Při snaze o dosažení ideální váhy se často cítíme ztraceni v moři informací. Ale co kdybyste mohli naslouchat svému tělu a vědět, kdy právě probíhá spalování tuků? Pojďte se na to podívat.

Viscerální tuk je umístěn hluboko uvnitř břišní dutiny a obklopuje orgány, jako jsou játra, srdce a slinivka břišní. Primárně je zodpovědný za ukládání energie a uvolňování mastných kyselin v případě nedostatku paliva. Lidské tělo se skládá převážně z toho typu „nebezpečnějšího“ tuku.

Je to oproti podkožnímu tuku mnohem větší strašák. Rychleji se z něj totiž uvolňují mastné kyseliny, které se následně mohou transportovat krví a uložit v játrech. Tím se zvyšuje už zmíněné riziko pro vznik kardiovaskulárních onemocnění. Pak je také významným výrobcem cytokinů a dalších protizánětlivých látek, které se mohou významně podílet na rozvoji aterosklerózy.

Tuk se skládá z jednotlivých buněk, které se nazývají adipocyty. V těle jich najdete až miliardy a v různých velikostech. Buňky viscerálního tuku jsou vyplněny jednou velkou tukovou kapkou, kterou obklopuje voda, sůl a bílkoviny. Samotná kapka tuku se skládá hlavně z triglyceridů, tedy molekul sestávajících z glycerolu a tří mastných kyselin. Právě triglyceridy jsou látky, které zvyšují riziko srdečních onemocnění a cévní mozkové příhody.

Druhý typ tuku, ten podkožní, je pro tělo esenciální a má pro člověka mnoho životně důležitých funkcí. Nachází se přímo pod kůží a slouží jako izolace a zdroj energie. Také je v něm větší počet kapilár, které pomáhají s přenášením cenných živin a kyslíků po celém těle.

Zároveň buňky podkožního tuku ale obsahují více tukových kapének, podstatně více vody, soli a bílkovin. Proto jsou navíc vybaveny také mitochondriemi, které jsou zodpovědné za chemickou reakci, při níž dochází ke spalování kalorií a vznik tepla v těle.

V případě, že se dostavíte na hodnocení tělesného tuku, měří se právě podkožní tuk. Pokud netrpíte nadváhou, pohybuje se u žen podkožní tuk obecně kolem 25 % celkové tělesné hmotnosti a u mužů kolem 20 %.

K čemu nám ale uložené tukové buňky slouží? Především jsou zdrojem energie pro práci svalů a vůbec pohyb těla. Mimo to energie uložená ve formě tuků také pomáhá tělo izolovat a chránit jeho životně důležité orgány.

Jakmile do těla ale dostanete větší počet kalorií, než vaše tělo skutečně potřebuje, přebytečná energie zůstává uložena pro případ budoucí potřeby. Uloženou energii představují triglyceridy, které se shromažďují ve formě tuku, konkrétně v jednotlivých tukových buňkách. Ty se postupem času hromadí, a tak dochází k přibývání na váze.

Když je teď jasné, jakým způsobem k ukládání tuků dochází, je potřeba se podívat také na to, jak se ho v případě potřeby zbavit.

Ačkoli se vám to bude zdát úsměvné, hlavním orgánem, který slouží k odstraňování tuku z těla, jsou plíce. Během přeměny energie, opouští totiž tuk tělo v podobě oxidu uhličitého při výdechu a vody ve formě moči a potu. To, že se tělesný tuk přeměňuje ve svaly nebo odchází z těla tlustým střevem, je mýtus.

Jak ale vypadá samotný chemický proces?

Během procesu spalování tuků dochází k jejich přeměně na využitelnou energii, o tom už tu zmínka byla. To hlavní ale je, že tento krok způsobí zmenšování velikosti tukové buňky. Uložené mastné kyseliny se totiž v mitochondrii rozkládají, čímž se uvolňuje energie, a přeměňují se na oxid uhličitý a vodu. Zároveň při tomto metabolickém procesu vzniká také teplo.

Efektivní odbourávání tuků docílíte kombinací zdravé a vyvážené stravy plné potravin bohatých na živiny a fyzickou aktivitou. Ta je tím nejlepším způsobem, jak zvýšit tepovou frekvenci a příjem kyslíku, který podpoří spalování tuků. Nezapomínejte ale na to, že abyste zhubli, musíte pořád dodržovat rovnici kalorického deficitu, tedy spalovat více kalorií, než kolik přijmete.

Pravidelným pohybem a cvičením dosahujete zvýšené práce metabolismu, tedy vyšší rychlosti, jakou tělo využívá k energii. Dle Meermana, australského lékaře a autora knihy Big Fat Myths, se zdvojnásobí rychlost vašeho metabolismu, pokud například vyměníte hodinu odpočinku za cvičení, kterým může být i jen rychlá chůze nebo lehký běh.

Pro efektivní spalování tuků se doporučuje alespoň 150 minut středně intenzivního cvičení týdně v kombinaci s alespoň dvěma dny silového tréninku na podporu hubnutí a regulace hmotnosti.

Jednoduchými tipy, jak zvýšit rychlost a práci svého metabolismu a odbourat tak tuk z těla, jsou:

1. Hrajte si svými dětmi aktivněji.

2. Zaparkujte auto dále od domu, obchodního centra, práce a choďte více pěšky.

3. Místo sezení u počítače stůjte.

4. Zůstávejte aktivní i o víkendu, místo povalování na gauči.

5. Vždy dejte přednost schodům před výtahem a eskalátory.

6. Přestávky v práci věnujte místo posedávání u kávy krátkému protahování a procházce.

7. S kamarády či rodinou travte volný čas túrou nebo procházkou, zkrátka v pohybu.

8. Věnujte čas kvalitnímu a dostatečnému spánku.

Spalování tuků opět ovlivňuje mnoho faktorů, jako je věk, pohlaví, genetické propozice, a tak můžete mít větší potíže zhubnout než někdo jiný. Mimo to také záleží na tom, kde v těle k úbytku tuku dochází.

Mnoho lidí doufá v úbytek tuku v oblasti břicha, ale bodové odbourávání tuku zkrátka není možné. Hubnutí působí na celé tělo a ke snižování tuku dochází postupně.

Nezbývá než si stanovit reálné cíle, být trpělivý, disciplinovaný, nevzdávat se, vytrvat a pak už jen sklízet ovoce své práce a snažení. Výsledky se nakonec totiž vždy dostaví. U někoho dříve, u někoho později, ale rozhodně pak stojí za to.

Zdroj: