Trik č. 1: Na večírek nechoďte hladová

Pokud to je možné, najezte se alespoň trochu před večírkem či návštěvou. „Tím se vyhnete tomu, že se vrhnete na jídlo a zhltnete vše, co vidíte,“ radí Markéta. Pokud nemáte hlad, ale jen chuť, snáz zkorigujete svoje chutě i množství dobrot. Platí totiž, že žádné jídlo není zakázané, ale všeho s mírou.

Další epizodu podcastu si poslechněte ZDE:

Trik č. 2: Neplácejte jedno přes druhé

Pokud už berete návštěvu nebo večírek jako příležitost se v klidu najíst, skládejte si jídlo na talíř (klidně jen pomyslný ve své hlavě) podle běžného pravidla ¼ bílkovina, ¼ komplexní sacharidy a polovina zeleniny. Začněte zeleninou, naopak sladké si dejte až na konec. Pozor na průběžné ujídání: zatěžuje trávení a je velmi snadné ztratit kontrolu nad množstvím toho, co sníte. Ideálně dodržujte mezi jídly dvou až tříhodinovou pauzu.

Trik č. 3: Pozor na alkohol

Jedním problémem jsou skryté kalorie. Jak to s nimi je?

  • Bílé víno: asi 500–600 kJ na 2 dcl
  • Sedmička vína: cca 2000 kJ
  • Červené víno: 680 kJ na 2 dcl.
  • Dvě piva: energetická hodnota večeře
  • Osm piv: celodenní energetický příjem

Řešením mohou být nealkoholické nápoje. „Záleží samozřejmě na typu nápoje. U sladkého vaječňáku se bude alkoholická verze lišit od té nealkoholické jen kJ z alkoholu, ale pořád to bude kalorická pecka. Ale třeba u sektu má běžný brut 76 kcal na jedno deci, zatímco sekt bez alkoholu jen 27 kcal. Dobrou volbou může být i řemeslně vyráběný nealkoholický cider nebo limonády s kombuchou,“ doporučuje Markéta Chýňavová. Osobně se přiklání spíš k rozumnému pití – jedna sklenička vína či sektu vám neublíží. Na koktejly ale pozor, jsou často sladké a nabité prázdnými kaloriemi.

Druhým problémem je, že s alkoholem roste chuť – málokdy zůstane u jedné skleničky, navíc by to chtělo něco na zub. Zároveň se snižuje efektivita trávení, protože játra mají plné ruce práce s odbouráváním alkoholu. „Bohužel to tím večerem nekončí. Druhý den budete mít pravděpodobně opět ‚nezdravé‘ chutě… a tak to jde stále do kola. Takže pití alkoholu ve větším množství, než je 1,5 – 2 deci vína pro ženu a 400 ml pro muže se u hubnutí určitě nedoporučuje,“ shrnuje Markéta.

Trik č. 4: Řídím! Cukroví si dám ráno!

V některých společnostech může být problém odmítnout pití nebo jídlo. Typicky se na bujarých večírcích nesetkáte s pochopením, že nepijete, a mnoho žen si netroufá odmítnout spořádat vše, co naservíruje na stůl třeba tchýně. „Na večírku řekněte, že řídíte. Tchýni se zase klidně svěřte, že se snažíte nepřibrat, nebo ji poproste, aby vám cukroví zabalila s sebou, že si ho dáte ráno ke snídani,“ doporučuje vhodné strategie Markéta.

Trik č. 5: Nejezte a nepijte, když nechcete

Pokud byste si dala jen ze slušnosti, abyste se nedotkla hostitele, dovolte si odmítnout. Není třeba rovnou celému osazenstvu oznámit, že nebudete jíst a pít a pro jistotu to ještě několikrát zopakovat. Můžete říct, že si dáte později, že se obsloužíte sama nebo naložené jídlo prostě nedojezte a odložte. Skleničku odložte a nehlaste se k ní, případně si ji nechte poloplnou v ruce jako alibi „já ještě mám“. Jakmile ji dopijete, může se stát, že obratem dostanete další. Podívejte se na to i z druhé strany: teď máte sníst či vypít něco, co nechcete a třeba vám to ani nechutná, přitom byste si ráda dala něco jiného, z čeho budete mít mnohem větší radost. Vyplatí se to?

Zdroj: