Co dělat, když vám hrozí cukrovka?

Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda by bylo možné dostat od vás kontakt na nutričního specialistu. Online jsou podle popisů všichni odborníci, ale mě napadlo napsat vám. Jsem zmatená, co mám vlastně jíst, co vynechat a co omezit aj. Je mi 32, měřím 173 cm a vážím 68 kg a doktor mě postrašil s předcukrovkou, jelikož mám malinko zvýšené hodnoty. Já jím všeobecně zdravě, maso jen z chovů, které znám, dochucovadla minimálně, sportuji pravidelně a jsem fakt smutná, že mi řek, že to nestačí ... Díky moc za radu, krásný léto vám všem, čtenářka G.
Odpovídá Lucie Vybíral Pastrňáková:

Milá paní, Gabrielo, 

děkujeme velmi za váš dotaz. Nenechte se strašit lékaři, oni to sice dobře umí, ale blaha tím moc nepřinesou. :-)

 

Co se týká vašeho zdravotního stavu, pokud lékař zmiňoval předcukrovkový stav a jednalo by se tedy o Diabetes 2. typu (získaná cukrovka), v tuto chvíli je to nejspíše metabolický syndrom, který se vás týká. Ten je však zvratný a celý proces můžete obrátit správným směrem. V této své odpovědi vás mohu pouze nasměrovat a podat stručný přehled o možnostech. Změna návyků v této oblasti vyžaduje důkladné seznámení se s vaším stavem, tedy konzultaci a následný zácvik do funkčních změn. Tomu se obvykle věnuji na 3hodinové schůzce u klienta, kde si i představíme co a jak kombinovat a jak pokrmy představovat. 

 

Opatření, která můžete udělat hned:

1. Snížit glykemickou hodnotu potravin, které jíte. Souvisí totiž s produkcí inzulínu.  Tedy omezit množství sacharidů (přílohy, pečivo, sladkosti...) a důkladně dbát na to, aby každé jídlo obsahovalo vyšší množství kvalitních BÍLKOVIN a TUKŮ (ideální rostlinné bílkoviny, ale i živočišné, ovšem z bio chovů či statku). Mezi kvalitní tuky počítáme olivový olej, různé další rostlinné, které nebudete tepelně upravovat (konopný, ostropestřecový, avokádový...) a určitě zařadit kvalitní zdroj Omega3 mastných kyselin (rybí tuk - zde je na místě poradit se skutečně s odborníkem, neb ne vše, co je na trhu, je bezpečné. Osobě mám ověřené značky)

2. Zaměřit se na přerušovaný půst - intermittent fasting. Delší pauzy mezi jídly navrací tělo do rovnováhy a pokud Diabetes zatím netrpíte, může právě přerušovaný půst zvrátit celý proces nástupu této chronické nemoci. K tomuto tématu jsme vydali jak video článek tak psaný článek na KOndici:

3. Z potravin volte ideálně prvosuroviny té nejvyšší kvality a ty si sama zpracujte - žádná předpřipravená jídla k ohřívání. Vyhýbejte se sladkým jídlům a dbejte na dostatečný přísun mikroživin (vše živé a tepelně nezpracované - zelenina, kvašené potraviny...). Je potřeba dostatečně vyživit střevo - mikrobiom - kvalitní vlákninou. 

4. Zařaďte pravidelné cvičení, na Kondici jich nabízíme široké spektrum. 

 

Pokud byste měla další otázky a chtěla svůj stav řešit skutečně koncepčně, je na místě osobní konzultace. 

Věřím, že když se do celého procesu vědomě a zodpovědně položíte, podaří se vám jak upevnit své celostní zdraví, tak zvrátit nástup Diabetes a také vylepšit stav svého těla včetně jeho ladných křivek. 

NAMASTE

Máte dotaz?
Napište nám do odborné poradny

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.