Jídelníček pro návrat do formy po Vánocích

Po vánočním hodování je na místě trochu odlehčit jídelníček.
Zdroj: Ekaterina Markelova / Shutterstock.com
Po vánočním hodování je namístě trochu odlehčit jídelníček. Na diety ale raději zapomeňte. Venku je zima a vy teď potřebujete tělo zahřát a dodat mu živiny. Uvařte si jídla, která vás nabijí energií, kila už půjdou dolů sama.

Nejlíp tělu odlehčíte, když na chvíli zcela vyřadíte bílou mouku a rafinovaný bílý cukr. Omezit radíme i nekysané mléčné výrobky (v menší míře si v jídelníčku můžete ponechat bílý jogurt či tvaroh) a uzeniny.

Ráno je potřeba metabolismus nastartovat a tělo zahřát, snídejte tedy hlavně obilné kaše s kořením. K obědu a večeři si dávejte polévky, omáčky, jídla vařená v jednom hrnci a pečené či zapečené pokrmy. Zahřejí vás a posílí váš zažívací oheň. Naopak vynechejte velké mísy syrové zeleniny. Ta totiž ochlazuje a v zimě ji tělo špatně tráví.

Právě teď více než jindy platí zásada, že jídlo musí být hlavně dobře stravitelné. Stravitelnost zlepšíte, když suroviny uvaříte a přidáte k nim koření (zázvor, skořici, kari, koriandr, kmín...). Pokud jste zdraví, můžete i fritovat a obalovat maso a zeleninu v tempuře.

Vhodné jsou mořské a sladkovodní ryby. Z obilovin pak hlavně pohanka, oves, ječmen, jáhly a rýže (nejlépe kulatozrnná). Zařaďte také více luštěnin. Všechny druhy fazolí (zejména fazole adzuki) posilují ledviny a jsou skvělým rostlinným zdrojem bílkovin. V kombinaci s rýží nahradí maso.

Den 1

Snídaně

teplý neslazený čaj, vařená pohanka, jablka dušená se skořicí a hřebíčkem

Oběd

fazole adzuki dušené s dýní, pórkem, mrkví a celerem na kari, kulatozrnná rýže, lžíce pickles

Pickles neboli kvašená zelenina je cenným zdrojem vitaminů, enzymů a minerálních látek. Navíc usnadňuje trávení pokrmu. Jednu až dvě lžíce přidejte jako přílohu k masu, luštěninám a rozhodně ke všemu smaženému.   

Večeře

vaječná omeleta s kadeřávkem, 1 plátek kváskového chleba s máslem

Den 2

Snídaně

teplý neslazený čaj, ovesná kaše s hřebíčkem, vlašskými ořechy, rozinkami a jablky

Oběd

dýňová polévka se zázvorem sypaná praženými dýňovými semínky, salát z uzené makrely, řepy a fenyklu, jogurtový dresink s koprem

Večeře

celerový guláš s tempehem, grilované brambory nebo rýže natural

Den 3

Snídaně

teplý neslazený čaj, pohanková kaše s mákem, strouhanou mrkví a rozinkami, politá lžící ghí nebo másla

Oběd

steak z hovězího masa, v troubě pečená zelenina (brambory, petržel, červená řepa, dýně, cibule, česnek...)

Večeře

dál z červené čočky, květák pečený v troubě, rýže natural

Den 4

Snídaně

drůbeží vývar se zeleninou, kváskový chleba s libovou šunkou a plátkem tvrdého sýra

Oběd

čočka se smaženou cibulkou, smažený květák obalovaný v těstíčku (tempura)

Večeře

čočková polévka 

Nápad navíc: Když vám zbude čočka z oběda, není nic snazšího než z ní večer udělat polévku. Zahustit ji můžete pohankovou moukou – neobsahuje lepek a je zdravější než obyčejná bílá. Místo majoránky zkuste exotickou verzi s drceným koriandrem a římským kmínem.

Den 5

Snídaně

teplý neslazený čaj, rýžová kaše s kokosem slazená rýžovým sirupem a přelitá ovocným rozvarem (jablečný, hruškový, mangový, švestkový)

Oběd

treska pečená v troubě, celerovo-bramborová kaše, grilovaná zelenina

Večeře

zelňačka, dva plátky kváskového chleba

Do zelňačky vybírejte kvalitní slaninu, dokáže dát polévce šmrnc. Pokud chcete vytvořit vegetariánskou verzi, nahraďte slaninu na kostky nakrájeným tempehem dozlatova osmaženým v oleji.

Den 6

Snídaně

teplý neslazený čaj, ovesná kaše se skořicí, jablky, rozinkami a vlašskými ořechy

Oběd

kapustové karbanátky s mletým masem, šťouchané brambory, kyselá okurka nebo okurkový salát

Večeře

polévka z bílých fazolí s křenem

Křen je ideální zimní potravina, říká se mu český ženšen. Díky štiplavým látkám rozpouští hlen usazený v těle a obnovuje střevní mikroflóru. Vyplatí se jíst ho po antibiotikách nebo jako prevenci nemoci. Nastrouhejte ho k vařené červené řepě, přidejte lžičku majonézy, umeocet a máte skvělý zimní salát – servírujte ho třeba ke kapustovým karbanátkům.

Den 7

Snídaně

teplý neslazený čaj, dva plátky kváskového chleba s batátovou pomazánkou

Oběd

plátek tempehu restovaný na oleji se sójovou omáčkou Shoyu, šťouchané brambory s ječnými kroupami, lžíce pickles

Shoyu je kvalitní japonská sójová omáčka, která vašemu zdravému vaření dodá nový rozměr.
Neobsahuje žádná umělá dochucovadla a koupíte ji v prodejnách se zdravou výživou.

Večeře

jáhelný nákyp s jablky a tvarohem

Ale ne! Používáte zastaralou verzi prohlížeče, kterou náš videoportál Kondice nepodporuje!
Pro sledování cvičebních videí, poslouchání meditací a čtení nejnovějších článků, receptů i speciálů Kondice si prosím aktualizujte svůj prohlížeč.