Premium obsah

Cvičíte pravidelně? Po 4 až 8 týdnech změňte přístup. Posunete se dál rychleji

4 známky toho, že je čas změnit styl cvičení
Pokud jde o cvičení a celkově fitness, tak mít svůj standardní režim či se držet konkrétního návyku je skvělá věc, protože jakákoli forma pravidelné fyzické aktivity vám přinese nespočet výhod, a je to rozhodně lepší než pouze sedět na gauči a koukat na televizi. Nicméně, pokud jde o dosažení vašich vysněných výsledků ve cvičebním programu, tak zůstat u cvičení, která dodržujete už delší dobu, se může obrátit proti vám. Dnes proto přinášíme článek, v němž vám povíme něco málo o fyziologii těla, a také o tom, kdy je nejvyšší čas obměnit váš trénink.

Fyziologie těla a fyzická aktivita – jak se tělo začne přizpůsobovat

Adaptační syndrom popisuje a ukazuje, jak se fyziologie těla velmi rychle přizpůsobuje fyzické námaze – jako je například právě cvičení. Při zahájení nového cvičebního programu či tréninku nastává počáteční fáze, kdy tělo během jednoho až tří týdnů rozpozná, že je aplikován nový stimul. Následuje adaptační fáze v délce čtyř až šestnácti týdnů, kdy se tělo adaptuje na podnět a stává se tak efektivnější při jeho provádění. Nakonec po dvanácti až šestnácti týdnech se tělo dostává do fáze, která se nazývá fází vyčerpávající, když již stimul nemá na tělo významnější účinek. To je jeden z hlavních důvodů, proč prvních několik týdnů nového cvičebního tréninku může být pro vás velmi náročné a zapříčinit, že vás druhý den budou bolet svaly. Jakmile budete ve cvičení nadále pokračovat, vaše tělo se bude stále přizpůsobovat a díky tomu se cvičení pro vás stane snadnějším, což samozřejmě také znamená, že vaše svaly budou i méně bolet. Fyziologie lidského těla je tedy vysoce přizpůsobivá jakémukoli cvičebnímu podnětu, který je na něj kladen patřičně náročným způsobem. Cvičení, které je příliš intenzivní, nebo se zvyšuje obtížnost příliš rychle, může přetížit tkáně a způsobit zranění. Na druhou stranu opakované provádění stejného cvičení by mohlo vést ke stagnaci, kdy již nedochází k žádným fyziologickým změnám.

Zdroj: Youtube

4 známky toho, že je načase změnit cvičební program:

1.     Vaše tělo stagnuje a vy nevidíte výsledky

Přestanete hubnout, přestanete sílit nebo vaše síla neroste tak, jak byste očekávali. Jedna definice šílenství je provádět stejnou akci opakovaně, ale očekávat jiné výsledky. To rozhodně platí pro cvičení, protože opakování stejného cvičebního postupu by mohlo způsobit stagnaci, kdy se tělo přizpůsobilo stimulu. Ať už je příčina jakákoli, kdykoli máte pocit, že jste uvízli ve vyjetých kolejích a neděláte žádný pokrok, je čas změnit trénink a zkusit něco jiného.

2.     Začnete postrádat motivaci

Dalším znamením, že je čas na změnu, je, když bojujete s hledáním motivace jít do posilovny nebo začít cvičit. Každý má občas problém zvednout se a jít, ale často se stává, že když se převléknete do sportovního oblečení nebo vejdete do dveří posilovny, rázem alespoň malá motivace přijde. Pokud se však přistihnete, že se den za dnem svého plánovaného cvičení opravdu děsíte – možná je na čase, abyste zkusili něco jiného a nového, protože s největší pravděpodobností úspěšně dokončíte cvičení, na které se těšíte.

Pokud vás už nebaví silový trénink, tak vyzkoušejte trénink s vlastní vahou nebo HIIT. V případě, že vás už nebaví běžecký pás, vyzkoušejte jinou formu kardia – sedněte na kolo nebo vyzkoušejte skupinovou lekci.

3.     Cvičení zaplavila nuda

Stereotyp je hrozná věc. Dělat stále to samé znovu a znovu vás po čase začne nudit. Pokud si začnete plánovat jiné aktivity než cvičení, může to být proto, že vás vaše cvičení už nenaplňuje. Řešením může být tak jednoduché vyzkoušení nového vybavení. Pokud například obvykle používáte stroje, zkuste volné závaží. Pokud třeba používáte volné váhy, vyzkoušejte cvičení s vlastní vahou a TRX. Pokud obvykle děláte kardio na eliptickém trenažéru, vyzkoušejte jiný stroj nebo rotujte mezi třemi různými stroji, abyste do svého programu vrátili rozmanitost.

4.     Pociťujete bolest

Vysoce intenzivní cvičení s minimálním odpočinkem a časem k regeneraci může vést k přetrénování. To vás taky může pěkně otrávit. Z tohoto důvodu věnujte vždy dostatečný čas odpočinku, který je zejména při cvičení velmi důležitý! Pokud provádíte neustále stejný trénink, a cítíte bolest, je nejvyšší čas navštívit lékaře, abyste se ujistili, že nemáte žádný zdravotní problém.

Jak často bychom měli měnit svůj cvičební program?

Na to bohužel není jednoznačná odpověď. Pokud zvedáte závaží nebo poprvé zkoušíte novou formu kardia, je dobré tuto novou dovednost důsledně procvičovat několik týdnů, abyste zkrátka uzamkli svou formu a zdokonalili pohyby. Naučit se novou dovednost nebo pohybový vzorec je ze své podstaty náročné, ale cvičením se zlepšíte a vaše tělo se začne přizpůsobovat, jakmile to pro něj bude méně obtížné. Většina odborníků se shoduje, že byste měli změnit svůj program každé 4–8 týdnů, abyste zabránili nudné rutině a nadále viděli pokrok směrem k vašim vytyčeným cílům.

 

 

Zdroje:

Ikona
Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.