Další epizodu podcastu Kondice, si pusťte TADY:

„Každý je jiný a každému vyhovuje něco jiného,“ odpovídá na otázku Andrea Mokrejšová. Jeden zaručený recept není a hlavní je osobní spokojenost. Buďte k sobě ale upřímná – nesnídáte, protože už to neděláte dlouho, nebo vám to dělá dobře? Následujících pět otázek vám pomůže udělat si v tom pořádek.

1. Máte problémy s váhou?

Mezi časté problémy lidí s kily navíc patří špatné rozdělení jídla během dne. Pokud je prvním jídlem oběd, může se stát, že si budete intuitivně dopřávat kaloricky bohatší jídla a budete mít tendenci dopřávat si ta nezdravá. „Že je jídlo kaloricky bohaté, není až takový problém. Důležité je ale jeho složení,“ vysvětluje nutriční terapeutka z FITFAB Strong. Pokud jíte jen v omezeném časovém oknu, je potřeba přemýšlet, co sníte, aby vás jídlo zasytilo a tělo mělo co pálit. Jinak se může stát, že si naopak schová každou kalorii. Na talíři by měl být dostatek komplexních sacharidů a bílkovin, tedy zelenina, celozrnné pečivo, luštěniny, maso, mléčné výrobky, zatímco vyhnout byste se měla ultrazpracovaným potravinám, prázdným kaloriím a jednoduchým cukrům. A samozřejmě sladkému pití a alkoholu.

2. Nepřejídáte se večer?

Pokud ráno nemáte na jídlo ani pomyšlení, zatímco večer byste snědla celou spíž, zřejmě vám nastavený režim nevyhovuje. Ve chvíli, kdy vás přepadá vlčí hlad, už tělo zoufale potřebuje doplnit energii. „V tom okamžiku nám ale říká, ať energii co nejrychleji doplníme, a je mu jedno jak. Pak si nejspíš nepůjdete udělat salát nebo uvařit brambory s plátkem masa,“ varuje Andrea Mokrejšová. Mnohem pravděpodobněji cestou do postele sáhnete po něčem, co rychle zhltnete, abyste neusínala s kručícím břichem. Protože i naše trávení si rádo odpočine, ráno pak ani nemusíte mít hlad a opět začnete až obědem.

3. Cítíte se dobře?

Snídani vynechává mnoho lidí i proto, že ráno jednoduše není čas. Nemusí to nutně znamenat problém, ale pokud z toho máte výčitky vůči svému zdraví nebo byste chvilku klidu u něčeho dobrého po ránu ocenila, nevažte se na to, že se musíte najíst hned po probuzení. Některé studie ukazují, že pokud je mezi večeří a snídaní alespoň 13 hodin, v těle se rozjede proces autofágie a organismus začne lépe odstraňovat odpadní materiály z buněk a „opravovat se“. Pokud tedy nejdřív odvedete dítě do školky či školy a posnídáte až v práci, nic se neděje, ba naopak.

První jídlo dne si dopřejte, i pokud býváte ráno nervózní, úzkostlivá či málo výkonná. To můžete pozorovat nejlépe při ranním sportu. Zatímco někdo se nalačno krásně proběhne, někdo doslova trpí a potřeboval by něco zakousnout. Pokud trpíte i bez sportu, bude to nejspíš tou vynechanou snídaní.

4. Máte dost energie?

Nemusí jít jen o vynechanou snídani, ale celkově o špatné rozložení dávek paliva pro vaše tělo. „Z mého pohledu jsou všechna jídla stejně důležitá a měli bychom jim věnovat pozornost bez ohledu na denní dobu,“ mírní vyznavače ranních hodů odbornice na výživu. Pokud ale nesnídáte a zároveň jste bez nálady, „přejetá“, nemůžete se soustředit a snadno vybouchnete, vězte, že to může způsobovat hlad.

5. Víte, co posnídat, když není času nazbyt?

„Nemusíte si ráno chystat vajíčka nebo dělat palačinky. Pokud spěcháte, můžete si koupit müsli, nakrájet si do něj čerstvé ovoce a přidat jogurt. To zvládnete i v práci,“ radí Mokrejšová. Připravit si můžete snídani do krabiček klidně na tři dny dopředu nebo si jen večer připravit hromádku, kterou ráno strčíte do kabelky a pohodlně sníte, až bude čas.

Zdroj: