Lze jógu na dobré spaní cvičit i když dojdu z práce z odpolední po desáté večer?

Dobrý den mám prosbu, lze jógu na dobré spaní cvičit i když dojdu z práce z odpolední kolem 22.15hod. ?Nebo raději už jen meditaci na dobré spaní nějakou? Děkuji
Odpovídá Lucie Vybíral Pastrňáková:

Milá paní Kučerová, 

velmi děkujeme za dotaz. Je dobře, že nad svým cvičebním plánem přemýšlíte. Jsou nějaká všeobecně platná pravidla týkající se rituálů prospěšných pro zdraví, nicméně subjektivní vnímání správného načasování konkrétního dobrozvyku může být velmi individuální. 

 

Obecně platí, že aktivní cvičení je vskutku ideální provádět ráno či v dopoledních hodinách. Nabuzující cvičení ve večerním čase může velmi negativně ovlivnit produkci melatoninu a tím celkový spánkový režim, regeneraci během spánku a tím i imunitní systém. Tedy rozhodně bych vám nedoporučovala v takto pozdních hodinách aktivně cvičit. Tím mám na mysli fyzickou aktivitu, která vám zvýší krevní tlak a celkově vás nabudí. 

 

Jóga však může ale vůbec nemusí být cvičením. Pokud jde čistě jen o protažení údů a především páteře v klidovém režimu s vědomým dechem, je toto protažení před spaním naopak velmi žádoucí. Jde o to, že se tímto způsobem uvolní energetické bloky, které by mohly případně zamezovat proudění energie v těle nebo do jeho jednotlivých částí. Často tyto bloky máme pokud zůstáváme delší dobu v nefyziologické pozici (špatný sed, stoj, nahrbení...). Pokud ovšem své tělo před spaním (klidně i ve 22h anebo později) lehce rozhýbete a uvolníte, umožníte tím energetické proudění (pránický tok) do všech částí těla a jednotlivých orgánů, zintenzivníte tím regeneraci během násedujícího spánku a podpoříte imunitní systém. K plnohodnotnému spánku vám bude stačit kratší čas a přitom se po probuzení budete cítit svěží. 

 

Jako rituál před spaním doporučuji: 

1. Jemné rozhýbání těla, protažení páteře (může být Jin joga pro klidný spánek z našich videí, můžete si však udělat i jemný Pozdrav měsíci)

2. vědomé zklidnění dechu

3. meditaci navozující klid mysli

 

Jak jsem psala, vše je velmi individuální a je třeba, abyste vy sama pozorovala, jak vaše tělo a mysl reaguje na aktivity, které mu předkládáte. Je možné, že bude reagovat odlišně v rámci vašeho cyklu (během ovulace je více nabuzené, během menstruace naopak potřebuje klid), anebo v závislosti na dalším vytížení (pracovním, rodinném...)

 

Přeji vám trpělivost při rozeznávání potřeb vašeho těla, mysli a duše a ať vám každá zkušenost přináší radost. 

 

Mějte krásné dny, 

NAMASTE

Máte dotaz?
Napište nám do odborné poradny

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.