Příběh skvělých nápadů je většinou složitější a cesta k nim a jejich uskutečnění klikatější, než si lidé obvykle představují. Každopádně to nefunguje tak, že někteří lidé zkrátka mají dobré nápady a dokážou je dotáhnout do konce, zatímco jiné prostě nic nenapadne – se zajímavou ideou nebo projektem může totiž přijít každý, pokud dokáže změnit svůj způsob myšlení.

„Výzkumy mluví jasně, každý člověk s normální inteligencí dokáže vykonávat určitý stupeň kreativní práce,“ tvrdí Teresa Amabile, profesorka obchodní administrativy na Harvard Business School, která na toto téma napsala i populární knihu. Podle ní kreativita závisí na více věcech – vyjmenovala například zkušenosti, mezi něž řadí i znalosti a technické dovednosti, potřeba je i trocha talentu, ale velkou roli hraje schopnost myslet inovativně a pak také schopnost přežít i nekreativní období, kdy člověku nic moc nejde. Nebo dobu, kdy je potřeba nápad dotáhnout do konce.

Podle Teresy Amabile se lidí, které okolí vnímá jako kreativní, od okolí něčím liší, ale jejich chytré návyky můžete okoukat i vy. Které to jsou?

1. Hledejte inspiraci na nečekaných místech

Pokud hledáte inspiraci jen ve svém oboru, možná ji nenajdete, protože budete mít jen ty samé informace jako všichni ostatní. Proto má smysl porozhlédnout se i jinde, po místech, kde se obvykle nepohybujete. Ať už obrazně, nebo doslova. Příklad? Nábytkoví designéři mohou hledat inspiraci třeba u návrhářů aut, učitelé se mohou inspirovat u umělců a tak dále.

2. Rozhodujte se pomalu

Ačkoli si lidé obvykle myslí, že skutečně schopní lidé přemýšlejí mimořádně rychle a nápady a myšlenky ze sebe doslova chrlí, nemusí tomu tak být. Daleko důležitější totiž je schopnost argumentovat, shromažďovat fakta a interpretovat to, co víte. A neméně důležité je zabývat se i tím, co leží mimo tuto oblast, mimo rozumové úvahy, dát na intuici. Nespěchejte na konečné rozhodnutí, nechte na sebe působit myšlenky, nápady a vjemy, myslete občas na něco jiného, nápad se nakonec takzvaně „utřepe“.

3. Najděte vnitřní motivaci

Lidé jsou nejkreativnější, když mají nějakou vnitřní motivaci – funguje to lépe, než když je čeká nějaká odměna, mají nad sebou dohled nebo jde o nějakou soutěž. Jinými slovy, měli byste dělat to, co milujete, a měli byste milovat to, co děláte. Proto má smysl mít práci, která dobře odpovídá vašim odborným znalostem, schopnostem kreativního myšlení a vaší nejsilnější vnitřní motivaci.

4. Nebojte se začít od nuly a riskovat

Místo aby vylepšovali existující položku, lidé se skvělými nápady přistupují k věci tak, že produkt neexistuje, a navrhují ho od nuly. Ať už jde o návrh nového nábytku, nebo nějaký pracovní projekt, který máte převzít a dotáhnout ho. Pokud něco vylepšíte, pak to jen vylepšíte. Pokud chcete okolí ohromit, musíte přinést něco úplně nového. K tomu patří i odvaha, která je někdy důležitější než samotný nápad.

5. Vždy zkoušejte nové věci

Mohlo se vám v práci dlouhá léta dařit, ale časem se to všechno stalo rutinou a ostatní vás válcují? Musíte podobně jako oni stále zkoušet nové věci, dívat se na vše z nových úhlů. A zkoušejte to i jinde, i kdyby mělo jít třeba jen o objednání jídla v restauraci – nedávejte si pořád to samé. Zkoušejte nové věci, i když se vám do nich nechce a můžete mít pocit, že to nemáte zapotřebí.

A ještě jedna věc, skvělé nápady jsou také často výsledkem spojení dvou zdánlivě nesouvisejících věcí. Jen to musí člověka napadnout.