Jak nás může číslo na váze negativně ovlivnit?

Pro mnohé z nás je váha zdrojem stresu a často vede k nenávisti k sobě samému, i když by to tak ve skutečnosti být nemělo. Myslete na váhu jako na obecného ukazatele, díky kterému se budete orientovat a sledovat pouze svou cestu za vysněnou postavou. Váha nám pouze říká, co se děje s námi, s našimi těly, abychom případně mohli poupravit svůj režim. Nestavte na váze své hubnutí, berte váhu pouze jako nástroj. Vaše váha se během dne několikrát mění, takže nemá smysl se vážit každý den a už vůbec ne několikrát denně.

Proč během dne vážíme jinak?

Je to zapříčiněno kvůli kolísání tělesných tekutin – zadržujeme vodu anebo jsme ještě dnes nebyli na záchodě. Tělesnou hmotnost ovlivňuje i fáze menstruačního cyklu, protože zadržování vody v období menstruace je výraznější. V tomto období ženy mohou často vážit až o tři kila víc.

Všechny tyto věci ovlivňují číslo na váze, a proto aby používání váhy bylo efektivní, tak byste na ni měli stoupat maximálně jednou týdně, ideálně ve stejnou dobu, ve stejný den a ve stejném oblečení, ve kterém jste se vážili minule.

Pokroky měřte a kontrolujte efektivněji a lépe – bez váhy

1. Měření a progresové fotky

Místo váhy začněte používat krejčovský metr, kterým se jednou či dvakrát za měsíc změříte. Měřte se v oblasti pasu, boků, zadečku a stehen. Míry si zapisujte a každé další měření porovnávejte rozdíl úbytku v centimetrech. Skvělý způsob, jak kontrolovat své pokroky, jsou progresové fotky (vyfoťte se před a následně udělejte fotku každý měsíc). Díky tomuto postupu uvidíte skutečné pokroky, které vám váha těžko ukáže.

2. Měření přístroji InBody

InBody vám zajistí tělesnou analýzu, kde přesně zjistíte, kolik tuku a svalů v těle máte. InBody najdete v dnešní době skoro v každém fitness centru nebo provozovnách, které se zaměřují na služby wellness.

3. Vyzkoušejte si staré oblečení, do kterého jste se v poslední době nevešli

Dalším skvělým způsobem, jak můžete sledovat svou proměnu, je zkoušení si starého oblečení. I když váha může ukazovat stejnou váhu jako před několika týdny, tak centimetry mohou naznačovat něco jiného.

Má stejnou váhu jako já, ale přesto je její postava tvarovanější a vypadá lépe

Vyvarujte se srovnávání ohledně stejné váhy. Někdo, kdo má stejnou tělesnou hmotnost i výšku jako vy, může mít zcela jiné složení svalů, tuků a vody v těle.

Berte také v potaz, že člověk, který pravidelně cvičí a dodržuje určitý zdravý životní styl, bude pokaždé vypadat lépe než ten, který hubne pouze za pomoci diet bez veškeré fyzické aktivity. Samozřejmě že oba mohou mít stejnou váhu, ale stavba tělesných tkání bude opět rozdílná. Pevná svalová hmota totiž vypadá úplně jinak než nadměrný tuk, který nedrží pevný a ucelený tvar.

Závěr, který mějte na paměti pokaždé, než opět stoupnete na váhu

Je nesmysl stresovat se váhou a blikajícím číslem, které se během dne několikrát mění a které ve skutečnosti s vaším progresem nemá nic společného. Mějte na paměti, že číslo vám neřekne nic o tom, jak vypadáte. Když budete mít 60 kilo, tak bez cvičení můžete vypadat podstatně hůře než s váhou o dvě kila vyšší.