Jak je to s Davidem Beckhamem, zbytkem mužské populace a módními trendy, víme všichni: Cokoli si tenhle bývalý anglický záložník obleče nebo udělá na hlavě, se brzy objeví v ulicích. A to zdaleka ne jen v těch britských. Jenže v tomhle případě je to přeci jen trochu jiné. Beckham, vzor mnoha heterosexuálních mužů, boří zažité pořádky a ukazuje, že mužská identita v moderním světě plave na vodě. A že je to tak v naprostém pořádku. Kolik mužů díky Beckhamovi reálně vyrazilo do ulic s vystínovanými víčky, nevíme. Co však víme zcela jistě, je, že tabu bylo prolomeno. A to tenhle britský fešák zdaleka nebyl prvním ani jediným mužem, který se na veřejnosti objevil s make-upem. V umělecké branži jsou ‚malovátka‘ vcelku běžnou výbavou, totéž se týká i nejrůznějších subkultur. Rozdíl je v tom, že Beckham nepatří ani mezi gothiky ani umělce. Je vzorem maskulinity. Prototypem muže, kterým by chtěl být každý druhý kluk. Vidíte-li někoho takového s očními stíny, logicky se musíte ptát: Co to vlastně znamená být muž?

Důvodem, proč namalovaný Beckham tak dráždí, jsou stereotypy a očekávání, které si s mužstvím podvědomě spojujeme. Muž je přece silný, aktivní, nikdy nepláče a NIKDY by nepoužil make-up. Setkala jsem se s tím ostatně i při psaní tohoto článku. Většina oslovených pánů trvala buď na tom, že by se make-upu za žádných okolností nedotkli, a pokud už experimenty s dekorativkou přiznali, naléhavě mě žádali, abych neuváděla jejich pravé jméno. O něco sdílnější byli muži v anonymním prostředí internetových diskuzních fór.

„Já osobně make up používám na zakrytí kruhů pod očima, rozšířených pórů a sem tam se objevujícího akné a na sjednocení pleti. (…) Tužku na oči používám jen opravdu výjimečně, pro zvláštní příležitosti – třeba na halloweenskou párty, nebo nějaký jiný večírek,“ svěřuje se v diskuzním fóru Omlazení.cz uživatel s nickem Pitrýsek123.Jiný muž, který se podepisuje jako Samuel, na stejném diskuzním fóru pro změnu zjišťuje, jak dosáhnout sjednocené pleti. „Rád bych docílil čistého, sametového, lehce prozářeného efektu, rozhodně nic ‚porcelánového‘ či ‚šťavnatého‘, jak ukazují v reklamách.“

Hlad po kráse

Říkáte si, že ale pořád musí jít o hodně velkou okrajovku? Čísla ze světa byznysu s kosmetikou mluví jinak: Zájem o pánské produkty, včetně dekorativní kosmetiky, neustále roste. Podle serveru Statista.com pánové za kosmetiku celosvětově utratí bezmála 23 miliard dolarů. A do roku 2024, by to mohlo být ještě o pět miliard více. Pro Česko žádné statistiky nejsou, nicméně i u nás je podle obchodníků znát, že muže pečující přípravky i dekorativka zajímají.

„Největší zájem o pánský make-up je v Asii a v USA. Evropa se s těmito obřími trhy sice nedá srovnávat, ale i v ní čísla pomalu rostou. Objednávek přibývá i v Česku. V našem e-shopu makeuppromuze.cz muži za jeden nákup průměrně utratí 1254 korun," říká Vladimír Nezdařil, který v Evropě zastupuje britskou značku MMUK Man, jež se zaměřuje právě na muže. Mezi pět nejprodávanějších produktů podle něj patří krycí tyčinka, báze, bb krém, korektor na kruhy pod očima a pudr. A kdo si dekorativku kupuje? „Fungujeme jako e-shop, takže prostředí je poměrně anonymní. Co jsem ale mluvil s našimi zákazníky, tak je to taková všehochuť: sportovci, studenti, učitelé i lidé z kanceláří...,“přibližuje Nezdařil. I on prý občas po pánské dekorativce sáhne. Oblíbil si takzvanou vousenu, která trochu připomíná řasenku. Používá se ale k úpravě vousů.

Být tím, kým se cítíte

Vypadat dobře je zkrátka touha, kterou mají obě pohlaví společnou. Proč by si k tomu tedy muži nemohli pomoci stejným způsobem jako jejich protějšky? „Neexistuje nic absolutně ženského ani mužského. Je to styl sám o sobě, který definuje bytost, jíž chceme být,“ zaznělo v prohlášení značky Chanel k uvedení luxusní kolekce pánského make-upu Boy de Chanel. Jde tedy především o to, osvobodit se od předsudků a přijmout fakt, že každý má právo na sebevyjádření. Ostatně pokud se pánský make-up používá správně, rozhodně nehrozí, že by kvůli němu muži přišli o svou mužnost.

„Za make-up nebo jemné korekce obličeje se muži stydět nemusí. V práci nebo na ulici už potkáte spoustu mužů, kteří bez make-upu nevyráží. Hlavní rozdíl mezi mužským a ženským líčením je ten, že muži používají daleko méně produktů než ženy. Konturky nebo rtěnky přeci jen nepotřebujeme,“ říká vizážista a stylista Sam Dolce. Sám se líčí denně – používá tekutý korektor, pudr, rozjasňovač a olej nebo barvu na vousy. Tónovací krém, korektor, balzám na rty a pudr by podle něj měly tvořit výbavu každého gentlemana. Ideální je samozřejmě sáhnout po produktech určených speciálně pro pány. Nabízejí totiž jistotu nejen té správné textury, ale hlavně střídmější pigmentace, díky kterým si líčení nikdo nevšimne. Samozřejmě pokud muž o pozornost okolí sám nestojí.

Zdroj:

magazín Kondice