Je důležité vyřadit tuk ze stravy?

Není. Tuk hraje důležitou roli ve zdravém jídelníčku, stejně jako například bílkoviny a sacharidy. Některé diety se dokonce zakládají na vysokém množství tuků na úkor sacharidů.

Tuk ve stravě rozhodně není důvodem, proč máte přebytečné kilogramy na těle. To, že tloustnete nebo jste ztloustli, má na vině kalorický nadbytek, nikoli tuky ve stravě.

Jakou roli hraje tuk ve zdravém jídelníčku?

Předně je třeba zdůraznit, že není tuk jako tuk. Správně zvolené zdroje tuku jsou však benefitem pro zdraví. Většina tuků má příznivý vliv na buněčné, kardiovaskulární, ale také metabolické zdraví lidského organismu.

Dále kromě funkce energie mají tuky také podíl na mnoha fyziologických procesech v těle. Jsou zásadní pro vstřebávání vitaminů A, D, E a K, ale také některých antioxidantů.

Jedním z nejdůležitějších důvodů, proč jsou tuky ve stravě důležité, jsou hormony. Tuky ve stravě hrají důležitou roli v syntéze hormonů, jako je například testosteron nebo estrogen, a také pomáhají k hormonálnímu zdraví.

Tuk ovlivňuje imunitní systém a reguluje tělesnou teplotu.

Důležité je množství

To, zda budete z tuku ve stravě těžit benefity či ne, záleží na správném množství a také zdrojích.

Tuk má 9 kcal na 1 g. Což je jednou tolik, než mají bílkoviny nebo sacharidy. Navíc má většinou ze všech makroživin nejmenší objem za více kalorií.

Například takové oleje, másla nebo oříšky moc objemu k jídlu nepřidají, ale mohou razantně zvýšit kalorickou hodnotu. Je důležité si hlídat příjem tuku, který by v součtu s bílkovinami a sacharidy neměl být vyšší než váš kalorický výdej. U žen by příjem tuku neměl klesnout pod 1 g tuku na 1 kg tělesné hmotnosti.

Jaké zdroje tuku vybírat

Vybírat byste měli z kvalitních zdrojů. Skvělým zdrojem tuku jsou například oříšky, oříšková másla, olivový olej, avokádový olej, kokosový olej, přepuštěné máslo ghí nebo avokádo.

Kromě rostlinných zdrojů tuků samozřejmě část jídelníčku mohou tvořit také živočišné zdroje, které by však neměly převládat. Jde například o tučné ryby, tučnější maso, sýry či vejce.

Zdroj:
https://fitmaliny.cz/