Moderní rychlá doba přeje rychlým činům. Není tedy divu, že i hubnout se snažíme rychle. Respektive potěšilo by nás, kdyby se ty pneumatiky kolem pasu odporoučely pokud možno přes noc. Pak si ale zákonitě musíme položit tři základní otázky:

1. Je možné tak rychle zhubnout?

2. Je zdravé tak rychle zhubnout?

3. Je udržitelné, když tak rychle zhubneme?

Pokusíme se najít odpovědi a tím pádem také odhalit, jakým tempem bychom se kil navíc měli zbavovat, abychom zůstali zdraví a v dobré kondici.

1. Je možné tak rychle zhubnout?

Odpověď bude kladná, ovšem ověnčená spoustou „ale“. Opravdu je možné zhubnout týdně víc než obecně doporučovaných 0,5–1 kg. Zejména v začátku, kdy se tělo zbavuje i nadbytečné vody, je úbytek váhy vyšší. To se ale týká zhruba prvního týdne. Další rapidní hubnutí byste museli podpořit velkou dávkou fyzické aktivity a/nebo ultra striktní nízkokalorickou dietou (často bývá denní příjem i pod 800 kcal denně, někdo si dokonce pomáhá hladovkou). V takovém případě ale riskujete celou řadu zdravotních problémů – ať už fyzických, nebo psychických.

2. Je zdravé tak rychle zhubnout?

Ne, není. Svoje tělo takovým počínáním vystavujete riziku úbytku svalové hmoty, podvýživy, poruch metabolismu či v neposledních řadě například žlučových kamenů. Ta rizika jsou skutečně nemalá, a proto si zaslouží naši pozornost:

ÚBYTEK SVALOVÉ HMOTY

Hubnout neznamená automaticky odbourávat tuky. Tělo vystavené kalorické restrikci bude mít logicky tendenci čerpat energii také z jiných zdrojů než z tuků. Sáhne tedy i po tkáni svalové, což není vůbec žádoucí po zdravotní, natož pak po estetické stránce. Díky provedeným výzkumům ovšem víme, že ultra drastická dieta vede k šestkrát vyššímu poklesu množství svalové hmoty než dieta nízkokalorická. Pro konkrétnější představu se ultra striktní dietou míní příjem cca 500 kcal, u diety nízkokalorické je to cca 1250 kcal.

PODVÝŽIVA

Nemyslete si, že jde o problém zemí třetího světa. U nás samozřejmě nejsou lidé vystaveni tak dramatickým stavům podvýživy, ale i dlouhodobá dieta se špatnou skladbou živin umí napáchat značné škody. Pocítíte to především prostřednictvím zvýšené únavy, kterou způsobuje zejména nedostatek železa, vitaminu B12 a kyseliny listové. Časté jsou i poruchy imunity a řídnutí kostí v důsledku nedostatku vitaminu D, vápníku a fosforu. S nadměrným padáním vlasů a lámavostí nehtů pak mívají dietáři také svoje smutné zkušenosti.

PORUCHY METABOLISMU

Jde zejména o jeho zpomalení. Fungování metabolismu je možné přirovnat k topení v kamnech. Dokud pravidelně přikládáte, oheň rovnoměrně hoří a hřeje, dobře plní svoji funkci. Pokud ho ale necháte vyhasnout a následně znovu rozděláváte, nemůžete z dlouhodobého hlediska očekávat tak efektivní výkon. Přitom pomalejší metabolismus denně odbourá méně kalorií než ten svižný, stává se tedy překážkou v hubnutí samotném. Tím spíš, když situaci zhorší pokles hladiny thyroidních hormonů (potíže s fungováním štítné žlázy). A je třeba počítat se skutečností, že metabolismus zpomalený vlivem striktní diety se bude k původnímu tempu vracet delší dobu, tzn. nezrychlí se obratem po ukončení diety.

ŽLUČOVÉ KAMENY

S tímto bolestivým problémem mají dietáři překvapivě časté zkušenosti. Rychlé hubnutí totiž tvorbě těchto kamenů nahrává. Normálně fungující žlučník pravidelně vylučuje žluč odbourávající tuky ve stravě. Pokud ale jíte málo, vylučování žluči narušíte a může dojít k tvorbě kamenů.

Tímto bychom výčet zdravotních obtíží zdaleka ukončit nemuseli. Kdo má zkušenost s přísnou dietou, určitě si vzpomene, že v tu dobu byl mnohem nervóznější, silně zimomřivý, sužovaly ho pocity hladu, trávicí problémy či svalové křeče.

Ve zkratce by se tedy dalo říct, že v podstatě jedinou výhodou rychlého hubnutí je skutečnost, že vás váhový úbytek motivuje. Nicméně po třetí neblahé zkušenosti s jojo efektem odpadá i tenhle benefit. Tím se dostává na řadu poslední otázka:

3. Je udržitelné, když tak rychle zhubneme?

Šance na úspěch je opravdu mizivá. Určitě jsou lidé, kterým rychlé úvodní tempo pomohlo k uspokojivým výsledkům, následně lehce zmírnili, ale setrvali v kalorickém deficitu a pokračovali ve svém snažení. Valná většina ovšem po prvotním sprintu odpadla – psychicky či fyzicky. Výsledkem byl návrat k původnímu režimu, s ním se na své původní místo vrátily i nadbytečné kilogramy a často s sebou vzaly i nějaké ty kámoše navíc. Jojo efekt jak vyšitý!

Čím se vyzbrojit, aby vaše cesta k cíli byla úspěšná?

Především trpělivostí. Uvědomte si, že zhubnout kilo týdně není zase tak málo. Za tři měsíce máte dole 12 kg.

Udržitelným jídelníčkem. Když zvýšíte příjem bílkovin, omezíte sacharidy i nevhodné tuky a pohlídáte si pitný režim, můžete hubnout bez pocitů hladu.

Fyzickou aktivitou. Každý pohyb se počítá! Takže i luxování, věšení prádla nebo sekání zahrady.

Nesnažte se svůj životní styl změnit ze dne na den. Jděte pomalými, jistými krůčky po uzounkém viklavém mostě přes propast jménem obezita. Ten opravdu bezhlavě přeběhnout nemůžete!

Zdroje:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5702468/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2905334/
https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/gallstones
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/oby.21346
https://academic.oup.com/cid/article/46/10/1582/294025