny, nesdílejte to na sociálních sítích, nepočítejte kroky, neřešte tempo. Jděte tam samy. Vnímejte les nebo louky, vnímejte samy sebe. Pokud se samy v přírodě bojíte, začněte po kouskách, někde v lesoparku, na kraji lesa hned za vesnicí. Vážně to funguje, hlavu si při tom vyčistíte jako málokdy. Aby to fungovalo dlouhodobě, musíte to dělat už napořád. Ale proč ne?

Spěte, pijte, hýbejte se

Petr Vacík doporučuje i spoustu dalších dobrých věcí, které člověku umožní dostat se blíže sám k sobě, což je přesně to, o co vám jde. Především je potřeba mít dostatek spánku, tekutin a pohybu. Prospěje to vašemu zdraví a tím i vaší psychice. Vy to vlastně určitě víte, ale v běžném životě se na to snadno zapomíná. Naučte se na to myslet, a když už musíte zase brzy vstávat, choďte o to dříve spát. Nepracujte večer. Neslibujte nikomu, že s ním večer po telefonu budete řešit jeho soukromá trápení, když víte, že budete unavené. Nechte to na jindy.

Sociální sítě? Minuty, ne hodiny

Omezte čas trávený na sociálních sítích – když jste musely být zavřené doma, dalo se to omluvit a pochopit, ale když už nemusíte? Vyhněte se nesmyslným diskusím, nezabíjejte čas projížděním životů jiných lidí, nesledujte, kdo koho zrovna nenávidí. Máte přece svůj život. Prokrastinace na sociálních sítích je časově náročná, únavná a ještě si ji budete vyčítat.

Když vyrazit, tak teď!

Možná jste si s kamarádkou během hovorů na sociálních sítích v době karantény slibovaly, že až to skončí, užijete si nějaký víkend daleko od lidí, zejména od rodiny. Tak teď je nejvyšší čas to udělat. Vzhledem k nejistotě zahraniční dovolené ubytování v Čechách rychle mizí, takže pokud můžete, vyrazte někam v týdnu – spíše tak něco seženete a bude tam méně lidí. Vůbec to nemusí být wellness víkend nabitý všelijakými procedurami – pokud vám to nesedí, nenuťte se do toho. A možná vůbec nebudete chtít jet s kamarádkou, ale samy. Hlavně to neodkládejte.

Hledejte malé radosti

Zní to jako klišé, ale vy to určitě potřebujete – naučte se radovat z maličkostí. Je v pořádku, když vás potěší nové šaty nebo knihy, není to hřích. Naučte se ovšem radovat i z vůně čerstvé ranní kávy třeba tak, že ji nebudete pít za pochodu, ale vychutnáte si ji skutečně v klidu. Zaposlouchejte se do předení kočky, těšte se pohledem z okna. Ne všechno musí být takhle éterické a nemateriální, těšit se samozřejmě můžete i na víno s kamarádkou nebo na to, že zase pozvete kamarády na grilování.

Překonejte strach

Pandemie přinesla i něco, co jsme celá desetiletí vlastně moc neznali – strach z velkého průšvihu, který může napáchat značné škody. Není třeba s ním usínat či se probouzet, zkroťte ho. Třeba tím, že omezíte přísun informací na toto téma na stručný přehled z důvěryhodných zdrojů. Nepotřebujete znát podrobnosti, jen někoho, kdo vám vyloží, jak se věci zrovna mají.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.