Proč jde mužům hubnutí líp

Muži díky chromozomové kombinaci XY produkují více pohlavního hormonu testosteron. Ten kromě reprodukce ovlivňuje rozvoj svalové hmoty a pomáhá redukovat tuk. Muži tak mají díky vyššímu podílu svalů přirozeně i vyšší hodnotu bazálního metabolismu. V praxi to znamená, že v klidovém režimu spalují více kalorií než ženy. Jednoduše platí rovnice, čím více svalů tím více vydané energie. Dalším důvodem, proč je pro muže hubnutí snazší je, že se nepokouší v průběhu života držet nesmyslné, i když lákavé diety. Díky tomu že nepodstupují často drastické a jednostranně zaměřené diety, nemají zpomalený metabolismus tak jako my. Podle některých průzkumů drželo v ČR dietu alespoň jednou za život téměř 80 % žen, zatímco mužů bylo jen 40 %. Navíc je běžné, že mnoho z nás začíná držet diety od puberty nebo od mládí, takže jich za život stihneme vyzkoušet hned několik.

Zdroj: Youtube

Zdá se, že muži svoji postavu tolik neřeší. Muži také nepodstupují těhotenství a mateřství spojené s kojením i když někteří z nich pár "poctivých" kil během tohoto období přibírají solidárně s partnerkou. Pokud má žena dětí více, zdá se, že je v "nevýhodě" hned několikrát. Muži také většinou lépe, než ženy odolávají stresu a tolik nepodléhají emočnímu jezení, které se objevuje při negativních emocích. Emoční jezení bývá vyprovokované stresem nebo stavy úzkosti charakteristickými spíš pro ženy než pro muže. Další výhodou ve prospěch mužské populace je, že na ní společnost soustavně nevyvíjí tlak na krásu a celkový vzhled jaký zažíváme prostřednictvím médií a reklamy každý den my. Oproti ženám, na kterých leží více povinností s obstaráváním domácnosti a dětí si muži navíc dokážou najít více času na pravidelné sportování. Zejména cyklistika a běhání se pak stává jejich koníčkem. Nespravedlivě vypadá i to, že k hubnutí jim často stačí vyřadit pivo a uzeniny. Když k tomu přidáme ochotu jíst dostatek bílkovin, zdá se, že hubnutí je pro ně opravdu snazší.

Jak hubnou muži?

Tím, že se hodně mužů zaměřuje na budování svalů nebojí se konzumace bílkovin, které pomáhají k jejich růstu a regeneraci. Proto mezi muži často nalezneme příznivce paleo stravy, inspirované stravou našich předků, v níž jsou bílkoviny hojně zastoupeny. Oblíbené může být i ketogenní stravování postavené na hlavním zdroji energie z tuků. Jestliže muži doplní vhodný jídelníček sportem (ideálně kombinací silového a aerobního pohybu), mají z poloviny vyhráno. Oproti ženám muži nemívají problém začít chodit do fitka a "zvedat činky". Naopak se to stává jejich zálibou. Ohrozit jejich snažení může pití piva. Právě pivo jsou zvyklí si dávat i po sportovní aktivitě jako ideální iontový nápoj. Další brzdou může být nadměrné holdování tučným masům a uzeninám. Pokud mají muži stresující zaměstnání, mohou mít sklon k ukládání viscerálního (útrobního) tuku, ačkoliv se jinak zdají být celkem štíhlí. Jeho hodnotu výrazně ovlivňuje stresový hormon kortizol. Ukládání viscerálního tuku může mít na svědomí také již zmíněná láska k pivu a konzumace tučných jídel. Tuk se následně hromadí v dutině břišní a vytlačuje břišní stěnu vzhůru. Toto tvrdé vypouklé břicho obvykle nazývané pivním pupíkem může být pro muže opravdovou zdravotní hrozbou. Viscerální tuk je metabolicky aktivní a rizikový je pro obě pohlaví hlavně kvůli možnosti onemocnění cukrovkou druhého typu a kardiovaskulárním onemocněním. Dobrou zprávou je, že jeho nadměrného množství je možné se díky pravidelnému pohybu a zdravému jídelníčku celkem snadno zbavit.

