Odhalit zdroj, jehož autor si dal tvůrčí svobodu s vědou o cvičení a nabídl interpretaci, která nakonec pošle dobře míněného čtenáře na cestu zmatku, nevyžaduje žádné úsilí. Mýty o fitness obvykle začínají zrnkem nedorozumění a spirálovitě se stávají pokyny „jak na to“ s velmi pochybnými zdůvodněními a nepodloženými tvrzeními.

Zdroj: Youtube

Fitness mýtus: Pokud ženy vzpírají, budou „objemné“.

Pravda: Nic nemůže být dále od pravdy! Ženy mohou a rozhodně by měly zvedat těžké váhy, a to zcela bez strachu, že se stanou něčím víc než zdravým, pevným a silným. Všimněte si, že tyto vlastnosti nejsou synonymem pro „objemný“. Jednou ze základních složek pro růst svalů je testosteron, což je hormon, který se vyskytuje ve vysokých koncentracích u mužů, ale ne tolik u žen (ženy mají testosteron, ale ne v hladinách přítomných u mužů). Zatímco některé ženy jsou náchylné k rozvoji významného svalového tonusu a velikosti, není tomu tak u všech. Ženy postrádají chemický proces potřebný k „hromadění“ bez extrémních tréninkových objemů, přísných dietních návyků a případné suplementace.

Fitness mýtus: Pokud se silový trénink zastaví, svaly se promění v tuk.

Pravda: První věc, kterou potřebujete vědět, je štíhlá tkáň (svaly) a neštíhlá tkáň (tuková/tuková) jsou zcela oddělené materiály s různými biochemickými strukturami, rychlostmi metabolismu a funkcemi. Pokud jedinec (to platí pro muže i ženy) přestane zvedat činky a přijme sedavý způsob života, štíhlá tkáň bude atrofovat (zeslabit) a zmenší se. Svaly se nebudou a nemohou proměnit v tuk. Klidový metabolismus se však zpomalí v důsledku snížení svalové hmoty, protože svalová tkáň je metabolicky aktivnější než tuková tkáň.

Fitness mýtus: Cvičení v zóně spalování tuků vám pomůže zhubnout.

Pravda: Tenhle mýtus je taková polopravda. Samozřejmě že „zóna spalování tuků“ skutečně existuje (je to bod, kdy se lipidy používají jako primární zdroj paliva). Lipidy jsou obecně využívány v klidu (včetně spánku) a při činnostech s velmi nízkou intenzitou. I když to může být pravda, při činnostech s nižší intenzitou se spálí méně kalorií. Ve skutečnosti je počet spálených kalorií v této „zóně“ příliš nízký na to, aby zahájil (nebo udržoval) hubnutí. Pokud je vaším cílem hubnutí, je žádoucí aktivita vyšší intenzity. Celkovým cílem by mělo být zvýšení srdeční frekvence a spálení značného množství kalorií.

Pamatujte, že úspěšné strategie hubnutí jsou spojením fyzické aktivity, zdravé výživy, hormonální rovnováhy a pozitivních změn v životních návycích.

Fitness mýtus: Žádná bolest, žádný zisk

Pravda: Bolest by se neměla používat k měření toho, zda jste měli efektivní trénink. Na jedné straně může indikovat opožděný nástup svalové bolesti (DOMS). Na druhé straně to může být známka toho, že se vaše svalová tkáň roztrhla. Cvičení s opakovanými pohyby může trhlinu ve skutečnosti zhoršit, což časem vede k vážnějšímu zranění.

DOMS může trvat až 48 hodin poté, co dokončíte rutinu a vaše tělo se nakonec přizpůsobí. Pokud však bolest běžně ignorujete nebo ji protlačujete, vaše svaly jsou pravidelně napjaté nebo máte problémy s pohyblivostí, možná budete muset ustoupit nebo dokonce tento pocit řešit lékařskou pomoc.

Fitness mýtus: Více potu znamená lepší trénink

Pravda: I když z vás pot bude pravděpodobně při intenzivním tréninku kapat, je třeba vzít v úvahu další faktory – například podmínky, ve kterých cvičíte. Pot se totiž vyskytuje ve snaze regulovat vnitřní teplotu vašeho těla. A i když se může zdát, že když se potíte, tak vaše tělo spaluje více kalorií, tak to bohužel pravda není.

Výživový mýtus: Jezte více bílkovin, vylučte tuky a sacharidy

Pravda: Diety, které nulují jeden protein a zároveň omezují sacharidy a tuky, nejsou tak účinné, jak si možná myslíte. I když nechcete primárně konzumovat rafinované sacharidy a nasycené tuky, bílkoviny nejsou řešením všeho – ani příslibem pro hubnutí. Ve skutečnosti může konzumace nadměrného množství bílkovin zvýšit riziko srdečních onemocnění a obezity.

Několik zdravotních trendů povzbudilo průměrného člověka, aby se zcela vyhnul sacharidům a tukům, s příslibem hubnutí. Sacharidy poskytují energii a jsou cenným zdrojem paliva, ale ne všechny sacharidy mají stejnou hodnotu. Pro tento účel se doporučuje upřednostňovat komplexní sacharidy, včetně ovoce, fazolí a hnědé rýže.

Pokud jde o tuky, pro funkci mozku jsou klíčové polynenasycené a mononenasycené tuky. Spíše, než držet se striktně nízkotučné diety můžete získat zdravé tuky prostřednictvím zdrojů, jako je avokádo, olivový a kokosový olej, chia semínka a další potraviny s omega-3 mastnými kyselinami.

Výživový mýtus: Detox pomáhá k rychlému hubnutí

Pravda: V průběhu let tento fitness mýtus podnítil mnoho očistných šťáv. Zatímco přerušovanému půstu je v poslední době věnována větší pozornost, odstranění pevných potravin z vaší stravy může dlouhodobě ovlivnit váš metabolismus. Zejména když cvičíte s konkrétními fitness cíli, může to zpomalit váš metabolismus, což způsobí, že se vaše váha ustálí a vaše tělo se bude držet zejména tuku, protože se přepne do režimu šetření energie.

Zdroje: