Jak se takové zvyky vytvářejí?

Nejlépe to pochopíte na jednoduchém příkladu:

Pokud jdete na společný trénink, čekáte, až předchozí hodina skončí, a během toho si automaticky dojdete koupit svou oblíbenou kávu. To je zvyk, který jste si vytvořili tímto způsobem:

Na začátku to pro vás bylo vědomé myšlení i rozhodnutí.
Rozhodnutí, že si tu kávu dáte.
Rozhodnutí jít k automatu a kávu si koupit.
Pití kávy během chvilky čekání na trénink.
V následujících dnech postup opakujete a opakujete a opakujete…

Co se stane po častém opakování?

Opakováním spouštíte proces, který se podílí na rozvoji vašeho zvyku. Postupem času si spojíte fitness centrum se svou oblíbenou kávou. Takovým spouštěčem zvyku nemusí být jen fitness centrum, ale i pouhý pohled na automat, který vám osvěží paměť a navodí pocit touhy. Pokud je zvyk jakousi odměnou a potěšením, tak se posiluje. Po delší době už nepřemýšlíte, zda si kávu chcete dát nebo ne, k automatu jdete automaticky. A když náhodou jednoho dne nebudete stíhat a kávu si nedáte, celý trénink strávíte tím, že budete myslet, jak vám vaše oblíbená káva chybí. Nyní jste si vytvořili zvyk, který si už ani neuvědomujete.

Jak si vytvořit zvyk k pohybové aktivitě a zdravému životnímu stylu?

Dalším příkladem může být vytvoření zvyku k určité aktivitě a zdravému životnímu stylu. Nezapomínejte, že zvolená aktivita vás musí bavit! Pokud vás bavit nebude, těžko si zvyk vytvoříte, navíc vás nechuť bude demotivovat a vy skončíte u televize s nohama nahoře.

Zásadním krokem je začít pozvolna. Zezačátku necvičte dlouho, můžete to přepálit a vaše snaha skončí ještě dřív, než začnete. Naopak se zaměřte se na malé krůčky, které vás nebudou příliš omezovat. Časem přidávejte na intenzitě a omezujte ty věci, které vás brzdí v cestě za fit tělem.

  • Pokud teprve začínáte s cvičením, tak této aktivitě věnujte pouze 15 minut denně a postupně čas navyšujte.
  • Sladké nápoje eliminujte a pijte vodu.
  • Uberte přílohu a zařaďte více zeleniny.
  • Sladkou tyčinku vyměňte za ovoce či ořechy.
  • Do jídelníčku zařaďte kvalitní potraviny bohaté na živiny.
  • Vynechte vysoce zpracované potraviny.
  • Tři kostky cukru nahraďte jednou.
  • Postupně do tréninku zařazujte silové cviky, jako jsou kliky, dřepy nebo výpady.

Tak vidíte, vytvoření zvyku není nic složitého, stačí pouze postupovat pomalu, vytrvat a věřit si!