Premium obsah

Tajemství dlouhověkosti odhaleno. Vědci se shodli na těchto pravidlech

Tajemství dlouhověkosti odhaleno. Vědci se shodli na těchto pravidlech
Japonci (a ti z Okinawy zvlášť) mají mnohem vyšší šanci, že se dožijí 100 a více let, než kdokoli jiný. Podle Světové zdravotnické organizace patří spolu s Korejci k nejméně obézním národům na světě. Tento fakt mnozí přisuzují právě jejich dietě. Vděčí za to vysoké spotřebě tofu a ryb?

Princip:

Rýže, tofu, bambusové výhonky, mořské řasy, na malé kostičky nakrájené vepřové maso, trocha pickles (fermentované zeleniny), k tomu hůlky a zelený čaj. Tak může vypadat typický oběd obyvatele ostrova Okinawa, který leží na jihu Japonska. Právě zde najdete nejdéle žijící lidi na světě. Někteří z nich se dožívají i 110 let. Obyvatelé Okinawy však nelámou rekordy jen v dlouhověkosti, patří také mezi nejzdravější lidi na světě. V porovnání s dalšími státy mají až o 80 procent nižší výskyt kardiovaskulárních onemocnění a až o polovinu nižší výskyt rakoviny. Vyhýbají se jim také nemoci jako diabetes, Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba a jiná tzv. civilizační onemocnění.

Zdroj: Youtube

Co dělají jinak? Obyvatelé Okinawy jedí tři porce ryb týdně, velké množství zrn (hlavně rýže), zeleniny, mořských řas a sóji (nikoli té geneticky modifikované) v různých úpravách. Do jídelníčku zařazují hojné množství mořských řas a denně vypijí spoustu zeleného čaje. Zato si dávají minimum mléka, mléčných výrobků a pšenice.

A hlavně jedí do polosyta. Dokonce k tomu mají pořekadlo, které se váže k poslednímu jídlu dne, tedy k večeři: ‚Hara hači bu.‘ To v překladu znamená: ‚Jez, dokud nejsi z 8/10 plný.‘ A jejich filozofii dávají za pravdu i odborníci na výživu. Řada z nich věří, že redukovat kalorický příjem v rozmezí 10–40 procent oproti průměru běžného strávníka může zastavit chronická onemocnění a podpořit imunitu.

Úspěch diety z Okinawy je do velké míry spjatý s prostředím, ve kterém je doma – tedy s Japonskem. I tak ale můžete některé recepty, kuchyňské postupy a rituály snadno aplikovat do každodenního života a vylepšit si tak své zdraví.

Jak na to:

Pro začátek můžete zajít do japonské restaurace nebo sushi bistra nasát atmosféru. Buďte si ale jisti, že pravou domácí stravu vykouzlíte jedině doma. Okinawané jedí velmi lehce a svůj jídelníček odvozují od energetické hodnoty potravin. Ty dělí do čtyř skupin: velmi lehké (zelený čaj, voda, mořské řasy, chřest, okurky...), lehké (ryby, hnědá rýže...), středně těžké (maso, chléb...) a těžké (sladkosti, smažená jídla...). Při tom platí, že čím těžší potraviny, tím méně jich v jídelníčku Okinawanů najdete. Naopak v hojném množství si dopřávají tradiční polévku miso a kvalitní zelený čaj.

Můžete začít tím, že si po ránu odpustíte kávu a začnete den s konvičkou zeleného čaje. Nejenže pomáhá hubnutí, odstraňuje volné radikály a redukuje cholesterol, ale má také antibakteriální a antivirové účinky. Kromě čaje doporučujeme zařadit i pravidelnou konzumaci mořských řas a miso polévky.

Co mít doma:

Miso. Tradiční japonská miso pasta slouží jako hlavní ingredience do miso polévky, kterou Japonci s oblibou snídají, obědvají i večeří. (Recept na snídaňovou miso najdete na str. 93.) Vyrábí se ze sóji a obilovin v procesu fermentace. Obsahuje spoustu živých enzymů, vitaminů a minerálů.

Kombu, která je u nás známá také jako kelp, je hlubokomořská řasa. Roste pouze v nejčistších severních vodách v okolí Japonska. Je bohatá na minerály, nejvíce na jód, a napomáhá látkové výměně. Stačí přidat 3 cm k luštěninám – urychlí dobu jejich vaření a také jim odevzdává vlastní živiny a výjimečnou chuť. Koupíte ji sušenou v prodejnách se zdravou výživou. Cena jednoho balíčku se pohybuje kolem 189 Kč za 100 g a vydrží vám poměrně dlouho.

Wakame je základní ingrediencí miso polévek, můžete ji ale přidávat i do salátů nebo rozdrtit na malé částečky do soli a přisypávat ji do pokrmů dle libosti. Je bohatá na bílkoviny, vápník, hořčík, jód a zinek. Podobně jako kombu napomáhá čištění krve a střev.

DIETA V KOSTCE:

Obtížnost: Ingredience na asijskou kuchyni jsou u nás dnes snadno k dostání v supermarketech, zdravých výživách i specializovaných asijských obchodech. Příprava jídel není časově náročná a používání nových ingrediencí si rychle osvojíte.

Pro koho se hodí: Pro ty, které láká exotika a nebojí se ochutnávat nové chutě.

Pro koho se nehodí: Pro zaryté zastánce české kuchyně, kteří odmítají novoty. 

+ Japonská strava je vyvážená, obsahuje správný poměr zeleniny, masa a obilovin. Je lehce stravitelná, rychlá na přípravu a chutná.

- Japonci drží prvenství v dlouhověkosti, ale přesto neexistuje dostatek výzkumů, které by dokazovaly, že stejných účinků s touto dietou dosáhnete i mimo Japonsko.

Zdroje:

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.