Pomoc s hledáním cesty za zdravím

Dobrý den, 17 let pracuji na záchranné službě v nepravidelném režimu nočních a denních služeb. V posledních dvou letech se potýkám s celou řadou problémů. Časté jsou poruchy spánku, zažívací potíže, problémy s pohybovým aparátem(hlavně zády) a přidaly se i srdeční arytmie, hypertenze, hypercholesterolémie. Před antihypertenzivy, statiny a betablokátory zatím uhýbám, ale můj lékař na mě vyvíjí větší a větší tlak. Můžete mi doporučit nějakou cestu, jak moje zdraví dostat nějak do normálu? Kurzy jógy nám zavřely, tak pravidelně cvičím podle Zuzany Klingrové na youtube a nyní i kondice.cz, přidávám i fyzioterapii, snažím se alespoň po každé noční spát. Nekouřím, ale alkoholu se často neubráním(mimo službu :)). Dost by mi i řadě mých kolegů pomohla alespoň rada, jak si sestavit jídelníček, jak se stravovat v režimu nočních a denních služeb. Práci, kterou dělám mám rád a nerad bych ji měnil. Děkuji Ondra
Odpovídá Lucie Vybíral Pastrňáková:

Dobrý den Ondro, 

velmi děkujeme za váš dotaz. Je úžasné, že se navzdory tlaku snažíte namísto léků hledat přirozeně dostupné řešení svých zdravotních problémů a odchylek od rovnováhy. Celkově mám názor a má životní i profesní praxe to potvrzuje, že do velké míry můžeme svůj zdravotní stav a kvalitu života ovlivnit. Čím to činíme svědomitěji, důsledněji, pravidelně a také s lehkostí, tím hlubší a dlouhodobější účinek. 

 

Vaše dotazy by stačily na několik hodin osobní terapie a osvojování jednotlivých principů a zdravých návyků :-) , ale pokusím se shrnout jednotlivá témata tak, ať můžete začít postupně a v jednotlivých oblastech si otevírat obzory. 

1. Spánek - co nejvíce se snažit zajistit pravidelný režim a pokud spíte doma a nejste na směně, choďte spát brzy. Na Kondici vyšel článek ohledně Biohackingu, kde řeším funkční spánkové návyky. Mrkněte na něj. 

Najdete zde: https://www.kondice.cz/osobni-rust/biohacking-1-dil-drobne-a-prospesne-ritualy-20210222.html

2. Pravidelný pohyb - protažení hned po probuzení, ideálně POzdrav Slunci a třeba i další intenzivnější cvičení. 

videa: 

Pozdrav Slunci: https://www.kondice.cz/joga/pozdrav-slunci-surya-namaskara-20191124.html

Posílení středu těla pro muže 1.díl: https://www.kondice.cz/cviceni-pro-kazdeho/posileni-stredu-tela-20210304.html

3. Pravidelná strava a ideálně Přerušovaný půst - důležíté je CO, ale také KDY jíte. Doporučuji se podívat na Zdravý talíř Margit Slimákové http://www.healthyplate.eu/cz/ co se týká skladby jídelníčku. Jídla by měla být maximálně 3 denně, s pauzami alespoň 3 - 5 hodin mezi jídly, dostatečný pitný režim. Důvodů je hodně, především podporujete regeneraci a očistu těla. 

4. Duševní hygiena - dopřejte si klid a vědomě propouštějte to, co vás tíží na mysli i těle. Chce to praxi a stále to opakovat. Úžasné jsou meditace v délce třeba 10min  a dopřávat si je denně před usnutím. POdpoří zdravý spánek, ve kterém budete dobře regenerovat mysl i tělo. Doporučuji audio nahrávky meditací kvůli eliminaci modrého světla. Na Kondici najdete https://www.kondice.cz/search/results?q=meditace

5. Souhrn funkčních zdravých návyků najdete v 2.díle Biohackingu v článku 

https://www.kondice.cz/osobni-rust/biohacking-2-dil-drobne-a-prospesne-ritualy-pro-zdravi-20210305.html

 

Máte k dispozici spoustu nástrojů pro život ve skvělé kvalitě. Držím vám palce na vaši cestu a dejte vědět, jak se vám daří :-)


--
NAMASTE

Máte dotaz?
Napište nám do odborné poradny

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.