Pohyb je klíčem k hubnutí

Základní podmínkou hubnutí je kalorický deficit, tedy to, že více energie vydáme, než přijmeme. Bez změny životního stylu se samozřejmě neobejdeme. Musíme mnohem zodpovědněji přemýšlet nad tím, co jíme a jak (a jestli vůbec) se hýbeme.

Zdroj: Youtube

Nicméně malé změny mohou být motivujícím způsobem, jak nakonec k tolik potřebnému přehodnocení vlastních návyků dospět. Je totiž potřeba si klást udržitelné cíle, které dokážeme krok po kroku naplnit.

Ke spalování kalorií vede konkrétně fyzická aktivita. Proto je nutné přemýšlet, jak ji začlenit do svého denního režimu. Pro začátek můžete využít mnohem přirozenější pohyb, než je cvičení v posilovně. Stačí i obyčejná chůze.

Ostatně vypovídá o tom i toto srovnání:

Při stání se spaluje více kalorií než při sezení (186 kalorií oproti 139 kaloriím).
Při chůzi v mírném tempu se spálí více kalorií než při stání (324 kalorií oproti 186 kaloriím).
Při rychlé chůzi se spálí více kalorií než při chůzi ve středním tempu (371 kalorií oproti 324 kaloriím).

Co z toho vyplývá? Že vám pomohou i malé změny: při telefonování neseďte, ale stůjte. Z tramvaje vystupte o zastávku dříve a dojděte do práce pěšky. Nejezděte výtahem, ale vyšlápněte si poctivě „po svých“ schody.

Omezte používání elektroniky

Značným způsobem k pasivnímu životnímu stylu přispívá hlavně elektronika. V první řadě jde o televizi. Ideální je, pokud dokážete její sledování omezit a najít si aktivnější zábavu, nejlépe sport. Nechcete se vzdávat oblíbených programů? Můžete zkusit cvičit při jejich sledování.

Co se týče počítače, je snadné se do činnosti „zabrat“ a od stolu tak nevstávat řádově hodiny. Zejména pokud u něj pracujeme, nemůžeme se PC jednoduše vyhnout. Technologie ale můžete využít i ke svému prospěchu: nastavte si na mobilu upomínku, která vám připomene, že každých 30 minut máte vstát.

Začleňte do svého života znovu přirozený pohyb

Přirozeně motivující k pohybu jsou běžně vykonávané aktivity. Zvažte tak, zda se opravdu nezbytně musíte spolehnout na dovážkovou službu. Do obchodu můžete jednoduše dojít.

Zahradní traktor je na čase opět vyměnit za méně komfortní, ale fyzicky na obsluhu náročnější klasickou sekačku. V zimě zase určitě nepotřebujete sněhovou frézu, ale na bílé „nadělení“ se můžete vrhnout s lopatou.

A pozor, k přirozeným pohybovým aktivitám počítají experti i ty v ložnici. Došli totiž k pozoruhodnému zjištění, že ženy spálí během průměrného sexu 69 kalorií, zatímco muži až 100.

Dopřejte své domácnosti i autu generální úklid

Synonymem fyzické aktivity je pro nás především sport. Velmi dobře však ke spalování nadbytečných kilogramů pomůže i úklid.

Věděli jste, že pokud se mu budete doma věnovat po dobu pouhých 25 minut, můžete u toho spálit dokonce 100 kalorií? Pro údržbu vašeho auta to platí podobně. Jestliže ji pojmete opravdu zodpovědně i s navoskováním, může vás to „stát“ 300 až 500 kalorií.

Bonusem ke spáleným kaloriím a úbytku kilogramů bude navíc i dobrý pocit z odvedené práce. A ve výsledku i radost z toho, že prostředí kolem vás je upravené.

Udržujte si motivaci pomocí hudby nebo audioknih

Ideální samozřejmě je, pokud vyrazíte ven se hýbat cíleně, ať už půjde o „obyčejnou“ procházku, nebo návštěvu fitness. Zase tak úplně se vám nechce? Motivovat vás může hudba.

Ta odvede vaši pozornost a přestanete tak přemýšlet nad tím, že vás pohyb vlastně příliš nebaví. Navíc pokud si vyberete skladby dynamické, můžete zvýšit intenzitu zátěže, aniž byste si to uvědomovali. Jednoduše například půjdete rychleji.

Podobně fungují také audioknihy. Studie Pensylvánské univerzity zjistila, že cvičenci chodili do posilovny dokonce o 50 % častěji, když měli některou z nich po ruce.

Motivujte se i s pomocí ostatních

Pokud se potřebujete hýbat, jednoduše se zeptejte, zda budou vaši přátelé ochotni jít do toho s vámi. Přemluvte kamarádku, ať s vámi vyrazí běhat, domluvte se s kolegou, že si půjdete společně zahrát squash.

I skupinový pohyb je skvělý: Zorganizujte s partou přátel volejbalový turnaj nebo při příštím setkání navrhněte, že se místo v místní restauraci raději sejdete u někoho doma a zahrajete si některou z pohybových videoher.

Máte-li děti, ať už se jedná o potomky nebo vnoučata, motivace k pohybu je v tomto směru jednoduchá: vezměte je na kola nebo do bazénu. Určitě navíc můžete nabídnout kamarádce či sousedce, že jí syna či dceru na chvíli pohlídáte. Maminka si odpočine a vy budete mít pohyb navíc.

Pořiďte si psa

Ačkoli se vám to může zdát jako úsměvné přirovnání, podobně jako děti vás k pravidelnému pohybu přiměje zaručeně i pes. Zvíře procházky potřebuje, navíc je vyžaduje pravidelně. A to samozřejmě jako pohybovou aktivitu klasifikovat lze.

Společně trávený čas navíc můžete proměnit v aktivní. Můžete si samozřejmě prostě hrát, váš mazlíček zaručeně uvítá jakýkoli druh vaší pozornosti. Věnovat se společně ale máte možnost přímo i celé řadě psích sportovních disciplín, jako je dogdancing nebo canicross.

O kolik kalorií vás může taková aktivita připravit? Odborníci došli k závěru, že pouhých 10 minut denně hraní s vaším psem při mírné úrovni intenzity vám pomůže spálit dokonce více než 15 000 kalorií za rok.

Zdroje: