Jak zlepšit sexualitu ve stáří?

Dobrý den, rád bych se zeptal, jak zlepšit sexualitu ve stáří?
Odpovídá Lucie Vybíral Pastrňáková:

Dobrý den a děkujeme za váš dotaz.

Otázka je velmi obšírná a možností, jak na ni nahlížet se nabízí vícero. Pokusím se odpovědět na váš dotaz s ohledem na celostní zdraví těla, mysli a vztahů. 

 

Otázka sexuality je, dovolím si tvrdit, jednou z nejaktuálnějších v každém věku. Sexuální energie je tvořivá síla, která nám umožňuje naplno využívat svůj potenciál, své dary. Současně je tou potřebnou šťávou a jiskrou, která přináší radost, zvyšuje motivaci nejen ke tvoření ale ke všem činnostem, je v podstatě takovým radostným tahounem životem. Pokud sexuální energie vyprchá, často s ní odchází i radost, motivace, nadšení a vášeň pro život. 

 

Právě proto je třeba sexualitu pěstovat vědomě v každém věku. V mládí se projevuje sama a hledá si cestu ventilace, v pozdějším věku se už sama o sobě projevuje méně a často na ni můžeme i pozapomínat a odbývat ji. 

 

Přestože je sexuální energie velmi silná, sama o sobě potřebuje určité podmínky k tomu, abychom jí měli dostatek. A to bývá s přibývajícím věkem problém. V první řadě bychom se tedy měli zaměřit na to, abychom vytvořili vhodné podmínky pro kultivaci sexuální energie a prožitky s tím spojené. Tělo je potřeba udržovat v rovnováze a vitalitě: 

 

1. Vhodná strava zaměřená na dostatečný přísun bílkovin, zdravých tuků a méně sacharidů. Každý pokrm doprovázet dávkou čerstvé zeleniny, případně kvašených výrobků. Zdravé střevo je jednou z podmínek celostního zdraví. Je vhodné jíst přiměřené porce, 3x denně.

 

2. Alkohol, nadměrné pití kávy či konzumace jiných psychiku ovlivňujících látek v kombinaci se zakyselením organismu, které se dostavuje, nám na vitalitě velmi ubírá. Tedy ohledně kávy a alkoholu velmi s mírou.

 

3. Udržovat se ve fyzické kondici pravidelným pohybem. Ideální jsou procházky či Nordic Walking s holemi na čerstvém vzduchu alespoň 5x týdně. K tomu si zvolte vhodné domácí cvičení podle videí na videoportálu Kondice ze sekce jóga a Pilates. Tato cvičení rozvíjí pružnost a sílu pánevního dna, podporují tělesnou očistu, detoxikaci, regeneraci a celkové zdraví. Při volbě cvičení zohledněte svůj aktuální zdravotní stav a jeho případná omezení. 

 

4. Klíčovým faktorem je spánek. Dbejte na vhodnou spánkovou hygienu - dostatek spánku, respektovat své biologické hodiny. 

 

5. Pěstujte vzájemnou intimitu, utužujte vztah. 

 

Při respektování výše zmíněných tělesných a mentálních potřeb se zvýší hladina celkové energie a ta sexuální si svůj prostor najde. 

Pokud máte letitého partnera/partnerku a znáte se dlouhou dobu, je vhodné stále kultivovat intimitu, blízkost a důvěru - vyhledávat nové podněty, dávat si pravidelně "rande", setkávat se na nových místech, dopřávat si nevšední zážitky. Při pěstování intimity u letitých vztahů je skvělé otevřít se své jedinečnosti, nahlas hovořit o svých touhách a přáních - když třeba některé z nich zatím nebyly naplněny. K tomu je třeba otevřít i své srdce a být velkorysý/á a chápavý k potřebám partnera/ky. Současně si hlídat své hranice. 

 

Tedy jednoduše: 

Pěstovat své zdraví, být sama k sobě zodpovědný/á a vědomě pěstovat vztah, kultivovat jeho intimitu, důvěru a otevřít se své přirozenosti s upřímností. 

 

Srdečně vás zdravím a přeji vám, ať vás sexuální energie doprovází v radosti vašim životem. 

Máte dotaz?
Napište nám do odborné poradny

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.