Mýtus nízkokalorických diet zbořen

Zapomeňte na diety. Soustřeďte se na kvalitu. David Ludwig radí dívat se na stravu jako na celek.
Zapomeňte na kalorie. Soustřeďte se na kvalitu. Nechte tělo udělat zbytek. Tak by se daly shrnout tři základní doporučení, které svým čtenářům předává David Ludwig v knize Máte stále hlad?   

„Ačkoli může láhev CocaColy obsahovat stejné množství kalorií jako hrst vlašských ořechů, rozhodně nemají stejný účinek na metabolismus,“ zdůrazňuje americký endokrinolog a badatel David Ludwig a namísto počítání kalorií radí dívat se na stravu jako na celek. Hormony, chemické reakce, a dokonce i činnost genů se po každém jídle radikálně liší a vše závisí na tom, co jsme snědli.


Lidé s nadváhou až příliš často slýchají: „Je to tvá vina, že jsi tlustý,“ jako by snad nadbytečnou váhu dokázali jednoduše odstranit jen silou vůle. Harvardský profesor David Ludwig má jasno – za tlusté pasy a obezitu může více než cokoli jiného doporučení nízkotučné stravy. Na základě předpokladu, že všechny kalorie jsou stejné, výživoví poradci radili vyhýbat se tuku, protože obsahuje dvakrát víc kalorií než ostatní živiny.


Omyl nízkotučné stravy


Namísto tuku potravinová pyramida navrhovala sytit se sacharidy v podobě 6–11 porcí chleba denně, cereálií, krekrů, dietních pufovaných chlebíčků, těstovin a jiných obilných vysoce průmyslově zpracovaných produktů. K tomu se přidal potravinový průmysl se svými light a dietními potravinami, ‚zdravými‘ cereáliemi, müsli tyčinkami a všemi těmi zázračnými potravinami a nápoji v prášku na hubnutí, které se dají dobře prodat, protože si spolu s nimi kupujete i vidinu snadného zhubnutí. A na obezitu bylo zaděláno.


Jsme závislí na cukru


„Vysoká hladina inzulinu způsobená zpracovanými sacharidy vede k tomu, že tukové buňky nasávají příliš mnoho energie a nezbývá dostatek pro potřeby těla. Když energie v krvi dojde, mozek spustí výstražný systém vedoucí k hladu a nezvladatelným chutím,“ vysvětluje Ludwig mechanismus závislosti na vysoce průmyslově zpracovaných sacharidech, který podle něj stojí za nadváhou a obezitou, inzulinovou rezistencí, diabetem 2. typu, vysokou hladinou triglyceridů v krvi i jinými zdravotními problémy. Jsou to naše porouchané tukové buňky, které nás drží v šachu, nikoli tuk ve stravě.


Řešení neustálého hladu: přeprogramujte tukové buňky


Autor doporučuje vyloučit průmyslově zpracované sacharidy. Předkládá třífázový dietní plán, který cílí na zdroje přibírání – na tukové buňky zaseknuté ve fázi, kdy nadměrně ukládají zásoby energie. Drastické omezení sacharidů sníží hladinu inzulinu a zmírní chronický zánět. Můžeme tak pomocí změny jídelníčku přeprogramovat tukové buňky, aby nadbytečnou energii uvolňovaly. Když to nastane, zmizí pocit hladu a neodolatelné chutě, metabolismus se zrychlí a vy přirozeně zhubnete.

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.