5 tipů na podzimní péči o sebe samé

5 tipů na podzimní péči o sebe samé
Možná už jste se zase ocitli v každodenním kolotoči, kdy se snažíte vybalancovat pracovní povinnosti a hukot kolem domácnosti, případně rodiny, který vám komplikují různé podzimní virózy. Do toho se stále příliš nezlepšila ani situace kolem pandemie covidu-19. Máte zkrátka spoustu důvodů, proč se věnovat taky sami sobě.

Spousta lidí se zanedbává, protože toho mají tolik, že jim nezbývá čas ani energie. Přitom u sebe by měli začít, protože je to mimo jiné způsob, jak čelit stresu – když se to člověku nedaří, slábne i jeho imunita, stoupá riziko rozvoje úzkostí a deprese. Klesá také jeho schopnost soustředění, pracovní výkonnost a přibývá konfliktů s okolím.

Každý z těchto problémů stojí za to, aby se mu předcházelo. A proto přichází na řadu péče o sebe samotné, která se dá doporučit všem bez ohledu na věk či pohlaví.

 

1. Uvědomte si, jak a proč se cítíte

Každý člověk se čas od času dopustí toho, že potlačuje emoce a ztrácí tak kontakt s realitou, pokud jde o to, jak se skutečně cítí. Můžete si třeba nalhávat, že jste v práci docela spokojení, až na pár maličkostí, a pak jdete na kafe s kamarádkou a zjistíte, že vás tam toho štve tolik, že o tom mluvíte půl hodiny v kuse.

Takže, zkuste se vyznat v tom, co skutečně cítíte v různých oblastech svého života. Teprve pak budete moci začít hledat způsoby, jak tyto pocity zvládnout nebo něco změnit tak, abyste se cítili lépe.

 

2. Pečujte o své fyzické zdraví

Fyzické a duševní zdraví spolu souvisí. Pokud se nestaráte o své fyzické zdraví, odrazí se to i na vaší psychice. A naopak, pokud nebudete v pohodě po psychické stránce, mohou vás třeba začít bolet záda nebo trápit zažívání. Proto se po všech stránkách udržujte v kondici, ideální je pohyb na čerstvém vzduchu. Stačí několikrát týdně procházka ve vyšším tempu, pokud na nic jiného nemáte čas.

 

3. Dělejte si přestávky

Nejde jen o přestávky během pracovní směny nebo o pauzu na svačinu, když natíráte plot. Je potřeba umět vypnout neustálý proud myšlenek, obav, starostí a toho, že vaše hlava v jednom kuse něco řeší. Protože je to vyčerpávající a ztěžuje to soustředění se na to, jak se skutečně cítíte. Naučte se během dne vypnout pomocí meditace, naplánujte si off-line víkend a skutečnou letní odpočinkovou dovolenou.

 

4. Zůstaňte ve spojení

Pandemie vedla k tomu, že se někteří lidé cítí izolovanější než dříve, protože hodně omezili styky s ostatními. Ani nynější situace jim moc nenahrává, nicméně můžete se ještě pořád s přáteli scházet alespoň venku nebo udržet on-line komunikaci nejen v chatech, ale i pomocí videohovorů, klidně skupinových.

 

5. Nastavte realistická očekávání

Chcete zaručit, že budete zklamáni? Mějte přehnaná očekávání. Je chybou usuzovat na míru štěstí nebo hodnotit úspěch podle toho, co jsme čekali nebo co jsme si vysnili. To přece jen málokdy dokonale vyjde. Ale když to budete vidět jako neúspěch, vyjde vám z toho, že jste selhali. A to je teprve ta skutečná cesta do pekel. Nikdo není dokonalý, nikdo nezvládne všechno – a pokud to tvrdí, nejspíše si vymýšlí. Proto si i vy stanovte, v čem budete fungovat naplno a v čem trochu uberete.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.