Zdá se, že muži k úspěšnému hubnutí potřebují i nás. Ženy totiž v rodině většinou zajišťují nákupy a vaří, takže jsou pro muže v přípravě jídel vítanou podporou. Je běžné, že nám doma předají seznam zdravých potravin nebo jídelníček zpracovaný výživovým poradcem, čímž nás činí za změny ve stravování a redukci váhy tak trochu spoluzodpovědné. Muži potřebují k hubnutí jasné instrukce a pravidla. Čím jednodušší, tím lepší. Typické je, že jim nevadí jíst po nějakou dobu stejné potraviny nebo podobná jídla. Méně ulítávají na nevhodných potravinách a bývají důslednější než ženy.

Jak hubnou ženy?

Ženy častěji, než muži inklinují k redukčním dietám s omezeným kalorickým příjmem. V jídelníčku šetří tuky, cukry nebo obojí. Přibližně ve stejné míře jako muži praktikují low-carb stravování založené na nižším příjmu sacharidů. Mezi ženami je více než v mužské populaci oblíbené vegetariánské nebo veganské stravování. I když je k tomu často vedou spíš etické než zdravotní důvody. Při redukčních dietách mívají ženy tendenci snížit si svůj kalorický příjem tak moc, že se mohou dostat až na hodnoty bazálního metabolismu. Narušený metabolismus a stagnující váha i při tak nízkém energetickém příjmu bývá výsledkem držení mnoha nesmyslných diet.

Stejně jako u mužů může být dalším ohrožením úspěšného hubnutí konzumace alkoholu nejčastěji v podobě pár sklenek vína. Alkohol nejen brzdí hubnutí a stírá zábrany, ale povzbuzuje i naše chuťové pohárky bohužel ke konzumaci potravin bohatých na sacharidy a tuk.

Klasikou bývají i odpolední chutě na sladké. Dezert či sušenka po obědě nebo k odpolední kávě navozuje falešný pocit pohody nebo odměny za náročný den. Překazit hubnutí může kromě stresových situací kompenzovaných "zakázaným" jídlem i nedostatek sebevědomí a nedůvěra v sebe sama. Nevěříme si, že se nám tentokrát konečně podaří zhubnout. Nezvládnutí "diety" pak vede k výčitkám. Právě pocit viny a přílišná sebekritika nás mohou dovést se slovy "stejně je to už jedno" k záměrnému přejídání se. Další dny následuje snaha energetický příjem razantně snížit nebo "začít znovu" a "vyrovnat" tak předchozí hodování, což se obvykle stejně nepodaří. A tak to jde stále dokola.

Dalším úskalím je touha nás žen zhubnout hned – ideálně do plavek. Jako bychom zapomněli, jak dlouho jsme nechtěná kila nabírali. Určitě to nebylo šest týdnů, které nás dělí od dovolené, svatby, závodů. Ženám se usazuje tuk nejčastěji v oblastech boků a stehen zvláště, pokud mají postavu typu hruška. S poklesem hladiny hormonu estrogenu, který s sebou přináší menopauza, mohou později začít ukládat více tuku kolem břicha, a to i ženy, které byly před menopauzou velmi štíhlé. Stejně jako u mužů platí, že je snazší "zbavit se" viscerálního tuku ohrožující naše zdraví než podkožního, jež nám vadí spíš z estetických důvodů.

Šance se vyrovnávají

Jakkoliv se může zdát, že muži jsou v určitých obdobích z pohledu úspěšného hubnutí zvýhodněni, je jisté, že s přibývajícím věkem a hormonálními změnami se naše šance na štíhlou postavu vyrovnávají. Mužům začíná přibližně od třicátého roku života ubývat pohlavní hormon testosteron, takže je pro ně budování aktivní svalové hmoty o malinko náročnější. Období andropauzy u mužů (i když se o ni tolik nemluví) a menopauzy u žen je z mnoha důvodů náročné pro obě pohlaví. Svalová hmota ubývá, metabolismus se postupně zpomaluje. Ať už se nacházíte v jakémkoliv období života, je výhodné spojit síly a pustit se do zdravého hubnutí společně. Jen pozvolné hubnutí s rozumnou úpravou jídelníčku, zavedením vhodných pohybových aktivit a fixací nových návyků může přinést kýžené, a hlavně trvalé výsledky.

Zdroje: