Ve většině domácností najdeme během svátků jara na stole typickou uzenou šunku, plněná vejce, klobásy, koláče, vdolky a samozřejmě alkohol. Všechny uzeniny obsahují velké množství soli, živočišných nasycených tuků, dusičnanů a nepříliš zdravých látek. Je to pro nás o to horší, když tělo není na takovou stravu po postním období vůbec připraveno.

Zdroj: Youtube

Důležité je množství

Nešokujte své tělo.

Jak doporučuje Úřad veřejného zdravotnictví: "Pokud se během půstu jedly brambory, zelí nebo zelenina, došlo k pročištění trávicího traktu a tělo bylo připraveno na hodování. To však neznamená, že by se mělo vše, co je na stole, sníst v rekordním čase. Může to skončit nevolností, zvracením, dokonce i průjmem. Tato těžší jídla, typická pro sváteční období, by se měla jíst jen symbolicky a především v malém množství.

Lidé s onemocněním žaludku a žlučníku a celkovými zažívacími problémy by je neměli jíst vůbec. Mnohdy je konzumace těchto pochoutek začátkem jejich cesty do chirurgické ambulance a hospitalizace v nemocnici během svátků. Takové případy jsou stále častější, proto bychom se měli vyhnout konzumaci potravin, které nám škodí. Náš žaludek svátky nezná, a proto nám bude špatně tak jako tak. Představa, že strávíme svátky v nemocnici, nám na pozitivní náladě rozhodně nepřidá.

Vejce v hlavní roli

Co kdybychom letos zkusili zpestřit náš klasický sváteční stůl zdravějšími variantami potravin? Některá typická velikonoční jídla lze připravit i zdravějším způsobem. Ideálním příkladem je vajíčko. Jeho všestranné využití a různé způsoby přípravy z něj dělají krále Velikonoc. Kromě toho, že jsou malovaná vejce symbolem Velikonoc, jsou nesmírně chutná a bohatá na živiny. Zkuste si letos připravit plněná vajíčka se zdravějšími surovinami.

Pro křesťany vejce symbolizuje příchod jara a života. Obsahuje sice vyšší množství cholesterolu, ale také lehce stravitelné bílkoviny, tuky s vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin a řadu minerálů a vitaminů. To vše je pro náš organismus velmi důležité. Proti střídmé konzumaci vajec během Velikonoc nelze nic namítat. Platí však to, co u jiných prospěšných potravin: všeho moc škodí. Velmi prospěšné je jíst vejce společně se zeleninou a ovocem, například červenou řepou. Zelenina a ovoce pomáhají našemu tělu zpracovávat cholesterol obsažený ve vejci a usnadňují jeho trávení.

Bez masa to nejde

Pokud jste milovníky masa a masných výrobků, nemusíte se jich vůbec vzdávat. Je vhodné vybírat si kvalitní, netučné druhy z čisté svaloviny, případně odstranit viditelný tuk. Měli byste dávat přednost bílému masu před tmavým a "přírodní" úpravě před smažením. Ideální chuť můžeze vykouzlit například pečením s oblíbenými přísadami, nejlépe se zeleninou v troubě. Koření používejte s mírou - zdravější a chutnější je používat čerstvé bylinky, dobré máslo, jogurt nebo sterilovanou rajčatovou šťávu místo majonézy, tatarské omáčky nebo kečupu. Pokud chcete větší porci masa, připravte si místo typické přílohy dostatek zeleniny. Nemusí to být studený salát, klidně si připravte teplou verzi s čočkou nebo cizrnou. Kromě toho, že vás zasytí, nebudete mít pocit přecpání.

Jak podpořit metabolismus?

Ve stravě by nemělo chybět dostatečné množství vlákniny, která pomáhá při vyprazdňování (obsahuje ji například celozrnné pečivo). Podpoří metabolismus a vy můžete odpočívat bez nepříjemných zažívacích potíží. Nezbytností je také dostatek čerstvé zeleniny a ovoce, které si můžete dopřát ve formě ovocné nebo zeleninové mísy. Kromě toho, že je to příjemnější na pohled, vám vaše bříško jistě poděkuje.

K dobrému trávení přispívá také dodržování správného pitného režimu. Přijímejte proto více tekutin, zejména vody, minerálek a bylinkových čajů, a vyhýbejte se syceným nápojům, které obsahují zbytečně velké množství cukru. Slazené nápoje tělo vnímá jako potravu, nikoli jako součást pitného režimu, takže po jejich vypití budete mít větší žízeň.

Jak mlsat bez výčitek?

Je důležité kontrolovat příjem sacharidů a tuků a dávat si pozor na krémové dezerty s margarínem. Místo nich volte raději tvaroh, ovoce a čokoládu s vysokým obsahem kakaa. Nic se nestane, když si budete sladké dopřávat v malém množství, ale je důležité to s ním nepřehánět. Ideální je připravit si takové sušenky, které si nebudete muset odepřít - například kokosové pusinky, nebo sušenky z granoly.

Zdroje:

https://www.zdravie.sk/

https://www.mzcr.cz/

https://www.bbcgoodfood.com/

https://www.tasteofhome.com/