Pomůcky ve fitness – jsou opravdu nutné?

Pomůcky ve fitness – jsou opravdu nutné?
Při vstupu do některých fitness center můžeme získat dojem, že nutně potřebujeme všechny možné pomůcky, které se při cvičení hojně využívají, ať už se jedná o jednoduché, nebo náročné cviky. V tomto článku si řekneme něco o těch vůbec nejčastějších. Používají je většinou vyspělí cvičenci, ale mnohdy i začátečníci. Dozvíte se, jaké jsou jejich výhody, nevýhody a zda je jejich pořízení vůbec nutné. 

Bederní opasky

Jednou z nejpoužívanějších pomůcek ve fitness je jednoznačně bederní opasek. Využívá se zejména v silovém tréninku ke stabilizaci a opoře bederní páteře při zvedání těžkých vah. Setkáme se s ním například při provádění dřepů, mrtvých tahů a dalších silových cviků. Někteří jedinci nosí opasek i při jiných cvicích, což ztrácí svůj význam. Základní chybou při využívání opasku je jeho maximální utažení, čímž cvičenec získá falešný pocit stability páteře. Stažením žeber a oblasti břicha totiž zabráníme aktivitě svalů podílející se na trupové stabilizaci.

Opasek by měl být utažen tak, aby umožnil maximální možný nádech do hrudního koše i břicha – tímto procesem je vytvořena žádoucí opora páteře. Největší smysl dává užívání opasku při extrémním silovém tréninku, kdy se předpokládá, že cvičenec je technicky vyspělý, bez svalových dysbalancí a jeho pohybový aparát je na zátěž zvyklý. Určitě by neměl být využíván k eliminaci bolestí zad, protože jím neřešíme příčinu bolestí. 

 

Rukavice

Fitness rukavice lze rozdělit na ty s fixací zápěstí a bez fixace, které končí před zápěstím. Jsou používány převážně k tomu, aby se zabránilo proklouznutí činek, os nebo adaptérů ke kladkám, a tím se eliminovalo riziko poranění. Dalším důvodem je omezení rohovatění kůže a tvorbě mozolů. To je ovšem na zvážení, protože se mozoly často tvoří i při použití rukavic. Co však nelze opomenout – řada lidí ráda rukavice nosí, protože se vyrábějí v různých vzorech a tvoří hezký módní doplněk.

Pokud bychom chtěli rukavice využít, tak je třeba si dát pozor na rukavice s fixací zápěstí. S takovými rukavicemi sice získáme pocit zpevněného zápěstí, ale popravdě tím zápěstí spíše ochabuje. Je důležité se naučit zápěstí zpevnit vlastními silami a posilovat jej přirozeným úchopem.

 

Trhačky

Jak si lze představit trhačky? Jedná se o smyčku kolem zápěstí, kde se zbývající část omotá kolem osy činky, dlouhé osy nebo tyče. Princip spočívá v tom, že trhačky umožňují udržet v rukou i mnohem větší váhu. Je ovšem důležité se soustředit na kontrolovaný úchop, což znamená, že celková váha zátěže by neměla spočívat pouze v tahu na zápěstí. Mají smysl při silovém tréninku, ale nedoporučuje se je využívat po celou dobu cvičení, aby nedocházelo k postupnému oslabení přirozeného úchopu.

 

Bandáže

Pokud pomineme bandáže, které se využívají v období rehabilitace po úrazu, tak ve fitness se můžeme setkat s bandážemi v rámci silového tréninku. Princip je ovšem stejný, primárně jde o zpevnění. Na bandáže narazíme především v silovém tréninku, kde se používají ke zpevnění určitých kloubů, aby byly odolnější vůči vysokým vahám.

Nejvíce se bandážují kotníky a kolena. V silovém tréninku tedy do určité míry mají bandáže své opodstatnění, ale obdobně jako trhačky není vhodné je užívat po celou dobu cvičení. Při jejich dlouhodobém užívání dochází naopak k narušení stability kloubu, neboť svaly okolo fixovaného kloubu nejsou nucené pracovat.

ZAVŘÍT REKLAMU
Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.