Jakou jógu praktikovat, když jsem nachlazená?

Dobrý den, prosím Zuzi, jakou jógu či jógové dýchací praktiky jsou vhodné, když se necítím dobře, jsem nachlazená?trpím často na bolesti hlavy, dutiny. Děkuji ♥️ moc. Alexandra
Odpovídá Lucie Vybíral Pastrňáková:

Srdečně zdravím, milá Alexandro, 

dechová cvičení jsou skvělá pro prevenci i samotnou léčbu nerovnováhy na úrovni dýchacích cest (rýma, zánět nosohltanu, kašel, ale i astma) a také při bolestech hlavy a migrénách. Určitě bych vám v tomto případě doporučila techniky jemné a zklidňující. 

1. Plný jógový dech - ztišující, harmonizující, proti bolesti hlavy

2. Udjdjájí dech - ztišující, harmonizující, proti bolesti hlavy a krku

3. Savitrí pránájáma - vnitřně posilňující, podporující imunitu

4. Nádí šodhana - velmi harmonizační, ztišující, proto bolesti celkově 

5. Dechová praxe Wim Hofa  - velmi posiluje imunitní systém a zbavuje stresu

 

Veškeré tyto praktiky můžete provádět jak v libovolném sedu s napřímenou páteří, tak v leže. Podle svých pocitů a aktuálních možností těla. 

 

Dechová cvičení najdete na videoportálu kondice.cz například zde: 

- https://www.kondice.cz/joga/dechove-techniky-na-zvladnuti-stresu-20210110.html

- https://www.kondice.cz/joga/joga-a-spravne-dechove-techniky-20201206.html?cx_testId=16&cx_testVariant=cx_1&cx_artPos=1#cxrecs_s

- https://www.kondice.cz/joga/savitri-pranayama-dechove-cviceni-20201222.html?cx_testId=16&cx_testVariant=cx_1&cx_artPos=2#cxrecs_s

 

Při ucpaném nose a nachlazení bych vám také doporučila techniku Nétí - proplachování nosu a nosohltanu slanou vodou či Vincentkou. K technice se dá sehnat v lékárně speciální nádobka anebo je možné to zkusit i doma z malé misky. Necháte vtéct slanou vodu do jedné nosní dírky, protéct horními dýchacími cestami a vytéct pusou do umyvadla. Pak obráceně. Nakonec nechat odtéct veškerou vodu a slabě zbytky vyfouknout. Klidně můžete proces 2x-3x opakovat, ideálně 2x denně. Nenechám na tuto techniku dopustit. Velmi efektivně čistí nos a i nosohltan. 

 

Při své jógové i dechové praxi mějte prosím vždy na paměti: 

1. maximální všímavost ke svému tělu - buďte k němu vždy LASKAVÁ.

2. uvědomování si potřeb těla - snažte se je naplnit.

3. respektování omezení těla - vyvarujte se nadměrnému úsilí. 

4. na závěr svého cvičení nezapomeňte PODĚKOVAT sama sobě.

 

S pozdravem

NAMASTE

Máte dotaz?
Napište nám do odborné poradny

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.