Řeč je o vláknině. Řada celebrit se záviděníhodnou vysportovanou postavou se netají tím, že právě vláknina tvoří základ jejich jídelníčku. Dospělý člověk by měl denně ve své potravě přijmout cca 30-40 gramů vlákniny, často ale za den tělu nedodáme ani polovinu této hodnoty. To pak může vést k trávícím obtížím, jako je zácpa, bolest břicha, plynatost, nebo potíže s vyprazdňováním. Proč je vláknina tolik důležitá?

Zdroj: Youtube

Vláknina se dělí na rozpustnou a nerozpustnou. Rozpustná vláknina na sebe váže tekutiny a bobtná. Ta nerozpustná snižuje glykemický index a skvěle čistí střeva. To ale není všechno.

1. Podpora trávení

Vláknina pomáhá regulovat trávení a předcházet tak problémům, jako je zácpa a plynatost. Udržuje střeva v pohybu a pomáhá eliminovat odpadní látky z těla.

2. Regulace hladiny cukru v krvi

Rozpustná vláknina může pomoci snížit rychlost, jakou se cukr vstřebává do krevního oběhu, což může pomoci stabilizovat hladiny cukru v krvi.

3. Pocit sytosti

Vláknina může pomoci prodloužit pocit sytosti po jídle, což může snížit celkový příjem kalorií.

Kde vlákninu hledat?

  • Ovoce a zelenina: Maliny, avokádo a například batáty jsou skvělým zdrojem vlákniny.
  • Celozrnné obiloviny: Ovesné vločky, celozrnný chléb a domácí těstoviny z dobré mouky vám dodají potřebnou vlákninu na celý den.
  • Luštěniny: Černé fazole, čočka, cizrna i všechny další luštěniny jsou perfektními doplňky vlákniny do běžné stravy.

Ať už se snažíte zhubnout, jíst zdravěji či dodat tělu potřebnou energii, vláknina by měla být základem vašeho jídelníčku. Přemýšlejte nad tím, co jíte, a co tím tělu dodáváte. Naslouchejte svým chutím a potřebám a kila půjdou dolů samy!

Zdroje: